نقش میانجی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر رابطه سازش یافتگی و کیفیت یادگیری دروس حسابداری
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیامیر شمس 1 , روح الله رحمانی 2 , آمنه مقری 3
1 - گروه حسابداری، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی ، تربت جام، ایران
2 - گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران
3 - گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران
کلید واژه: انگیزش پیشرفت تحصیلی, آموزش حسابداری, کیفیت یادگیری, سازشیافتگی,
چکیده مقاله :
یادگیری عمیق و پایدار، نیازمند محیط یادگیری ایمن و سالم است و توجه به فرآیندهای درهم تنیدهی هیجانی، انگیزشی، شناختی و اجتماعی در فرآیند یاددهی- یادگیری، حیاتی است. انگیزش پیشرفت تحصیلی و کیفیت یادگیری، دو مقولهی مهم در این فرآیند است که از سازشیافتگی در محیط یادگیری تأثیر میپذیرد. پژوهش حاضر، میانجیگری انگیزش پیشرفت تحصیلی را در اثر سازشیافتگی بر کیفیت یادگیری دروس حسابداری، مطالعه کردهاست که از نظر تقسیمبندی بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق توصیفی- همبستگی، پیمایشی است. جامعهیآماری تحقیق، دانشآموزان متوسطهی دوم دختران ناحیهی 4 آموزش و پرورش مشهد در سال نیمسال دوم تحصیلی 01- 1400 بودهاست. در گزینش نمونهها، مراجعهی حضوری و در ادامه، روش مجازی اتخاذ شد. لذا، تعداد 165 نسخه در تجزیه و تحلیل، استفاده شدند. روایی ابزار تحقیق به شیوهی روایی صوری، محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرارگرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامهی انگیزش تحصیلی صالحی (1393)، برگرفته از مطالعات هارتر (1981) و لپر و همکاران (2005)، با دو قطب انگیزش درونی (ذهنی) و انگیزش بیرونی (عینی)، پرسشنامهی سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ (1993)؛ ترجمهی ابوالفضل کرمی (1380) و پرسشنامهی کیفیت یادگیری نیومن (1990)، برگرفته از مطالعهی رحمانی آخکند (1389)، با روش مقیاس پنج گزینهای لیکرت بودهاست. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS استفادهشد. نتایج حکایت از آن داشتهاست که سازشیافتگی بر کیفیت یادگیری دروس حسابداری، مؤثر بوده و انگیزش پیشرفت تحصیلی در آن اثرگذاری، نقش میانجیگری کامل داشتهاست.
باقری چاروک، آتنا؛ توحیدی، افسانه ؛ تجربهکار، مهشید(1398). تأثیر خودتعیینگری، سازگاری تحصیلی و مثبتاندیشی بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری اهداف پیشرفت، روانشناسی مثبت، سال پنجم، شمارهی دوم، پیاپی 18، صص: 65-84.
بهادری خسروشاهی، جعفر ؛ حبیبیکلیبر، رامین (1396). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه، نشریهی آموزش و ارزشیابی، سال دهم، شمارهی 39، صص151-173.
تمنایی فر، محمدرضا؛ رضایی، حسین ؛حدادی، ستاره (1398). پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سازگاری(آموزشی، عاطفی و اجتماعی) و صفات شخصیت در دانشجویان، مجلهی دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ویژهنامهی بهمن- اسفند 98، شمارهی 62، صص: 374-387.
جمالی قره قشلاقی، الهه(1394). بررسی رابطهی هوش اجتماعی با کنترل پرخاشگری و افزایش سازگاری فردی در بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 94-1393، پایاننامهی کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.
شهابی دیلمقانی، لیلا(1395). رابطهی رفتارهای پرخطر و انگیزش تحصیلی با راهبردهای تنظیمشناختی هیجان دانشآموزان دختر دورهی متوسطهی شهر تبریز. پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناختی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجب شیر.
طبیبی راد، وحیده؛ دیانتیدیلمی، زهرا؛ غلامیجمکرانی، رضا؛ بختیاری، ابوالفضل ؛عباسیان، حسین(1400). تأثیر آموزش حسابداری مدیریت به شیوهی شبیهسازی ایفای نقش، بر یادگیری و یادداری دانشجویان، نشریهی علمی- حسابداری مدیریت، سال چهاردهم، شمارهی 49، صص: 111-135.
عبدالهی، نیدا؛ نیلی احمدآبادی، محمدرضا؛ ابراهیمیقوام، صغری؛ علیآبادی، خدیجه ؛ عسگری، محمد(1400). اثربخشی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریهی کنترل ارزش هیجانهای پیشرفت بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودتنظیم، مجلهی پیآورد سلامت، دورهی پانزدهم، شمارهی 1، صص: 84-97.
عزیزی نژاد، بهاره(1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال چهارم، شمارهی 13، صص: 57-68.
کریمی، فریبا ؛ فکری، سعیده(1392). سنجش مهارتهای زندگی دانشآموزان پایهی اول متوسطه، نشریهی علمی- پژوهشی آموزش و ارزشیابی، دورهی ششم، شمارهی 22، صص: 73-85.
گنجی، حمزه؛ مامی، شهرام؛ امیریان ، کامران ؛ نیازی، الیاس(1394). اثربخشی آموزش سخترویی(مدل کوباسا و مدی) بر اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، نشریهی آموزش و ارزشیابی، سال هشتم، شمارهی 29، صص: 61-73.
مدنی گیلوان، سیده سمیرا ؛ مقتدر، لیلا(1398). مقایسهی کارکردهای اجرایی و مؤلفههای سازشیافتگی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری، رویش روانشناسی، سال هشتم، پیاپی 45، صص: 131-148.
میکائیلی منیع، فرزانه؛ نوریزاد، نرگس؛ هاشمی، سهیلا(1393). رابطه آخرتنگری، هدفمندی در زندگی، امید و انگیزش تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دورهی کارشناسی، پژوهشهای نوین روانشناختی، دورهی نهم، شمارهی 36، صص: 181-208.
Akomolafe, M. J., Ogunmakin, A. O., & Fasooto, G. M. (2013). The role of academic self- efficacy, academic motivation and academic self- concept in predicting secondary school Students academic performance. Journal of Educational and Social Research, 3(2), 335-342.
Apple, Jerome E., Suzanne M. Gradisher, and Thomas G. Calderon. (2012). Enhancing functional and other competencies through role-playing in an entity tax course. Advances in Accounting Education, 13, 237-275.
Boulter, L. T. (2002). Self-concept as a predictor of college freshman academic adjustment. College Student Journal, 36(2), 234-246.
Chang, T. F.; Han, E. J.; Lee, J. S. & Qin, D. B. (2015). Korean American adolescent ethnic-identity pride and psychological adjustment: Moderating effects of parental support and school environment. Asian American Journal of Psychology, 6(2), 190.
Chen, K. C., and Jang, S. j. (2010). Motivation in online learning: testing a model of self determination theory, journal of computer in human behavior, 26, pp: 741-752.
Clark, M. H. &Schroth, C. A. (2010). Examining relationships between academic motivation and personality among college student, journal of learning and individual differences, 20, p: 19-24.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. doi: 10.1207/S15327965PLI1104_01
Lo, C. O., & Porath, M. (2017). Paradigm shifts in gifted education: An examination vis-a-vis its historical situatedness and pedagogical sensibilities. Gifted Child Quarterly, 61(4), 343-360. doi: 10.1177/0016986217722840
Martin, J.S., Gragera, J.A., Gragera, M.A., & Mellado .V.(2017). Theaching Technology from Knowing Enhancing Emotional and Content Acqusation Performance Gardner Intelligence in Technology and Design Lessons,JOTSE, 7(1), 58-79.
McGarigal, K.; Cushman, S. A. & Stafford, S. (2013). Multivariate statistics for wildlife and ecology research. Springer Science & Business Media.
Muenks, K., Yang, J. S., & Wigfield, A. (2018). Associations between grit, motivation, and achievement in high school students. Motivation Science, 4(2), 158.
Muro, A., Soler, J., Cebolla, À., & Cladellas, R. (2018). A positive psychological intervention for failing students: Does it improve academic achievement and motivation? A pilot study. Learning and Motivation, 63, 126-132. doi: 10.1016/j.lmot.2018.04.002
Munson, C.E. (2010). Assessment of the efficacy of blended learnuing in an introductory pharmacy class, dissertation presented in university of Kansas,by proquest llc.
Salaam, B. & Mounts, N. S. (2016). International note: Maternal warmth, behavioral control, and psychological control: Relations to adjustment of Ghanaian early adolescents. Journal of adolescence, 49, 99-104.
Saptono, L. (2011). The implementation of role-playing model in principles of finance accounting learning to improve students’ enjoyment and students’ test scores. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 12(2), 71-81.
Saptono, L., Soetjipto, B. E., Wahjoedi, W., & Wahyono, H. (2020). Role-Playing Model: Is It Effective To Improve Students’ Accounting Learning Motivation and Learning Achievements. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 39(1), 133-143.
Schwartz, F., Epinat-Duclos, J., Leone, J., Poisson, A., & Prado, J. (2018). Impaired neural processing of transitive relations in children with math learning difficulty. NeuroImage: Clinical, 20, 1255-1265.
Scott, R., & Scott, W. A. (1998). Adjustment of adolescents: cross-cultural similarities and differences. London: Routledge.
Tan, L. M., Fowler, M. B., & Hawkes, L. (2004). Management accounting curricula: striking a balance between the views of educators and practitioners. Accounting Education, 13(1), 51-67.
Taplin, R., Singh, A., Kerr, R., & Lee, A. (2018). The use of short role-plays for an ethics intervention in university auditing courses. Accounting Education, 27(4), 383-402.
Umaña-Taylor, A. J.; Wong, J. J.; Gonzales, N. A. & Dumka, L. E. (2012). Ethnic identity and gender as moderators of the association between discrimination and academic adjustment among Mexican-origin adolescents. Journal of adolescence, 35(4), 773-786.
Vuorinen, K., Erikivi, A., & Uusitalo‐Malmivaara, L. (2019). A character strength intervention in 11 inclusive Finnish classrooms to promote social participation of students with special educational needs. Journal of Research in Special Educational Needs, 19(1), 45-57. doi: 10.1111/1471-3802.12423
Wilkinson, J., Santoro, N., & Major, J. (2017). Sudanese refugee youth and educational success: The role of church and youth group in supporting cultural and academic adjustment and schooling achievement. International Journal of Intercultural Relations, 60, 210-219.
Yu, L., Shek, D. T., & Zhu, X. (2018). The influence of personal well-being on learning achievement in university students over time: Mediating or moderating effects of internal and external university engagement. Frontiers in Psychology, 8, Article 2287, 1-16. doi: 10.3389/fpsyg.2017.02287