تبیین مولفه های اثربخشی مدارس دوره ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحدیقه عباسی 1 , مژگان محمدی نائینی 2 , فائزه ناطقی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد اراک،دانشگاه آزاد اسلامی، اراک،ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
کلید واژه: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, اثربخشی مدارس, دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین مولفه های اثربخشی مدارس دوره ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای ارائه الگوی مطلوب در استان قزوین انجام شده است. روش: روش تحقیق آمیخته (کمی،کیفی) است. در بعد کیفی، از روش اکتشافی و تحلیل مضمون استفاده شده است و ابزارهای آن، کدگذاری باز، نظری و انتخابی بود. جامعه آماری شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوبات اجرایی مدارس و برنامه درسی ملی می باشد. در بعد کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده که ابزارآن پرسشنامه بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر کارشناسان و پایایی آن با آلفبای کرونباخ بررسی و مورد تایید قرار گرفت. با استفاده از روش طبقه ای نسبتی، 300 نفر از جامعه آماری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شد. از مدل اندازه گیری تحلیل عاملی تاییدی در نرمافزار SPSS و از تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری برای برآورد اعتبار الگوی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین مؤلفه های راهبری و مدیریت تربیتی 39/4، برنامه درسی 36/4، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی 57/4، تأمین و تخصیص منابع مالی 68/4، تأمین فضا، تجهیزات و فن آوری 56/4، پژوهش و ارزشیابی 56/4 بیشتر از سطح متوسط 3 میباشد و دارای بار عاملی مناسب برای پیش بینی الگوی دستیابی به مدارس ابتدایی اثربخش بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشند. نتیجه گیری: مدارس دوره ابتدایی جهت حرکت به سمت اثربخشی بیشتر نیازمند تغییر نگاه مدیریت و رهبری، محتوای برنامه درسی به روز و کارآمد و نیروی انسانی آموزش دیده می باشد.
Purpose: The present research was conducted with the aim of explaining the effectiveness of elementary schools based on the document of fundamental transformation of education in order to provide an ideal model in Qazvin province. Method: Its research method is mixed. In the qualitative dimension, the exploratory method and thematic analysis have been used, and its tools are: open, theoretical and selective coding, and its statistical population includes: the document of fundamental transformation of education, executive approvals of schools, and the national curriculum. In the quantitative aspect, the descriptive and descriptive survey method was used, the research tool is a questionnaire whose validity was checked and confirmed by experts and reliability by Cronbach's alphabet. Using proportional stratified method and Cochran's formula, 300 people from the available statistical population were selected as a sample. In the quantitative part, Cronbach's alpha was used for the normality of the data and for the reliability of the Kolmogorov Smirnov goodness of fit test, and the validity of the measurement model was used from the confirmatory factor analysis with the t test in the SPSS software, and structural equation modeling analysis was used to estimate the validity of the presentation model. Findings:The results showed: the average of educational leadership and management components is 4.39, curriculum is 4.36, teacher training and provision of human resources is 4.57, provision and allocation of financial resources is 4.68, provision of space, equipment and technology is 56 4.4, research and evaluation is 4.56 more than the average level of 3 and has a suitable factor load for predicting the pattern of achieving effective primary schools based on the document of the fundamental transformation of education. Conclusion: In order to move towards more effectiveness, elementary schools need a change in management and leadership, up-to-date and efficient curriculum content, and trained human resources.
تیموری نژاد، مهناز. (1392). بررسی رابطه رفتار شهروندی بر اساس کتاب های علوم اجتماعی دوره دبیرستان، فصلنامه علوم رفتاری، 2 (3): 29- 10.
شیخعلی زاده هریس، محبوب. تجاری، فرشاد. (1392). تاثیر رهبری تحول گرا و فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی در سازمان های ورزشی، مطالعات ورزشی، 4 (1): 43-58.
ضیاءالدینی، محمد و مرادی شهربابک، محمرضا. (1397). رابطه بین مشارکت و انطباق پذیری سازمانی با اثربخشی سازمانی با نقش میانجیگری اخلاق سازمانی، مجله اخلاق در علوم و فناوری، 4 (2): 124-112.
پیرحیاتی، سارا. صالحی،کیوان. فرزاد، ولی اله. مقدم زاده، علی. حکیم زاده، رضوان. (1398). مرور نظام مند عوامل مؤثر در سنجش مدارس اثربخش دوره ابتدایی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7 (1): 58-47.
خصالی،آزاده. صالحی، کیوان. بهرامی، مسعود. (1394). تحلیل ادراک و تجربه زیسته معلمان ابتدایی از دلایل ناکارآمدی برنامه ارزشیابی توصیفی- کیفی: مطالعه به روش پدیدارشناسی، مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 12 (5): 88-64.
Elgart, M.A. (2017). Can schools meet the prom-ise of continuos improvement? Phi Delta Kapppan, 99(4):54-59.
Timurinejad, M (2013). Investigating the relationship between citizenship behavior based on high school social science books, Quarterly Journal of Behavioral Sciences, 11: 10-29.
Safi, Ahmad (2012). Education in the last hundred years, Development of academic guidance education, 4 (3): 48-64.
Khasali, free; Salehi, Keyvan; Bahrami, M (2014). Analysis of elementary teachers' perception and lived experience of the reasons for the ineffectiveness of descriptive-qualitative evaluation program: a phenomenological study, Educational Measurement and Evaluation Studies Quarterly, 5(12): 25-39.
Heydari Goqeb, T, et al (2021). the effectiveness of teacher training in effective classroom management on cognitive outcomes: perception of the learning environment and the time to complete assignments, bimonthly scientific-research journal New Approach in Educational Management, 12 (2): 107-93
Zandavanian, A (2021), the study of collective trust and collective efficiency in relation to school effectiveness from the perspective of elementary teachers, bimonthly scientific research journal New Approach in Educational Management, 12 (1): 89-103.
Pirhayati, S, et al (2017). Systematic Review of Effective Factors in Measuring Effective Elementary Schools, Research in School and Virtual Learning, 7(1): 47-58.
Navidadham, Navid et al (2019), Designing a Model for the Implementation of Fundamental Transformation of Education, Farhang Journal in Islamic University, 34 (3): 67-84.
Nourad Sadiq, M, et al (2017), Identifying the development components of talented managers of non-government schools with an approach based on the data theory of Model Presentation Foundation, Research in School and Virtual Learning, 20(4): 53-70.
Ghanbari, S (2017). the role of teachers' professionalism in school effectiveness, Teacher's Professional Development, 3 (2):1-18.
Imam Juma, M R, et al (2015), the relationship between thought leadership and the effectiveness of primary schools in Quds city based on the Parsons model, scientific-research bimonthly Newer approach to educational management, 28 (4):149-168.
Ngware, M.W. et al (2021), School Effectiveness and Academic Performance in Low-Resourced Urban Settings in Kenya, Maurice Education, 49 (2):176-189.
Jackson, C. Kirabo; Porter, Shanette C.; Easton, John Q.; Kiguel, Sebastian, (2020) Annenberg Institute for School Reform at Brown University, EdWorkingPaper, 32: 20-336.
Verhelst, D; Vanhoof, J; Boeve-de P, J; Van P (2020), Building a Conceptual Framework for an ESD-Effective School Organization, Environmental Education, 51 (6): 400-415.
How, Meng, L; Hung, W, Loong, D (2019). Harnessing Entropy via Predictive Analytics to Optimize Outcomes in the Pedagogical System: An Artificial Intelligence-Based Bayesian Networks Approach, Education Sciences, 9: 158.
Rahayu, S; Ulfatin, N; Wiyono, B; Imron, A; Wajdi, T, Nizarudin, M (2018), The Professional Competency Teachers Mediate the Influence of Teacher Innovation and Emotional Intelligence on School Security, ournal of Social Studies Education Research, 9 (2):210-227.
British Columbia Teachers' Federation, (2018). Educational Technologies and Teacher Autonomy, BCTF Research Report, 2017-TC-02, British Columbia Teachers' Federation (BCTF), Canada.
Sunaengsih, et al, (2019), Principal Leadership in the Implementation of Effective School Management, Elementary School Forum, 6 (1):79-91.
Turan, M; Caliskan, E F, (2018), Views of Educators about Organic School Which Is an Alternative Model in Education, International Journal of Research in Education and Science, 4 (1): 263-278.
_||_