ارائه مدل رهبری فراگیر در آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمریم خاک وطن 1 , جهانگیر یاری حاج عطالو 2 , زرین دانشور هریس 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه تعلیم و تربیت. واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه تعلیم و تربیت. واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, رهبری آموزشی, رهبری فراگیر, عدالت آموزشی, مدیریت آموزشی.,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل رهبری فراگیر در آموزش و پرورش ایران میباشد.
روش: پژوهش حاضر، از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، کیفی است. در بخش اول پژوهش با رویکرد کیفی با شیوه فراترکیب تعداد 81 سند شامل مقاله، پایان نامه و رساله مورد بررسی و در نهایت با استفاده از پروتکل انتخاب پایش و در نهایت تعداد 10 سند با خلاصه سازی و روش تحلیل محتوای پنهان مورد تحلیل قرار گرفت و سپس از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با تعداد 8 نفر از خبرگان که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند شاخصها، مولفهها و ابعاد رهبری فراگیر آموزش و پرورش احصا گردید. برای روایی و پایایی این بخش، مقبولیت، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و اعتبارپذیری پژوهش مورد تائید قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها بیانگر آن است که مدل رهبری فراگیر آموزش و پرورش ایران در قالب 49 شاخص شامل 3 بعد رهبری آموزشی با مولفههای توجه به نیازها و توقعات جامعه، توسعه فردی و اجتماعی دانشآموزان و کارکنان مدرسه، فضای آموزشی پویا و انعطافپذیر و بعد عدالت آموزشی با مولفههای ارزشهای عدالت و انصاف در محیط آموزشی، رعایت حقوق و تقسیم عادلانه منابع و فرصتها، پذیرش و ارزشگذاری تفاوتها، ایجاد حس ارزشمندی و تعلق و بعد نتایج وپیامدهای آموزشی شامل مولفههای بهبود عملکرد تحصیلی و روانشناختی دانشآموزان، محیطی ایمن و پایدار برای یادگیری و توسعه میباشد.
نتیجه گیری: سیاستگذاران میتوانند با اعمال این مدل، بهبود قابل ملاحظهای در کیفیت و نتایج آموزشی کشور را تحقق بخشند و به جامعه آموزشی عدالت و پویایی بیشتری بخشند.
purpose: The purpose of this study is to propose a model of distributed leadership in Iranian education.
Method: The current research is applied from the objective point of view and qualitative from the method point of view. In the first part of the research, 81 documents, including articles, theses, and dissertations, were analyzed using a qualitative approach using a meta-composite method, and finally, using the monitoring selection protocol, and finally, 10 documents were analyzed using summarization and hidden content analysis methods. Then, through a semi-structured interview with 8 experts who were selected in a purposeful way, indicators, components and dimensions of comprehensive leadership of education were calculated. For the validity and reliability of this section, acceptability, transferability, reliability and validity of the research were confirmed.
Findings: The findings indicate that the distributed leadership model in Iranian education, comprising 49 indicators, encompasses three dimensions: educational leadership focusing on societal needs and expectations, personal and social development of students and school staff, dynamic and flexible learning environment, and educational justice incorporating values of fairness and equity in the educational environment, fair distribution of resources and opportunities, acceptance and appreciation of differences, fostering a sense of worthiness and belonging, and educational outcomes and consequences including components of improving academic and psychological performance of students,and providing a safe and stable environment for learning and development.
Conclusion: Policymakers can significantly enhance the quality and outcomes of education in the country and contribute to greater justice and dynamism in the educational community by implementing this model.
بابایی، محمد رضا. (1400). تأثیر رهبری فراگیر بر نوآوری تیم با نقش میانجی صدای تیم و تعدیل کننده فشار عملکرد (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یزد). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور مرکز یزد.
سیدنقوی میرعلی، ویشلقی مهدیه. (1401). تحلیل تأثیر سبک رهبری فراگیر بر قانونشکنی خیرخواهانه براساس نقش میانجی ایمنی روانشناختی و خودکارآمدی خلاق و تعدیلیگری تبادل رهبر- عضو در سازمانهای دولتی آذربایجان غربی. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، ۱۲ (۲):۱۶۱ -۱۸۶.
سپهوند، رضا، ساعدی، عبداله، مومنی مفرد، معصومه. (1399). تحلیل و ارزیابی اثر سبک رهبری فراگیر در بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان با نقش میانجی سلامت روانشناختی. مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، 3(3): 131-150.
حسن زاده، علیرضا. (1400). بررسی تأثیر رهبری فراگیر بر رفتار کاری نوآورانه از طریق امنیت روانی (مطالعه موردی: کارکنان مراکز بهداشت روانی شهر هرات). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه فرودسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی.
حسن زاده ثمرین، تورج و هاشمی، سیدحامد و سهلانی، سعید. (1402). بررسی تاثیر رهبری فراگیر بر خلاقیت کارکنان در بین شاغلین دانشگاه علوم پزشکی گیلان با نقش میانجی ایمنی روانشناختی و چند زمانه بودن، نخستین همایش ملی مدیریت پویا، اقتصاد دانش بنیان،کازرون.
صادقی، زینب، محتشمی، رضا. (1391). نقش رهبری غیر متمرکز در بهبود کیفیت یادگیری، مجله راهبردهای آموزش، 5(3): 207-214.
عظیمی امینی، زهرا. (1398). بررسی تأثیر رهبری فراگیر بر درگیری شغلی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با توجه به نقش تعدیل کننده تنوع نیروی کار. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور مرکز یزد.
مرادی، ندا. (1397). نقش رهبری فراگیر بر نوآوری تیم: با توجه به نقش میانجی صدای تیم و تعدیل کننده فشار عملکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی الوند، گروه حسابداری و مدیریت.
نظری، فرهاد، یوسفی، بهرام. (1399). مدلیابی تاثیر رهبری فراگیر بر یادگیری از خطاها در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران: نقش میانجی امنیت روانی و تعدیلگر فاصله قدرت. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 7(4): 101-113.
Agcihan, E., & Gokce, A. T. (2021). The Evaluation of Inclusive Leadership Traits of School Principals According to the Views of Teachers. Virtually Hosted, Florida, USA, 121.
Amy E, Randela Benjamin M, GalvinbLyn M, ShorecKaren H E. (2018). Inclusive leadership: Realizing positive outcomes through belongingness and being valued for uniqueness. Human Resource Management Review, 2: 190-203.
Ashikali T, Groeneveld S, Kuipers B. (2020). The role of inclusive leadership in supporting an inclusive climate in diverse public sector teams. Review of Public Personnel Administration, 40(2): 1-23.
Crisol-Moya, E., Romero-Lopez, M.A., Burgos-Garcia, A., & Sanchez-Hernandez, Y. (2022). Inclusive Leadership from the Family Perspective in Compulsory Education. Journal of New Approaches in Educational Research, 11(2), 226-245.
DeMatthews, D. (2021). Undoing systems of exclusion: exploring inclusive leadership and systems thinking in two inclusive elementary schools. Journal of Educational Administration, 59(1), 5-21.
Ganon-Shilon, S., Finkelstein, I., Sela-Shayovitz, R., & Schechter, C. (2023). Inclusive leadership in times of COVID-19 crisis: The role of district and school leaders in fostering school sense-making processes within a national inclusion and integration reform. Leadership and policy in schools, 22(4), 992-1012.
Guo Y, Zhu Y, Zhang L. (2020). Inclusive leadership, leader identification and employee voice behavior: The moderating role of power distance. Current Psychology, 39(2): 1-10.
Harris A. (2004). Distributed leadership and school improvement. Educational Management Administration & Leadership, 32(1): 11-24.
Javed B, Abdol karim k, Samina Q. (2018). Inclusive leadership and innovative work behavior: examination of LMX perspective in small capitalized textile firms. The Journal of Psychology Interdisciplinary and Applied, 6 (10): 1-19.
Khaleel, N., Alhosani, M., & Duyar, I. (2021, April). The role of school principals in promoting inclusive schools: a teachers’ perspective. In frontiers in education, 6(6); 55-69.
Lin H. (2018). The effect of inclusive leadership on employees' procrastination. Psychology, 4: 1-14.
López-López, M. D. C., León Guerrero, M. J., & Crisol-Moya, E. (2021). Inclusive leadership of school management from the view of families: Construction and validation of lei-q. Education Sciences, 11(9), 511.
Pan Y, Weng R, Xu N, Chan K C. (2018). The role of corporate philanthropy in family firm succession: A social outreach perspective. Journal of Banking & Finance, 88: 423-441.
Perlusz, A. (2021). Inclusive School Leadership. Ungarian, Journal of Disability Studies & Special Education, 25-34.
Soyhan E. (2022). Challenges of adapting to organizational culture: Internationalization through inclusive leadership and mutuality. Social Sciences & Humanities Open, 5: 1-8.
Swaffield, S., & Major, L. (2019). Inclusive educational leadership to establish a co-operative school cluster trust? Exploring perspectives and making links with leadership for learning. International Journal of Inclusive Education, 23(11), 1149-1163.
Yildirim E. (2021). Inclusive leadership and counseling in schools: Asylum seekers students. Journal of Qualitative Research in Education, 25: 126-150.