بررسی عوامل اجتماعی موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشخدانظر عیسی زهی ریگی 1 , علیرضا خدامی 2 * , مجید رضا کریمی 3 , کوروش سرورزاده 4
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران،گروه علوم اجتماعی ،واحد جهرم،دانشگاه آزاد اسلامی ،جهرم،ایران
2 - استادیار جامعه شناسی،گروه علوم اجتماعی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
3 - استادیار جامعه شناسی ،گروه علوم اجتماعی ،واحد جهرم،دانشگاه آزاد اسلامی،جهرم،ایران
4 - استادیار برنامه ریزی شهری و منطقه ای،گروه برنامه ریزی شهری، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران.
کلید واژه: افت تحصیلی, اعتیاد, مدرسه, آموزش و پرورش, پایگاه اجتماعی, پایگاه اقتصادی.,
چکیده مقاله :
هدف: یکی از مسائل مهم جامعه ی ما افت تحصیلی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی است. پدیده ای که مانع جدی برای رسیدن به اهداف عالی آموزش و پرورش به حساب می آید. هدف تحقیق حاضر بررسی جامعه شناختی افت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر خاش است.
روش: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی ازنوع پیمایشی است و از تکنیک های پرسشنامه و مصاحبه و همچنین مطالعات کتابخانه ای برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش استفاده شده است. جامعه ی آماری این تحقیق کلیه ی دبیران مقطع متوسطه ی اول شهر خاش می باشند. و نمونه آماری 169 نفر از دبیران می باشند که به سوالات پرسشنامه مربوط به افت تحصیلی دانش آموزان پاسخ داده اند. در این پژوهش نتایج آزمون آلفای کرونباخ با مقدار 0.884 نشان داد سوالات پرسشنامه (25 آیتم) از اعتبار مطلوبی برخوردار است.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد بین کاهش ارتباط اولیا و مربیان و بین پایگاه اجتماعی و اقتصادی والدین و بین مسائل آموزشی مدرسه با افت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطهی اول شهر خاش رابطه ی معکوس و معنادار وجود دارد. همچنین بین اختلاف و جدایی والدین و بین ارتباط دانش آموزان با دوستان ناباب و بین اعتیاد والدین با افت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه ی اول شهر خاش رابطه ی مستقیم و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: افت تحصیلی در دانش آموزان دارای عوامل گوناگونی است که در این میان، نقش عوامل اجتماعی بسیار برجسته است. تحقیق حاضر نشان داد پایگاه اجتماعی و اقتصادی والدین، اعتیاد، روابط خانوادگی و ... در افت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است که باید در جهت مدیریت آنها تلاش شود.
purpose: One of the important issues of our society is the drop in academic performance of Students at different levels of education. A phenomenon that is considered a serious obstacle to achieving the high goals of education. The topic of the current research is (sociological investigation of students’ academic failure, a case study of first secondary students in K hash city). The main goal of the current research is to identify the social factors affecting the academic failure of students and to provide useful and correct solutions to improve this situation.
Methods: The research method in this research is a Survey Questionnaire and interview techniques have been used in this research and library studies to collect information. The statistical population in this research is all the teachers of the First secondary level of K hash city and the statistical sample is 169 teachers of the First Secondary level of K hash city, who answered the questions of the related to the academic failure of students. In this research the ideas of Theorists such as Anthony G, Jean Piaget, James Colman, John Dewey, Charles Horton Cooley, George, G, Karl Marx, Max Weber and …. have been used.
Findings The results of this research showed that there is an inverse and significant relationship between the decrease in communication between parents and teachers, between the social and economic base of parents and between educational issues of the school and the academic failure of the first secondary students of K hash city. Also, there is a direct and meaningful relationship between differences and separation of parents between student’s relationship with friends, and between parent’s addiction and the academic Failure of first secondary students in Khash city.
Conclusion: Academic failure in students has various factors, among which the role of social factors is very prominent. The current research showed that parents' social and economic base, addiction, family relationships, etc. are influential in students' academic failure, and efforts should be made to manage them.
ابراهیم کافوری،کیمیا. ملکی، حسن. خسروی، علی اکبر.(1394).بررسی نقش عناصر برنامه ی درسی کلان در افت تحصیلی درس ریاضی سال اول دوره ی متوسطه از دیدگاه شرکای برنامه ی درسی، فصلنامه پژوهش دربرنامه ریزی درسی، 12(17):62-50.
پرایر، جنیفر. جرارد، مورین.(1388). مشارکت خانواده در آموزش و پرورش پیش دبستانی، (ترجمه ی علی ایمانی)، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
تلخابی، علیشاه .(1389).بررسی مهارت های ارتباطی در رفتارکلاسی معلمان و رابطه ی آن با درصد قبولی دانش آموزان شهر تهران، فصلنامه اندیشه های نوین علوم تربیتی، 5 (3): 43-25.
جلالوند، طاهره.(1391).دیدگاه جامعه شناختی در آموزش و پرورش، پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی.
دراکسلر، الکساندر. وادی، حداد(1384)، فناوری برای آموزش: قابلیتها، پارامترها و چشم اندازها، ترجمه محمدرضا سرکار آرانی و علی رضا مقدم، تهران : نشر نی.
سهرابی، ابوالفضل. جندقی، غلام رضا.(1384).بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه با تعیین سهم عوامل، فصلنامه ی فرهنگ مدیریت، 3 (4): 180-8.
عابد زاده زواره، محمد صادق(1374)، بررسی میزان تأثیر دو روش آموزش به روش های کارگاهی و غیر حضوری برمیزان آگاهی، نگرش و عملکرد بهورزان شهرستان های اردستان و نائین در مورد تغذیه کودکان زیر دو سال. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
علی احمدی، علیرضا. بیگ زاده، محمد رضا(1381)، نقش شبکههای اطلاع رسا نی و فناوری های چند رسانه ای در ارتقای سطح علمی و فنی کشور ها. فصلنامه علمی و پژوهشی شریف، 18 (1): 54-41.
فراهانی، ابوالفضل(1380)، نقش خود آموزی و مطالعه مستقل در یادگیری درس های تربیت بدنی، فصلنامه المپیک، 9 (4): 34-18.
فراهانی، ابوالفضل(1380)، مقایسه عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی نظام آموزش حضوری با راه دور و ارائه الگوی برنامه ریزی تربیت بدنی از راه دور. پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
لقمان نیا، مهدی. خامسان، احمد. آیتی، محسن. خلیفه، مجتبی.(1390).شناسایی مولفه های هویت ملی در برنامه های درسی بر اساس نظریه های داده بنیاد، فصلنامه نوآوری های آموزشی،10(4):56-33.
کوثری، محمدعلی.(1389).مقایسه ی مهارت های ارتباطی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه ی روزانه و شبانه روزی های شهرستان کلاله، تهران: دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز،دانشکده ی روان شناسی و علوم اجتماعی.
مشکی، مهدی. شاه قاسمی، زهره. دلشاد نوغابی، علی و مسلم وعلیرضا.(1390).بررسی وضعیت و عوامل مرتبط با طلاق از دیدگاه زوجین مطلقه شهرستان گناباد.درسال های88-1387،فصلنامه افق دانش،17(1)،44-35.
نصیری، فهیمه(1384)، امکان سنجی استقرار نظام آموزش ضمن خدمت در وزارت آموزش و پرورش کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
نیکدل، حسن.(1389).بررسی رابطه ی بین مهارت های ارتباطی معلمان با وضعیت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی منطقه ی 18 تهران سال تحصیلی90-89،پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،دانشکده ی علوم تربیتی و مشاوره.
هادی، امید. آسیان، حسینعلی(1381)، بررسی آراء و نظریات مدیران و معلمان مدارس راهنمایی مشهد، تربت جام در مورد تائید آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت بر کارایی معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
هرگنهان، بی. آر. و السون، متيو اچ.(1383)، مقدمهای بر نظريههای يادگيری. ترجمه علی اكبر سيف. تهران، نشر دوران.
Costa Evandro B., Baldoino Fonsecaa Marcelo, Almeid Santanaa Fabrísia Ferreirad, Araújobc Joilson Regod (2017) Evaluating the effectiveness of educational data mining techniques for early prediction of students' academic failure in introductory programming courses, Computers in Human Behavior, 73, 247-256.
Grotevant, HD. (1992). Assigned and chosen identity components: A process perspective on their integration In G.R. Adams, T.P. G, and R. M. (E ds), Advances in adolescent development: Adolescent identity formation (PP.73-90).
Lee Wincy Wing Sze (2017) Relationships among grit, academic performance, perceived academic failure, and stress in associate degree students, Journal of Adolescence, 60, 148-152.
Marshall, S. & Mitchell, G. (2015). E‐Learning Process Maturity in the New Zealand Tertiary Sector. Paper presented at the EDUCAUSE in Australasia 2005 Conference: Auckland, April 5‐ 8.
Kelly, T. & Bauer D. (2014). Managing Intellectual capital via e‐learning at Cisco, C. Holsapple (Ed.). Handbook on knowledge management 2: Knowledge directions, Springer, Berlin, Germany: 511–532
Lien, N. H. & Kao, S. L. (2013). The Effects of Service Quality Dimensions on Customer Satisfaction Across Different Service Types: Alternative Differentiation As a Moderator. Advances in Consumer Research, 35: 522‐526
Tarrant, M; North, A. C; Hargreaves, D.J. (2004). Adolescents intergroup attributions: A comparison of two social identities. Journal of Youth and Adolescence, 33(3) ,177-185.
Tekin, A.K. (2011). Parent involvement revisited Background, theories, and models. International Journal of applied educational studies ,11 (1) ,1-13.
Waterman, A.S. (1992). Identity as an aspect of optional psychological functioning. in G.R. Adams, T.P. G, and R. Monte mayor (E ds.), Advances in adolescent development: Adolescent identity formation. (PP .55-72). Newbury Park, CA: Sage.
Zhang, Aixiu. (2003), Transactional Distance in Web Based College Learning Environments: Toward Measurement and Theory Construction, Doctorate Thesis, Virginia Commonwealth University.