شناسایی زمینههای بهکارگیری هوش مصنوعی در آموزش: پژوهش کیفی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
کلید واژه: هوش مصنوعی, فناوری آموزشی, آموزش و یادگیری, فراترکیب,
چکیده مقاله :
هدف: در جامعه امروزی فناوریهای هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت هستند و تحولات عمیقی را در تمام جنبههای زندگی انسان بخصوص حوزه آموزش ایجاد کردهاند پژوهش حاضر با هدف شناسایی زمینههای بهکارگیری هوش مصنوعی در آموزش انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالهها به تعداد1500بوده که از این میان براساس بررسی عنوان، چکیده و محتوای سند، 37 سند انتخاب و تحلیل شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روش کدگذاری استفاده شد بدین ترتیب که ابتدا کدگذاری باز(117 کد)، کدهای محوری(19 کد) و سپس با مشخص کردن کدهای انتخابی(4 کد) زمینههای به کارگیری هوش مصنوعی در آموزش شناسایی گردید.
یافته ها: یافتههای پژوهش، زمینههای بهکارگیری هوش مصنوعی در آموزش را در 4 دسته، تدریس، یادگیری، ارزیابی و مدیریت نشان داد، تدریس شامل: افزایش توانایی مربیان برای تدریس، ارائه محتوای آموزشی سفارشی، حمایت از توسعه حرفهای مربیان، تدریس شخصی سازی شده، معلم هوشمند، آموزش هوشمند؛ یادگیری شامل: یادگیری شخصیسازی شده/ تطبیقی، ربابتهای گفتگویی، یادگیری هوشمند، بسترهای هوشمند برای خودیادگیری، محیط یادگیری اکتشافی، مشاوره فردی به فراگیران؛ ارزیابی شامل: نمرهدهی خودکار به تکالیف و امتحانات، کنترل فرایند یادگیری، پیش بینی عملکرد فراگیران، ارزیابی تدریس، بازخوردهای شخصی سازی شده؛ و مدیریت شامل: پردیس هوشمند، به اشتراکگذاری و ذخیره حجم زیادی از دادهها، مدیریت زمان، همکاریهای بینالمللی بین نظامهای آموزشی در بستر هوش مصنوعی و خودکارسازی وظابف اداری می باشد.
نتیجه گیری: پذیرش و استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، فرصتهای چشمگیری را برای ارتقای نظامهای آموزشی فراهم میکند.
Purpose: In today's society, artificial intelligence technologies are developing rapidly and have created profound changes in all aspects of human life, especially in the field of education.
Methods: The current research was conducted with a qualitative approach and a Meta-synthesis method. The research population included all 1,500 articles, of which 37 documents were selected and analyzed based on the review of the title, abstract and content of the document. In order to analyze the data, the coding method was used in such a way that open coding (117 codes), central codes (19 codes) and then by specifying selected codes (4 codes) the fields of applying artificial intelligence in education were determined.
Findings: The findings of the research showed the fields of applying artificial intelligence in education in 4 categories, teaching, learning, evaluation and management, teaching includes: increasing the ability of educators to teach, providing customized educational content, supporting the professional development of educators, personalized teaching, teacher Smart, smart education; Learning includes: personalized/adaptive learning, dialog bots, smart learning, smart platforms for self-learning, exploratory learning environment, individual counseling to learners; Evaluation includes: automatic grading of assignments and exams, learning process control, learner performance prediction, teaching evaluation, adaptive/personalized feedback; And management includes: smart campus, sharing and storing a large amount of data, time management, international cooperation between educational systems in the context of artificial intelligence and automation of administrative tasks such as admission and registration, attendance and absence, etc.
Conclusion The adoption and use of artificial intelligence in education offers significant opportunities to improve educational systems
آراسته، حمیدرضا؛ خباره، کبری.(1402). نقش هوش مصنوعی و تحول در آموزش عالی. نشاء علم. 14 (1): 8-2.
بابایی، زهرا(1402). بررسی مزایای هوش مصنوعی مبتنی بر آموزش مجازی و چالش ها آن. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 9 (4): 602-595
باحجب قدسی، ساناز و مظاهری، میالد و دهمرده، محسن.(1402). تاثیر استفاده از راهبرد هوش مصنوعی در جریان تدریس و تاثیر آن بر دانش آموزان، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 6 (6): 8۶-۷۷
پارساراد، فرشته، فردوسی پور، زیبا، رفیعی وردنجانی، زهره، و سروستان، سحر. (1402). بررسی رویکردهای نوین در آموزش و پرورش با تمرکز بر تکنولوژی های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی. کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش.
شیخ شعاعی، حمزه. (1400). چالش ها، نقش ها و سیاستگذاری پژوهش های هوش مصنوعی در آموزش و پرورش. کنفرانس بین المللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی.
حنیفه زاده نودهی، فاطمه. (1402). استفاده از رباتیک و هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری کودکان و دانش آموزان. کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش.
داداش پور، محمد، و دهقان پور، اسماء. (1402). بررسی تاثیر هوش مصنوعی در فرایند تعلیم و تربیت. کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
کاظمی فلوردی، کوثر(1399). کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری، ماهنامه رشد فناوری آموزشی، 35 (7): 93-81.
Afra, S., & Alhajj, R. (2020). Early warning system: From face recognition by surveillance cameras to social media analysis to detecting suspicious people. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications.
An, R., & Xi, T. (2020). Research on the Service Design of Smart Campus Based on Sustainable Strategy – Taking Smart Canteen as an Example. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) (Vol. 12202 LNCS, pp. 20–30). Springer.
Braiki ,balqis Al, Saad Harous, Nazar Zaki, Fady Alnajjar (2020).Artificial intelligence in education and assessment methods. Bulletin of Electrical Engineering and Informatics.9 (5): 1998~2007.
Chassignol, M. Khoroshavin, A. Klimova, A. & Bilyatdinova, A. (2018). Arti_cial intelligence trends in education: A narrative overview,'' Procedia Comput. 136, 16_24.
Dong, Z., Zhang, Y., Yip, C., Swift, S., & Beswick,K. (2020). Smart campus: definition, framework, technologies, and services. IET Smart Cities, 2(1), 43–54.
Holmes et al. (2023).AI and Education. A View Through the Lens of Human Rights, Democracy and the Rule of Law. Legal and Organizational Requirements. In Proceedings of the International Conference on Artificial Intelligence in Education, Tokyo, Japan.
Ishfaq, M. Vijaya, L. (2023). Artificial Intelligence in Education. National Journal of Education, 2 (3): 127-135.
Kamalov, F.; Santandreu Calonge, D.; Gurrib, I(2023). New Era of Artificial Intelligence in Education: Towards a Sustainable Multifaceted Revolution. Sustainability, 15, 12451.
Kuleto, V., IIic, M., Dumangiu, M., Rankovic, M., Martins, O. M. D., Paun, D. &Mihoreanu, L.(2021). Exploring Opportunities and Challenges of Artificial Intelligence and Machine Learning in Higher Education Institutions. Sustainability, 13, 10424.
Li, L., Lin, Y. L., Zheng, N. N., Wang, F. Y., Liu, Y., Cao, D., Wang, K., et al. (2018). Artificial intelligence test: a case study of intelligent vehicles. Artificial Intelligence Review. 12: 135-151.
Liu, Y., Saleh, S. and Huang, J. (2021). Artificial Intelligence in Promoting Teaching and Learning Transformation in Schools. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 15(3), 891-902.
Mikropoulos, T. A & Natsis, A. (2011). Educational virtual environments: A ten-year review of empirical research (1999_2009),'' Comput. Edu, 56 (3):769_780.
Popenici, S. A., & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1): 135-141.
Pokrivcakova, S. (2019). ``Preparing teachers for the application of AI-powered technologies in foreign language education,'' J. Lang. Cultural Edu, 7 (3): 135_153.
Rojas, L.I.; Acosta-Vargas, P.; De-Moreta-Llovet, J.; Gonzalez-Rodriguez, M. (2023). Empowering Education with Generative Artificial Intelligence Tools: Approach with an Instructional Design Matrix. Sustainability, 15: 11524.
Sharma, Kawachi, P & Bozkurt, A. (2019). The landscape of artificial intelligence in open, online and distance education: Promises and concerns, Asian J. Distance Educ, 14 (2): 1_2.
Singh, M. (2023). The Role of Artificial Intelligence in Higher Education: Opportunities and Considerations. Express Computer; Computers--Computer Industry, 23: 1484.
Wartman S. A. & Combs C. D. (2018). Medical education must move from the information age to the age of arti_cial intelligence,'' Acad. Med., 93 (8): 1107_1109.
Wang, Y. (2020). An improved machine learning and artificial intelligence algorithm for classroom management of English distance education. Journal of Intelligent & Fuzzy Systems, 34: 1–12.
Yang, S., & Bai, H. (2020). The integration design of artificial intelligence and normal students’ Education. Journal of Physics: Conference Series, 1453(1): 012090.