تحلیل تضاد نمایندگی با تأکید بر ابعاد مدیریت سود، کیفیت حسابرسی و هزینه حقوق صاحبان سهام؛ رویکرد نظریه بازیها
زهرا مقدم
1
(
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه ارومیه، ایران، پست الکترونیکی: z.moghadam@urmia.ac.ir
)
حمزه دیدار
2
(
دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)، پست الکترونیکی: h.didar@urmia.ac.ir
)
کیومرث شهبازی
3
(
استاد، گروه علوم اقتصادی، دانشگاه ارومیه، ایران، پست الکترونیکی: k.shahbazi@urmia.ac.ir
)
علی عبادیان
4
(
استاد، گروه ریاضی، دانشگاه ارومیه، ایران، پست الکترونیکی: a.ebadian@urmia.ac.ir
)
کلید واژه: مدیریت سود, کیفیت حسابرسی, تعادل نش, تئوری بازی ها, نرخ هزینه سرمایه سهام عادی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله تشریح و تبیین رفتار استراتژیک مدیران و سهامداران در محیط تعاملی-تعارضی شرکت های سهامی با استفاده از ابزار نظریه بازی ها و در قالب بازی های علامت دهی می باشد. بدین صورت که ابتدا مدیر با در نظر گرفتن سطح کیفیت کنترل های داخلی، اقدام به (مدیریت سود فریبنده، آگاهی دهنده) نموده و سپس سهامدار با استراتژی های (هزینه سرمایه بالا، هزینه سرمایه پایین) و نیز (دریافت خدمات حسابرسی با کیفیت بالا، دریافت خدمات حسابرسی با کیفیت پایین) به آن واکنش نشان می دهد. یافته های پژوهش، به صورت نظری، شروط لازم برای برقراری تعادل در استراتژی های (مدیریت سود فریبنده، هزینه سرمایه بالا)، (مدیریت سود فریبنده، دریافت خدمات حسابرسی با کیفیت بالا) در محیط کنترل های داخلی ضعیف و همچنین استراتژی های (مدیریت سود آگاهی دهنده، هزینه سرمایه پایین)، (مدیریت سود آگاهی دهنده، دریافت خدمات حسابرسی با کیفیت پایین) در محیط کنترل های داخلی قوی را بیان می دارد. نتایج این پژوهش ضمن ارائه بینشی در زمینه علل گزینش استراتژی های گوناگون از جانب مدیران و سهامداران، منجر به یافتن نقطه تعادلی در منافع طرفین بازی می شود که در آن طرفین بازی یعنی مدیر و سهامدار از منافع خود راضی باشند.
چکیده انگلیسی :
The purpose of this article is to describe and explain the strategic behavior of managers and shareholders in the interactive-conflict environment of joint-stock firms using the tools of game theory and in the form of signaling games. In such a way that first, taking into account the level of quality of internal controls, the manager acts on (deceptive and informative earning management) and then the shareholder with strategies (high capital cost, low capital cost) and also (high-quality audit services, low-quality audit services) reacts to it. The findings of the research, theoretically, the necessary conditions for establishing balance in the strategies (deceptive earning management, high capital cost), (deceptive earning management, high-quality audit services) in the environment of weak internal controls. In addition, it shows the condition of establishing equilibrium in the strategies (informative earning management, low capital cost), (informative earning management, low-quality audit services) in the environment of strong internal controls..
_||_