بررسی تاثیرچسبندگی-لغزش برترک خوردگی صفحه ی بتن آرمه با استفاده ازمدل شبکه ای
محورهای موضوعی : آنالیز سازه - زلزلهحمید شجاعی فر 1 , مسعود فرزام 2
1 -
2 -
کلید واژه: لغزش, مکانیک شکست, کلید واژگان: مدل شبکهای, گسترش ترک, روابط چسبندگی,
چکیده مقاله :
چکیده: دراین مقاله سه مدل چسبندگی-لغزش(Farra,Harajli,CEB-FIP) که برمبنای نتایج مطالعات تجربی قبلی بدست آمده اند، مطالعه می شوند تا اثر چسبندگی-لغزش در فاصله ی ترک و نحوه ی انتشار ترک صفحه ی بتن آرمه بررسی شود. برای این منظور، یک صفحه ی بتن آرمه با استفاده از مدل عددی شبکه ای توسط نرم افزار ABAQUS مدل سازی شده است و روند ترک خوردگی توسط خرابی عضوهای میله ای بتن نشان داده شده است. مدل های شبکه ای بر اساس معیار ترک خوردگی توسعه یافته و با بکارگیری اصول مکانیک شکست در ارزیابی ترک خوردگی اعضا بتن آرمه بکار رفته اند. بتن وفولاد با یک مدل برهم کنش دهنده (Bond-Link) و با در نظر گرفتن اثر چسبندگی-لغزش با یکدیگر ترکیب شده اند تا رفتار مصالح ترکیبی بتن آرمه را توصیف کنند. نتایج تحلیل ها نشان دادهاند که مدل های چسبندگی-لغزش تاثیر مهمی در فاصله ی ترک، عرض ترک، نحوه ی انتشار ترک و موضع شدگی خرابی دارند.
ABSTRACT The present paper studiesthree bond-slip models (CEB-FIP, Harajli and Farra) based on thefindings of previous experimental studies in order to investigate the influence of bond-slip on crack spacing and crack propagation in RC panel. For this purpose, the RC panel is modeled using a lattice type numerical model in ABAQUS software, in which the cracking process is represented by the damage of the concrete bar elements. The lattice models are proposed based on an improved cracking criterion, which is derived from fracture mechanics principles. Concrete and steel are combined based on a model of the interaction (bond-link) through bond-slip in order to describe the behavior of the composite reinforced concrete material. The results of this analysis showed that the effects of diverse bond-slip models on crack spacing, crack propagation and damage localization are significant.