این تحقیق به دنبال بررسی تطبیقی میزان و چگونگی پوشش خبری مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در خبرگزاری فارس و خبرگزاری ایرنا است، با توجه به اینکه یکی از نقش های رسانه اطلاع رسانی و نقش هدایت و رهبری جامعه است، انتقال شفاف اطلاعات به افکار عمومی و تشریح جزئیات اجرا میتواند د چکیده کامل
این تحقیق به دنبال بررسی تطبیقی میزان و چگونگی پوشش خبری مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در خبرگزاری فارس و خبرگزاری ایرنا است، با توجه به اینکه یکی از نقش های رسانه اطلاع رسانی و نقش هدایت و رهبری جامعه است، انتقال شفاف اطلاعات به افکار عمومی و تشریح جزئیات اجرا میتواند در همراهی مردم با این طرح نقش مهمی را ایفا کند بنابراین لازم است به موضوع نحوه پوشش خبری مرحله دوم هدفمندی یارانه ها توجه ویژه شود. برای این منظور تمامی مطالب خبری منتشر شده در این خصوص در بازه زمانی 20 دی ماه 1392 تا 20 فروردین 1393 به عنوان مقطع قبل از اجرای رسمی فاز دوم هدفمندی و 21 فروردین تا 20 تیرماه 1393 به عنوان مقطع بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی تحلیل محتوا شده است که تعداد کل این مطالب 1129 مورد بوده است. فرضیه های تحقیق قائل به وجود رابطه معنادار بین خبرگزاری های مورد بررسی و ماهیت اخبار، میزان پرداخت به شاخص های قانون هدفمندی یارانه ها، منبع خبر، مقطع، حجم و نحوه چینش خبر رابطه بود که نهایتاً از این میان دو فرضیه مربوط به رابطه بین خبرگزاری های مورد بررسی و حجم خبر و نحوه چینش خبر تایید شده است.
پرونده مقاله
گفتمان در جهان امروز، ابزار بازتولید مفاهیم و نظم های موجود در میدان های گفتمانی متفاوت است. هنگامی که با رویکردی انتقادی از منظر گفتمان به جهان پیرامون می نگریم شاهد اشاعه روابط سلطه میان گروه های مختلف در جامعه هستیم. از جمله نظم های گفتمانی مسلط، گفتمان سلامتی اس چکیده کامل
گفتمان در جهان امروز، ابزار بازتولید مفاهیم و نظم های موجود در میدان های گفتمانی متفاوت است. هنگامی که با رویکردی انتقادی از منظر گفتمان به جهان پیرامون می نگریم شاهد اشاعه روابط سلطه میان گروه های مختلف در جامعه هستیم. از جمله نظم های گفتمانی مسلط، گفتمان سلامتی است که با قرار گرفتن در موضع قدرت، نظم های گفتمانی دیگر نظیر معلولیت را به چالش می کشد. مفهوم معلولیت برخاسته از بستر معنایی توسعه اجتماعی است. این بعد از توسعه به اهمیت منابع انسانی و چگونگی ارتقای کیفیت زندگی و ارتباط انسان ها با محیط اطراف و البته کیفیت روابط انسانی در متن توسعه می پردازد. معلولیت به مثابه مفهومی جامعه شناختی که از دیدگاه گافمن برساختی است از نحوه نگرش افراد سالم به انسان معلول، توسط رسانه های مختلف در قالب برنامه های رسانه ای گوناگون به تصویر کشیده می شود. سینما در جایگاه رسانه ای تصویری نقش مهمی در بازنمایی گفتمان های مختلف ایفا می کند. پیوند سینما و گفتمان موجب شکل گیری دیدگاه هایی نوین پیرامون مسایل مختلف اجتماعی خواهد شد. مقوله معلولیت در چهارچوب سینما و فضای تصویری متاثر از این رسانه، به خوبی از طریق نمایش جنبه های متفاوت زندگی افراد معلول دیده می شود. معلولیت و به تبع آن مفاهیمی که از بستر آن برمی خیزد نظیر عدالت اجتماعی، در متن جامعه و چگونگی برخورد افراد مختلف با معلولین به خوبی به چشم می خورد. در این میان روش تحلیل انتقادی گفتمان می تواند ابزار کارآمدی در چگونگی به تصویر کشیدن معلولیت و عدالت اجتماعی به مثابه عناصری از توسعه اجتماعی از کانال رسانه باشد. این رویکرد با استفاده از روش شناسی نورمن فرکلاف و تبیین جامعه شناختی آن از طریق نظریه سه بعدی قدرت استیون لوکس و مدل معلولیت فایفر مورد تحلیل قرار گرفته است که بیانگر به حاشیه رانده شدن گفتمان توانمندسازی در سینمای ایران است.
پرونده مقاله
هدف از انجام این تحقیق بررسی تطبیقی بازتاب بیانیه لوزان در روزنامههای شرق و جوان است. در این تحقیق از نظریه های برجسته سازی، کارکرد ارتباطی رسانه ها و اشاعه نوآوری ها استفاده شده است. مقوله های این تحقیق شامل رویکرد غالب مطب، ارزش های خبری، سبک مطلب، ماهیت مطلب، حجم مط چکیده کامل
هدف از انجام این تحقیق بررسی تطبیقی بازتاب بیانیه لوزان در روزنامههای شرق و جوان است. در این تحقیق از نظریه های برجسته سازی، کارکرد ارتباطی رسانه ها و اشاعه نوآوری ها استفاده شده است. مقوله های این تحقیق شامل رویکرد غالب مطب، ارزش های خبری، سبک مطلب، ماهیت مطلب، حجم مطلب، اندازه تیتر، وجود عکس، استراتژی، منبع خبر و عناصر خبری است. این تحقیق با روش تحلیل محتوا و تکنیک پرسشنامه معکوس صورت گرفته و جامعه آماری در این تحقیق اخبار و مطالب در زمینه بیانیه لوزان و برجام در روزنامههای شرق و جوان است. روش نمونه گیری سرشماری و جامعه آماری برابر با 220 مطلب است. مهمترین نتایج تحقیق به شرح زیر است: - رویکرد اکثر اخبار روزنامه جوان نسبت به بیانیه لوزان انتقادی است. - روزنامه شرق در مقایسه با روزنامه جوان بیشتر از عکس و تصویر برای برجسته سازی اخبار لوزان بهره گرفته است. - روزنامه جوان در مقایسه با روزنامه شرق اخبار تنش زای بیشتری منتشر کرده است. - هر دو روزنامه بیش از نیمی از اخبار خود را در صفحه اول روزنامه چاپ کرده اند.
پرونده مقاله
مقاله حاضر به منظور بررسی نقش رهبران فکری در شکلگیری الگوهای رایج افکار عمومی در میان مردم تهران تنظیم شده است. در این رساله ضمن استفاده از مطالب ارائه شده در زمینه ارتباطات انسانی و افکار عمومی به سوالاتی نیز پاسخ داده شده است. در حقیقت این پژوهش به دنبال این فرض محور چکیده کامل
مقاله حاضر به منظور بررسی نقش رهبران فکری در شکلگیری الگوهای رایج افکار عمومی در میان مردم تهران تنظیم شده است. در این رساله ضمن استفاده از مطالب ارائه شده در زمینه ارتباطات انسانی و افکار عمومی به سوالاتی نیز پاسخ داده شده است. در حقیقت این پژوهش به دنبال این فرض محوری بوده است که چه عواملی در بروز و شکلگیری افکار عمومی مؤثر هستند و چه چیز مردم تهران را ترغیب میکند تا هنگام بروز مسالهای خاص به همفکری برسند. سوالات اصلی پژوهش این است که نقش منبع اطلاع رسانی مردم تهران، نقش اعتماد آنان به رسانههای داخلی و خارجی و تأثیر شایعه و سمینارها و کنفرانسها و تشویق و ترغیب دوستان و آشنایان آنان و همینطور رهبران فکری تا چه میزان در شکلگیری افکار عمومی مؤثر بوده است.
روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه است و جداول از طریق نرم افزار اس پی اس اس بدست آمده و اعتبار 80 درصدی برای آن تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش مردم تهران میباشند و روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است.
بررسیهای انجام شده نشان داد که میزان سن و تحصیلات و همینطور جنس در شکلگیری افکار عمومی نقش مؤثری دارند. میزان سن به دلیل حضور فیزیکی و مشارکت جوانان در عرصههای مختلف اجتماعی در میان مردم تهران نسبت به مشارکت کنندگان در گروه سنی بالاتر نقش بیشتری دارد از طرفی در اختیار داشتن زمان کافی برای حضور در اجتماعی که گریبانگیر مشکلی اجتماعی، اقتصادی و یا اجتماعی است برای گروه سنی جوانان نسبت به بزرگسالان در مقاطع سنی دیگر بیشتر است. در این تحقیق میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که مشارکت گروه سنی جوان بین 15-25 سال نقش مهمی در شکلگیری افکار عمومی دارند.
پرونده مقاله
نگاهی کوتاه به تاریخ رسانه ها ، نشانگر آن است که رسانه، تاثیرات عمیقی در طول تاریخ بر مخاطبان خود و فضای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته است. تا آنجا که رکن چهارم دموکراسی تلقی میشوند. ظهور رسانههای جدید بر اهمیت این حوزه افزوده و نقش رسانهها در توسعه کشورهای در حال تو چکیده کامل
نگاهی کوتاه به تاریخ رسانه ها ، نشانگر آن است که رسانه، تاثیرات عمیقی در طول تاریخ بر مخاطبان خود و فضای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته است. تا آنجا که رکن چهارم دموکراسی تلقی میشوند. ظهور رسانههای جدید بر اهمیت این حوزه افزوده و نقش رسانهها در توسعه کشورهای در حال توسعه انکار ناپذیر است. ترویج الگوی صحیح زندگی نیز یکی از کارکردهای رسانههای جمعی است. صاحبنظران معتقدند زندگی روزانه مردم بر اساس عاداتی است که به طور عمده بر اساس عملکرد رسانهها شکل میگیرد و مهمتر این که مردم ابتدا به رسانهها خو میگیرند و سپس به رفتارهای ترویج شده از سوی رسانهها عادت میکنند. رشد بیسابقهی تقاضای آب در ایران ، در مقایسه با سایر کشورها و همچنین مصرف بی رویه و توام با اسراف این مایه حیات، لزوم برنامهریزی متناسب با شرایط حاضر و توجه به مقوله مصرف و مدیریت آن را امری ضروری کرده است. مطالعه و شناخت ساختار مطالب خبرگزاریها درباره صرفه جویی و مصرف بهینه آب ، امکان به دست آوردن مدل و نظریه های ارتباطی را فراهم میسازد و با آگاهی از این الگوها میتوان افکار عمومی را تحت تأثیر و کنترل در آورد. بر این اساس مسئله اصلی این مقاله این است که با توجه خشکسالیهای اخیر و ضرورت مصرف بهینه آب و لزوم اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به افکار عمومی، نحوه پردازش و انتخاب اخبار توسط خبرگزاریهای کشور چگونه بوده است. برای پاسخ گویی به این سوال از نظریه برجستهسازی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مطالب مرتبط با مسئه آب در خبرگزاری های ایرنا، ایسنا و فارس در سه ماهه اول سال 1393 و مبتنی بر تمام شماری بوده و تمامی مطالب مرتبط در این سه خبرگزاری تحلیل محتوی کمی شده اند. نتایج نشان می دهد که بیشترین مطالب به راهکارها اختصاص دارد و در تمام خبرگزاری ها مسائل خارجی کمترین مطلب را به خود اختصاص داده است. مطالب منتشر شده بیشتر فرایندمدار بوده اند و سهم بسیار بالایی از مطالب منتشر شده در خبرگزاری ها تولید خود خبرگزاری ها و با کارکرد اطلاعرسانی و ارائه تحلیل و نظر بوده اند. در این مطالب مؤسسه و نهاد دولتی به عنوان متولی اصلی مصرف بهینه آب معرفی شده اند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی " نقش برنامه های معارفی سیما در باورهای دینی مردم " با تاکید بر عملکرد رسانه است. در تبیین این مقوله نقش رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان موثرترین نهاد اجتماعی برای اشاعه و ترویج باور دینی بررسی میشود. تحقیق حاضر از لحاظ روش توصیفی - پیمایشی و چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی " نقش برنامه های معارفی سیما در باورهای دینی مردم " با تاکید بر عملکرد رسانه است. در تبیین این مقوله نقش رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان موثرترین نهاد اجتماعی برای اشاعه و ترویج باور دینی بررسی میشود. تحقیق حاضر از لحاظ روش توصیفی - پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته 28 سوالی استفاده شد و پایایی آن بیش از 70 درصد برآورد شد.، نمونه آماری این پژوهش 310 نفر از مردم 15 تا 64 ساله شهر تهران بود. روش نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ابزار spss و آزمونt-استیودنت (t-تک نمونه ای) استفاده شد.
نتایج پژوهش حاکی از اثر معنادار برنامه های معارفی سیما در ترویج فرهنگ و باورهای دینی است. بدینمعنا که شبکه های رسانه ملی در اشاعه و ترویج فرهنگ اسلامی موفق بوده است، ولی باید با برنامهریزی مناسب و ساخت مجموعهها و برنامه های تلویزیونی جذاب و پرمحتوا میزان اثرگذاری بر مخاطب را افزایش دهند.
پرونده مقاله
امروزه مصرف رسانه ای برای بسیاری از افراد جامعه تبدیل به یک عادت و حتی می توان گفت اعتیاد شده است. گاهی اعتیاد رسانه ای موجب سربه راهی و اطاعت کامل افراد می شود و این افراد مطیع افسون شده و تبدیل به مشتریان دائمی عرضه کنند گان فرهنگ متداول شده و روز به روز فرهنگ و تعامل چکیده کامل
امروزه مصرف رسانه ای برای بسیاری از افراد جامعه تبدیل به یک عادت و حتی می توان گفت اعتیاد شده است. گاهی اعتیاد رسانه ای موجب سربه راهی و اطاعت کامل افراد می شود و این افراد مطیع افسون شده و تبدیل به مشتریان دائمی عرضه کنند گان فرهنگ متداول شده و روز به روز فرهنگ و تعاملات جدیدی در آنها شکل گرفته و تغییراتی در آنها احساس می شود که حتی ممکن است باب میل خود آنها نیز نباشد. بنابراین، رسانه ها با تأثیر گذاری فزاینده ی خود بر افراد، تعاملات و روابط اجتماعی نوینی را برای آنها ایجاد می کنند، ارزش های فرهنگی جدیدی را شکل داده و به خورد آنها می دهند و بدین طریق آنها را از خود واقعی خود دور ساخته و الگوی مصرف، تولید، گروه مرجع و به طور کلی شرایط اجتماعی نوینی را به خورد آنها می دهند.
در جامعه ی ایران این تأثیر رسانه ای دوگانه اعمال می شود. از یک سو رسانه های داخلی با تبلیغات خود چیزهای جدیدی را مطرح و تضاد و تعارض را به ذهن آنها می آورند و از سوی دیگر با بمباران فرهنگ دینی- سیاسی خود تلاش می کنند افراد جامعه در هنجارها و ارزش های تعیین شده مانده و باب آنها عمل نمایند و از سوی دیگر ورود رسانه های دیگری از جمله ماهواره و اینترنت متناوب ها و خواست های دیگری را ترغیب و مطرح می نمایند و احتمالات زیادی در خصوص مشاغل جالب تر، حقوق بهتر، زندگی در خانه های مجلل تر، اقلیم بهتر، همسران زیباتر، وسایل مصرفی بهتر و جدیدتر، فرهنگ قوی تر و حتی هنجارها و ارزش های جدیدتر را مطرح می نمایند و بنابراین فرد را در تعارض یک سبک زندگی مختلف و حتی یک شخص مختلف شدن و دور افتادن از خود واقعی خود و در نتیجه از خود بیگانه شدن نگه می دارند. حال در این شرایط، این پرسش مطرح است که رسانه ها چه تأثیری بر ازخود بیگانگی (کل، اجتماعی، دینی و فرهنگی) دارند و چه ارتباطی بین نوع رسانه ی گزینشی، نوع برنامه و در معرض بودگی و از خودبیگانگی وجود دارد؟
در این مقاله پژوهشی تلاش شده است به هشت فرضیه ی اصلی که در چهار سطح از خود بیگانگی مطرح شده و بنابراین سی و دو فرضیه را سا خته اند پرداخته شود که در آنها به متغیرهای مستقل وضعیت رسانه ها (داخلی و خارجی)، نوع رسانه ها (تلویزیون، مطبوعات، اینترنت، ماهواره و رادیو داخلی و خارجی و سایر)، نوع برنامه ی ماهواره ای (علمی، تاریخی، آموزشی، سرگرمی- تفریحی، عشقی- عاطفی، کنسرت، ورزشی، سکسی، تخیلی، پلیسی- جاسوسی، سیاسی، هنری، و جنگی- رزمی- و سترن)، 3) نحوه استفاده از اینترنت (برای شغل، چت، تماشای تصاویر سکسی، بازی های اینترنتی، وب گردی، ایمیل، علمی، خبر ، دانلود کردن فیلم ، استفاده تجاری ، شرکت در بحث و گفتگو و سایر استفاده ها )، جنسیت، پایگاه شغلی، پایگاه درآمدی و پایگاه تحصیلاتی در رابطه با متغیرهای وابسته ی" از خودبیگانگی، از خودبیگانگی اجتماعی، ازخودبیگانگی دینی، و ازخودبیگانگی فرهنگی "پرداخته شود.
پرونده مقاله