عوامل کارآمد در موفقیت بنگاه های صادراتی فرش
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کار
کلید واژه: بنگاههای کوچک و متوسط (SME's), کارآمدی بنگاه, صادرات فرش,
چکیده مقاله :
از آنجاکه بنگاه های کوچک و متوسط صنعت فرش دستباف ایران با برند بین المللی و جایگاه ملی، به عنوان تنها محصولی است که با توان نیروی انسانی ماهر و هنرمند ایرانی و با استفاده از منابع بومی - ضمن پاسخ گویی به تقاضای داخلی - مشتریان بسیاری را در جهان نیز ارضا می کند، بررسی عوامل کارآمد در موفقیت این بنگاه ها و میزان تاثیر هریک از متغیرها می تواند برای سایر فعالان و ذی نفعان بخش خصوصی و متولیان حوزه صنعت فرش مؤثر واقع شود. مطالعه حاضر پاسخ به این سوال استکه عوامل کارآمد استراتژیک و مهم در صادرات فرش چیست؟ محدوده جغرافیایی پژوهش شامل صادرکنندگان فرش دستباف کل کشور در طی سال های 1380-1390 است. روش شناسی آن از نوع علّی- ارتباطی و ابزار آن پرسشنامه است که برای بررسی روایی ابزار، از صاحبنظران و کارشناسان استفاده شد و نیز با انجام آزمون مقدماتی از طریق تکمیل 30 پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. ضرایب آلفای کرونباخ برای بخش های مختلف بین 75/0 تا 84/0 به دست آمد. جامعه آماری این تحقیق 124 نفر از صادرکنندگان فرش دستباف بوده اند که طی یک سال، بیش از یک میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتند. به علّت محدود بودن جامعه آماری (124=N) از روش سرشماری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین میزان صادرات بنگاه های تولیدی و بازرگانی صادراتی فرش دستباف 50/4 میلیون دلار است. متغیر وابسته تحقیق کارآمدی و موفقیت بنگاه های صادراتی فرش است که نمود آن دسترسی به فروش، سود و صادرات کالا است و متغیرهای مستقل شامل توانایی و ظرفیت ها، نیازها (انگیزه ها و محرک های رشد)، منابع و فرصت ها است. نتایج همبستگی حاکی از آن است که بین متغیرهای منابع و توانایی و ظرفیت ها، با کارآمدی و موفقیت بنگاه های صادراتی فرش دستباف رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد و به عنوان عوامل ناکارآمد محسوب می شود. بررسی ضریب همبستگی اسپیرمن تاثیر متغیرهای منابع و توانایی و ظرفیت های بنگاه های صادراتی فرش دستباف بر کارآمدی را نشان می دهد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان دادند که متغیر منابع، امکان تبیین (015/0 - ) و متغیر توانایی و ظرفیت های بنگاه های صادراتی فرش امکان تبیین 024/0 درصد از تغییرات متغیر این بنگاهها را دارند و نتایج همبستگی حاکی از آن است که بین این دو متغیر با کارآمدی بنگاه های صادراتی فرش دستباف رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد.