عوامل مؤثر بر نوآوری و نقش انتظارات کارکنان از پیامدهای عملکردی و مزایای تصویری آن در بانکها
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کار
کلید واژه: رفتار نوآورانه فردی, مزایای تصویری مورد انتظار, پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار, حمایت سازمانی درکشده از نوآوری, کیفیت ارتباط با مدیر, نوآوری بهعنوان الزام شغلی, محبوبیت بهعنوان نوآوری, نارضایتی از وضعیت موجود,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، ارزیابی عوامل مؤثر بر نوآوری و نقش انتظارات کارکنان از پیامدهای عملکردی و مزایای تصویری آن در بانکهای ملی سطح شهر تهران است. بدین منظور، 380 نفر از کارکنان بانکهای ملی سطح شهر تهران، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا، علَی مقایسهیی است. برای جمعآوری داده های اولیه از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج به دست آمده از مدلسازی معادلات ساختاری، حاکی از آن است که انتظار علمی محقق در زمینههای (1) تاثیر مثبت و معنادار حمایت سازمانی بر مزایای تصویری مورد انتظار و پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار، (2) تاثیر مثبت و معنادار کیفیت رابطه با مدیر بر مزایای تصویری مورد انتظار و پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار، (3) تاثیر مثبت و معنادار نوآوری به عنوان الزام شغلی بر پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار، (4) تاثیر مثبت و معنادار محبوبیت به عنوان نوآوری بر پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار، (5) نارضایتی از وضع موجود بر مزایای تصویری مورد انتظار و پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار، (6) تاثیر مثبت و معنادار مزایای تصویری مورد انتظار بر رفتار نوآورانه فردی و تاثیر مثبت و معنادار پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار بر رفتار نوآورانه فردی مورد تایید واقع گرفت؛ ولی رابطه معنادار میان نوآوری به عنوان الزام شغلی با مزایای تصویری مورد انتظار و رابطه معنادار میان محبوبیت به عنوان نوآوری با مزایای تصویری مورد انتظار مورد تایید واقع نشد.