مدل رفتار خریداران کالاهای لوکس در بازار طلا: یک مطالعه کیفی
محورهای موضوعی : بازاریابیساغر زرین کمر 1 , اعظم رحیمی نیک 2 , سید عباس حیدری 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بازاریابی, رفتار مصرفکننده, بازار طلا, کالاهای لوکس,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق مدل رفتار خریداران کالاهای لوکس در بازار طلا میباشد. در این راستا ضمن مروری بر مفاهیمی مانند رفتار خریداران، کالاهای لوکس و بازار طلا، با مصاحبه از خبرگان و اساتید حوزه صنعت لوکس و طلا و همچنین بازاریابی به روش تحلیل کیفی به ارائه الگوی رفتار خریداران کالاهای لوکس در بازار طلا پرداخته شد. جامعه مورد مطالعه شامل همه خبرگان و اساتید حوزه صنعت لوکس و طلا و همچنین بازاریابی میباشد. حجم نمونه مورد مطالعه شامل 10 خبره در حوزه صنعت لوکس و طلا و همچنین بازاریابی است که به روش اشباع نظری انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها در این تحقیق از مصاحبه نیمهساختاریافته و روش دلفی استفاده شده است. نتایج تحلیل کیفی توسط نرمافزار مکسکیودا نشان داد که مؤلفههای مدل رفتار خریداران کالاهای لوکس در بازار طلا به روش تحلیل مضمون شامل: 1- عوامل اجتماعی، 2- عوامل فرهنگی، 3- عوامل فردی، 4- عوامل اقتصادی، 5- نگرش مصرفکننده، 6- انگیزه مصرف، 7- ارزش، 8-تجربه، 9- آگاهی و 10-رفتار مصرفکننده میباشند. همچنین برای این مولفهها تعداد 65 شاخص به تایید نهایی خبرگان رسید.
The purpose of this research is the behavior model of buyers of luxury goods in the gold market. In this regard, while reviewing concepts such as the behavior of buyers, luxury goods and the gold market, by interviewing experts and professors in the field of luxury and gold industry, as well as marketing, the pattern of the behavior of buyers of luxury goods in the gold market was presented using the method of qualitative analysis. The study population includes all experts and professors in the field of luxury and gold marketing. The sample size includes 10 experts in the field of luxury and gold marketing, which was selected by theoretical saturation method. Semi-structured interview and Delphi method were used to collect data in this research. The results of qualitative theme analysis by Max Kyoda software showed that the components of the behavior model of buyers of luxury goods with a focus on the gold market include: 1- social factors, 2- cultural factors, 3- individual factors, 4- economic factors 5- Consumer attitude, 6- Consumption motivation, 7- Value, 8-Experience, 9 Awareness and 10-Consumer behavior. Moreover, 65 indicators for these components were finally approved by experts.
_||_