شناسایی شاخص های موثر بر مدل کسب و کار کارآفرینی دیجیتال
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارهاشم تنومندیان 1 , نسیم نعمتی زاده 2
1 - گروه مدیریت کارآفرینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: مدل کسب و کار, کارآفرینی دیجیتال, پتانسیل مدلهای کسب و کار کارآفرینی دیجیتال,
چکیده مقاله :
تحولات دیجیتال، مدلها و فرآیندهای کسبوکار را به شدت تغییر داده و مدلهای جدیدی در حال ظهور هستند. لذا شناسایی تاثیر عوامل محرک بر مدلهای کسبوکار دیجیتال، نقش مهمی در موفقیت کسبوکارها و اقتصاد دارند. در حالیکه تئوری و عمل علاقه رو به رشدی را در پتانسیل مدل کسبوکارهای جدید به عنوان نتیجهای از دیجیتال سازی نشان میدهند، تحقیقات تا به امروز انگیزه اصلی برای چگونگی بهکارگیری قابل توجه مدلهای کسبوکار دیجیتال، در صنایع را نشان نداده و با عنایت به کند بودن این تغییرات در ایران و مسائل تبدیل شدن کسبوکارهای سنتی به کسبوکارهای اینترنتی، شناسایی تاثیر عوامل پیشران بر مدلهای کسبوکار دیجیتال، میتواند نقش مهمی در پیشرفت کسبوکار ها ایفا نماید. برای رسیدن به این هدف، یک مطالعه تجربی براساس یک پایه نظری انجام و چهار محرک اصلی(با پنج مورد برای هر محرک) در رابطه با پتانسیل مدل کسبوکار دیجیتال بدست آمد: شاخصهای کلیدی عملکرد، شخصیسازی، کارایی و ارتباطات. یافتههای رویکرد مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که هر چهار عامل تعیین کننده، تأثیر مثبت و معناداری بر پتانسیل مدلهای کسبوکار دیجیتال دارند.
Digital developments have drastically changed business models and processes, and new models are emerging. Therefore, identifying the impact of driving factors on digital business models plays an important role in the success of businesses and the economy. While theory and practice show a growing interest in the potential of new business models as a result of digitalization, researches to date has not shown the main motivation for how to significantly adopt digital business models in industries. Considering the slowness of these changes in Iran and the problems of turning traditional businesses to Internet businesses, identifying the impact of driving factors on digital business models can play an important role in the development of businesses. To achieve this goal, an empirical study was conducted based on a theoretical foundation and four main drivers (with five items for each driver) were obtained in relation to the potential of the digital business model: key performance indicators, personalization, efficiency and communication. The findings of the structural equation model approach show that all four factors have a positive and significant effect on the potential of digital business models.
_||_