بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه اجتماعی بر بانکداری الکترونیک (مورد مطالعه : بانک های انصار شهر کرمان)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی
1 - گروه علو اجتماعی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه ازاد اسلامی شهر قدس. تهران. ایران.
کلید واژه: بعد رابطه ای, بانک انصار, سرمایه اجتماعی, بانکداری الکترونیک, بعد شناختی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با رویکرد جامعه شناختی و با هدف بررسی زمینه های اجتماعی تاثیر سرمایه اجتماعی بر اجرای بانکداری الکترونیک در بانک انصار در سال 1400 شهر کرمان صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت مقطعی در سال 1400 در بین کارمندان بانک انصار کرمان شهر کرمان انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش 190کارمند بانک های انصارشهر کرمان بود که از این تعداد 120 نفر به صورت تصادفی ساده و طبق جدول مورگان برای حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) و پرسشنامه اجرای بانکداری الکترونیک استفاده گردید. پایایی پرسشنامه سرمایه اجتماعی91/0 و پایایی پرسشنامه اجرای بانکداری الکترونیک72/0 و روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه توسط اساتید و صاحب نظران تایید شد.روش تجزیه و تحلیلهای آماری از نرم افزار کامپیوتر 22 SPSS و از روش های آماری ضریب پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شده است. سطح معنیداری آزمون 05/0 = α میباشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد میان سرمایه اجتماعی با اجرای بانکداری الکترونیک در بانک انصار کرمان رابطه معنی داری وجود دارد و متغیرهای وارد شده در مدل 54 درصد واریانس متغیر وابسته (ملاک) را تبیین می کند. از میان مولفه های سرمایه اجتماعی بیشترین نقش در پیش بینی متغیر ملاک مولفه بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی داشته است و مولفه بعد ساختاری کمترین نقش را دارد..
The aim of this study was to investigate the relationship between social capital and the implementation of electronic banking in Ansar Bank of Kerman in 1400 in Kerman. The statistical population of this study was 190 employees of Ansarshahr banks in Kerman, of which 120 people were randomly selected for the sample size according to Morgan table. In order to collect data, two social capital questionnaires of Nahapit and Goshal (1998) and e-banking implementation questionnaire were used. The reliability of the Social Capital Questionnaire was 0.91 and the reliability of the Electronic Banking Implementation Questionnaire was 0.72 and the face and content validity of this questionnaire was confirmed by professors and experts. Used. The significance level of the test is α = 0.05. The results of data analysis show that there is a significant relationship between social capital and the implementation of electronic banking in Ansar Bank of Kerman and the variables entered in the model explain 54% of the variance of the dependent variable (criterion). Among the components of social capital The most important role in predicting the criterion variable was the communication dimension component of social capital and the structural dimension component had the least role.
_||_