ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و استراتژیهای مالیاتی با تأکید بر نقش هزینههای نمایندگی
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیرعنا جلیل پور پرنیاء 1 , یونس بادآور نهندی 2 , شهلا عباس زاده 3
1 - کارشناسی ارشد، حسابداری، موسسه آموزش عالی دانشوران، تبریز، ایران
2 - دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3 - مربی، گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی دانشوران، تبریز، ایران
کلید واژه: مدیریت سود, هزینههای نمایندگی, استراتژی مالیاتی,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و استراتژیهای مالیاتی با تأکید بر نقش هزینههای نمایندگی پرداخته میشود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع علی (پس رویدادی) هست. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 135 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخابشده در دورهی زمانی 6 ساله بین سالهای 1393 تا 1398 موردبررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمعآوری شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی با نرخ مؤثر مالیاتی ارتباط معکوس دارد. ولی، با تفاوت سود حسابداری و سود مشمول مالیات ارتباط مستقیم دارد. نسبت هزینههای عملیاتی به فروش خالص بر ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و نرخ مؤثر مالیاتی تأثیر معکوس دارد. تعامل جریان نقد آزاد و نسبت کیوتوبین بر ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و نرخ مؤثر مالیاتی تأثیر ندارد.
In the current research, the relationship between profit management based on real activities and tax strategies is investigated, emphasizing the role of agency costs. This research is practical in terms of its purpose, and from the point of view of correlation methodology, it is causal type (post-event). The statistical population of the research is all the companies admitted to the Tehran Stock Exchange, and using the systematic elimination sampling method, 135 companies were selected as the research sample in the 6-year period between 2013 and 2018. The method used to collect information is a library, and the relevant data for measuring the variables have been collected from the Kodal website and the financial statements of the companies. Stata software was used to test research hypotheses. The results of the research show that profit management based on real activities has an inverse relationship with the effective tax rate. However, it is directly related to the difference between accounting profit and taxable profit. The ratio of operating expenses to net sales has an inverse effect on the relationship between earnings management based on actual activities and the effective tax rate. The interaction of free cash flow and Qotubin ratio does not affect the relationship between earnings management based on real activities and effective tax rate.
_||_