طراحی مدل ابعاد کیفیت خدمات مشاوره مدیریت بازاریابی با رویکرد داده بنیاد گلیزری
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانییعقوب سلیم پور 1 , ناصر آزاد 2 , عبدالله نعامی 3 , لیلا کریمیان 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
2 - دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
3 - استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
4 - دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
کلید واژه: ابعاد کیفیت, مدیریت بازاریابی, خدمات مشاوره, مشاوره مدیریت,
چکیده مقاله :
مشاوران مدیریت به عنوان یکی از مهمترین تامین کنندگان ایده ها، راهکارها و شیوههای مدیریت جدید در نظر گرفته می شوند و در این میان نقش مشاوران مدیریت بازاریابی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این پژوهش به دنبال آن است تا با استفاده از رویکرد ظاهرشونده گلیزر نظریه داده بنیاد بتواند ابعاد کیفیت خدمات مشاوره مدیریت بازاریابی را کشف کرده و در قالب یک مدل ارائه کند. رویکرد این پژوهش از نوع کیفی بوده و جامعه مشارکت کنندگان شامل مشاوران مدیریت بازاریابی فعال در کشور هستند. داده های مورد نیاز در این مطالعه از طریق مصاحبه های عمیق با 12 نفر از مشاوران مدیریت بازاریابی جمع آوری شده است که با استفاده از نمونهگیری به شیوه گلوله برفی انتخاب شده اند و انتخاب این مشارکت کنندگان تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافته است. داده های گردآوری شده با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته، با بهرهگیری از نرم افزار MAXQDA2020 در سه مرحله کدگذاری گردید. پس از تجزیه و تحلیل داده های حاصله که منجر به شناسایی 436 کد اولیه و 69 مفهوم شد مدل ابعاد کیفیت این خدمات به دست آمد که اعتبارسنجی آن با استفاده از تکنیکهای اجماع داده ها، اجماع پژوهشگران، اجماع روشها، کنترل اعضا و شاخص مقبولیت، انجام گردید. بر اساس این مدل، ابعاد کیفیت خدمات مشاوره مدیریت بازاریابی شامل 11 بُعد می باشد که به منظور درک بهتر مدل، این ابعاد در قالب 4 گروه ابعاد کیفیت ورودیها، ابعاد کیفیت حین خدمات، ابعاد کیفیت خروجیها و ابعاد کیفیت نتایج/ پیامدها دسته بندی شده اند.
Management consultants are considered as one of the most important suppliers of ideas, solutions and new management methods, and among them, the role of marketing management consultants is very important. This research seeks to discover the dimensions of the quality of marketing management consulting services and present them in the form of a model by using Glaser's emerging approach of grounded theory. The approach of this research is qualitative and the community of participants includes marketing management consultants active in the country. The data required in this study were collected through in-depth interviews with 12 marketing management consultants who were selected using snowball sampling method and the selection of these participants continued until reaching the theoretical saturation stage. The data collected using semi-structured interviews were coded in three stages using MAXQDA2020 software. After analyzing the resulting data, which led to the identification of 436 primary codes and 69 concepts, the model of the quality dimensions of these services was obtained, which was validated using data consensus techniques, researchers' consensus, method consensus, member control, and acceptability index. Based on this model, the dimensions of the quality of marketing management consulting services include 11 dimensions, which in order to better understand the model, these dimensions are categorized into 4 groups: input quality dimensions, service quality dimensions, output quality dimensions, and outcome quality dimensions.
_||_