مطالعات اجتماعی استادان دانشکدههای هنر و معماری درارتباطبا فرهنگ ساختار معاصر شهر تبریز
محورهای موضوعی : تحولات اجتماعی
سید محمدهادی میلانیحسینی
1
,
امیرحسین فرحینیا
2
*
1 - دانشآموختۀ کارشناسیارشد، گروه معماری، مؤسسۀ آموزش عالی سراج، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران.
کلید واژه: مطالعۀ اجتماعی, معاصر, طراحی, تغییرات فرهنگی, فرهنگشهری, شهر تبریز.,
چکیده مقاله :
این پژوهش به مطالعۀ اجتماعی و تأثیرات فرهنگ ساختار معاصر شهر تبریز بر نگرشها و دیدگاههای اساتید دانشکدههای هنر و معماری درخصوص طراحی و تبیین آموزشی معماری میپردازد. فرهنگشهری و ساختارهای معاصر همواره رابطهای دوسویه با معماری دارند و تغییرات فرهنگی بهطور مستقیم بر فرایندهای طراحی و آموزشی دراین رشته تأثیر میگذارند. دراینراستا، این تحقیق بهبررسی تعامل میان معماری و فرهنگ در سطح دانشگاهی و نگرش استادان بهاین همافزایی میپردازد. همچنین، به تأثیر این ارتباط در فرایندهای طراحی و شناخت اساتید از ویژگیهای ساختار معاصر شهر تبریز پرداخته میشود. روش پژوهش کیفی و بهصورت اقدامپژوهی بوده و از ابزارهایی همچون مصاحبه، پرسشنامه، یادداشتبرداری و تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعۀ آماری این تحقیق بهمثابۀ اساتید دانشکدههای هنر و معماری دانشگاههای تبریز استکه دارای مقطع کارشناسیارشد و بالاتر در گرایشات مختلف دراین حوزه میباشند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که عدمآگاهی کافی از فرهنگ ساختارهای معاصر در فرایند آموزش و طراحی، میتواند منجربه چالشهایی درایجاد همافزایی میان معماری و فرهنگشهری شود. بنابراین، توجۀ ویژه به آموزش و آشنایی با ویژگیهای ساختاری معاصر در طراحی و آموزش معماری ضروری بهنظر میرسد تا دانشآموختگان و طراحان بتوانند بهطور مؤثرتر در فرایندهای طراحیشهری در رویاروی با جنبشهای اجتماعی در اجتماع مشارکت داشته باشند.
This research examines the social study and the impact of the culture of the contemporary urban structure of Tabriz on the attitudes and perspectives of the faculty members of the Schools of Arts and Architecture regarding design and architectural education. Urban culture and contemporary structures have a reciprocal relationship with architecture, and cultural changes directly influence the design and educational processes in this field. In this regard, the study investigates the interaction between architecture and culture at the academic level and the faculty members' views on this synergy. Furthermore, it explores the impact of this relationship on the design processes and the faculty's understanding of the features of the contemporary urban structure of Tabriz. The research adopts a qualitative approach, utilizing action research methods, with tools such as interviews, questionnaires, note-taking, and data analysis. The research population consists of faculty members from the Schools of Arts and Architecture at universities in Tabriz, who hold a Master's degree or higher in various fields of study within this domain. The results of this study show that insufficient awareness of the culture of contemporary structures in the educational and design processes can lead to challenges in creating synergy between architecture and urban culture. Therefore, special attention to education and familiarity with contemporary structural characteristics in architectural design and education is considered essential for graduates and designers to participate more effectively in urban design processes in response to social movements in society.
باقری، کریم. درسخوان، رسول. پورمحمدی، محمدرضا. 1400. تحلیل دگردیسی فضاهای شهری بافتتاریخی-فرهنگی کلانشهر تبریز با رویکرد معاصرسازی باتأکیدبر حفظ هویتتاریخی، فصلنامۀ علمیپژوهشی-دانش شهرسازی، دورۀ 5، شمارۀ 4، 279-261.
پورذکریا، مریم. فدائینژاد بهرامجردی، سمیه. 1398. بازخوانی رویکرد بازآفرینی فرهنگ-مبنا در ساخت شهر خلاق (تدوین چارچوب تحلیلی بازآفرینی قطب خلاق و فرهنگی)، نشریۀ علمیپژوهشی-باغنظر، دورۀ 16، شمارۀ 77، 14-5.
خستو، مریم. 1402. تأثیر مؤلفههای فرهنگی بر سرزندگی فضاهای شهری، فصلنامۀ علمیپژوهشی-آمایش محیط، دورۀ 16، شمارۀ 60، 92-73.
دبدبه، محمد. 1400. طراحی براساس ادراک و رفتارانسانی، انتشارات طحانگستر، چاپاول، تهران.
دبدبه، محمد. تقفیاصل، آرش. محمدیان. مهرداد. کورهپز حسنعلیزاده، رعنا. 1402. پدیدارشناسی سُویههای مکانی در بوطیقای فضای معماریداخلی (موردپژوهی: مجموعۀ بازار تاریخی تبریز)، فصلنامۀ علمیپژوهشی-معماری و محیطپایدار، دورۀ 1، شمارۀ 4، 54-37.
رلپ، ادوارد. 1389. مکان و بیمکانی، ترجمۀ محمدرضا نقصانمحمدی، کاظم مندگاری و زهیر متکی، ویراستار علمی علی درویشزاده، چاپاول، تهران: انتشارات آرمانشهر.
زینلی، فوزیه. فرحزا، نریمان. 1399. انسجام دانشفنی و آموزههای طراحی در آموزش معماری مقایسۀ تطبیقی سرفصل دروس کارشناسی معماری دانشگاههای برتر جهان و ایران، نشریۀ علمیپژوهشی-هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، دورۀ 25، شمارۀ 2، 106-95.
ستار، عسل. گسیلی، بهرام. رستمزاده، یاور. 1402. مؤلفههای مؤثر در طراحی فضاهای فرهنگی از منظر اسناد بینالمللی، نشریۀ علمیپژوهشی-گردشگری فرهنگ، دورۀ 4، شمارۀ 12، 43-30.
شفیعی، سحر. شقاقی، شهریار. زیبان، فرشته. 1401. بررسی و تحلیل چگونگی تحولات نماهای شهر تبریز و تأثیر آن در فضاهای شهری از دوران پهلوی تا اکنون (1401)، فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات میانرشتهای معماری ایران، دورۀ 1، شمارۀ 2، 160-147.
شهیدی، نازنین. قیومیبیدهندی، مهرداد. 1392. رویکرد تاریخ فرهنگی و امکان و فواید آن در مطالعات معماری ایران، فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات تاریخ فرهنگی، دورۀ 5، شمارۀ 17، 107-87.
علیالحسابی، مهران. مرادی، غلامرضا. 1399. تحلیل نظری ارتباط مؤلفههای تصویر شهر و برندسازی شهری، نشریۀ علمیپژوهشی-باغنظر، دورۀ 17، شمارۀ 83، 74-63.
الکساندر، کریستوفر. 1389. الگوهای استاندارد در معماری، ترجمۀ: فرشید حسینی، چاپدوم، تهران: انتشارات مهرازان.
گوران، شیرین. فروتن، منوچهر. دژدار، امید. 1401. تبیین مؤلفههای تأثیرگذار بروندانشگاهی آموزش معماری بر معماران معاصر ایران از دیدگاه اساتید دانشگاه، نشریۀ علمیپژوهشی-باغنظر، دورۀ 19، شمارۀ 112، 92-81.
مطیعی، بابک. مهدیپور، محمود. 1403. بررسی تأثیر مدرنیته بر معماری خانههای معاصر شهر تبریز در دورۀ قاجاریه، نشریۀ علمیپژوهشی-باغنظر، دورۀ 21، شمارۀ 132، 82-71.
میرجانی، حمید. ندیمی، حمید. 1397. الگوی تجربۀ فعال در آموزش معماری تدوین مدلی برای کسب دانش عملی طراحی ازطریق رویکرد طراحانه به مصادیق معماری، دوفصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات معماری ایران، دورۀ 7، شمارۀ 14، 20-5.
ناصری، سارا. 1394. کاربست تکنولوژی و بحران هویت در معماری معاصر ایران در عصر جهانی شدن و ارائۀ راهکارهای برون رفت از وضع موجود، فصلنامۀ علمیپژوهشی-مدیریتشهری و روستایی، دورۀ 14، شمارۀ 41، 380-359.
نصیرینیا، پیمان. حجت، عیسی. 1395. تأملی در تحولات ساختاری معاصر شهر تبریز و تأثیر آن بر هویتشهر، فصلنامۀ علمیپژوهشی-هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، دورۀ 21، شمارۀ 1، 54-41.
هال، پیتر. 1381. برنامهریزی شهری و منطقهای، ترجمۀ جلال تبریزی، چاپاول، تهران: انتشارات شرکت پردازش و برنامهریزی شهری.
Dsouza, Edgar. Dsouza, Kevin. 2023. A Study On The Impact Of Innovative Technologies In The Hospitality Industry, Journal Of Tourism, Hospitality & Culinary Arts (JTHCA), 15(1), 1-23.
Hadjadji, Narimane. Toulan, Naila. Dorra, Medhat. 2024. Impact Of Digital Architecture: The Impact Of Digital Technology On Ecological Formations And Its Effect On Determinants Of Identity And Culture In Architectural Design, Journal Of Engineering Research, 12(3), 285-293.
Helmy, Mona. 2018. The Role Of Architectural Education In Promoting Urban Heritage: Opportunities And Challenges, Journal Of The Academic Research Community Publication, 2(3), 196-208.
Kagan, Sacha. Hauerwaas, Antoniya. Holz, Verena. Wedler, Patricia. 2018. Culture In Sustainable Urban Development: Practices And Policies For Spaces Of Possibility And Institutional Innovations, Journal Of City Culture And Society, 13(1), 32-45.
Mersal, Amira. 2018. The Impact Of Built Environment On Human Behaviors, Journal Of Environmental Science & Sustainable Development, 2(1): 1-12.
Saleh, Mohamed Mahmoud. Abdelkader, Morad. Sadek Hosny, Samir. 2023. Architectural Education Challenges And Opportunities In A Post-Pandemic Digital Age, Ain Shams Engineering Journal, 14(8), 1-12.
Yong Kai, Kooi. 2022. Adaptability And Flexibility In Architecture Concepts & Theories Applied In Residential Architecture To Achieve Adaptability, ResearchGate, 207-267.