مدیریت ریسک در کسب و کار حلال : الگوی جدید ارزش آفرینی
محورهای موضوعی : مدیریت ریسکفریدون رهنمای رودپشتی 1 , آزاده سلیمانی 2
1 - گروه مالی و حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - گروه مالی و حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت ریسک, ارزش آفرینی, صنعت حلال,
چکیده مقاله :
ریسک در جایی وجود دارد که فرصتی برای کسب بازده وجود داشته باشد. کاربست راهبردهای مدیریت ریسک موضوعی حیاتی است؛ زیرا مانع به وجود آمدن بحرانها میشود. با وجود مدیریت ریسک، اگر بحران خاصی هم ایجاد شود، آسیبها و ضررهای ناشی از آن به حداقل میرسد. این مسئله در کسب وکار بسیار پراهمیتتر است، زیرا باعث کاهش ضررهای مالی و جلوگیری از هدر رفتن زمان برای رسیدن به اهداف اصلی کسب و کار میشود. از مهمترین ریسک هایی که کسب و کارها با آن مواجه هستند و باید مدیریت شود ریسک رقابتی و ریسک شهرت یا برندینگ در کسب و کاراست چنانچه این ریسکها در کسب و کار، مدیریت نشود می تواند تهدیداتی بالقوه و آثاری ناخواسته بر اعتبار و حسن شهرت شرکت داشته باشد. یکی از مواردی که در بدست آوردن بازار و باقی ماندن در محیط رقابتی تجارت جهانی، حائز اهمیت است، برندینگ حلال است . جمعیت رو به رشد مسلمانان، رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای مسلمان , ظهور بازارهای بالقوه حلال از عوامل تاثیرگذار در رشد صنعت حلال در دنیا می باشد. هدف این پژوهش بیان این مطلب است که در شرایط جدید ایجاد شده ، علاوه بر مولفه های مثلث بقا ( بهای تمام شده ، کیفیت و کارکرد ) که شرط لازم جهت بقای کسب و کار است، به سازه های مثلث حلال ( شریعت ، مقبولیت و سلامت ) به عنوان شرط کافی در محیط رقابتی امروزه نیز نیازمند است.
Risk exists where there is an opportunity for return. The application of risk management strategies is a critical issue; Because it prevents the occurrence of crises. Despite the risk management, if a certain crisis occurs, the resulting damages and losses will be minimized. This issue is much more important in business, because it reduces financial losses and prevents wasting time to achieve the main goals of the business. One of the most important risks that businesses face and must be managed is competitive risk and the risk of reputation or branding in business. If these risks are not managed in business, they can be potential threats and unwanted effects on the credibility and reputation of the company. have Halal branding is one of the things that is important in gaining the market and remaining in the competitive environment of global trade. The growing Muslim population, economic growth and development in Muslim countries, the emergence of potential halal markets are among the factors influencing the growth of the halal industry in the world. The purpose of this research is to express this fact that in the new conditions created, in addition to the components of the survival triangle (cost, quality and performance) which is a necessary condition for the survival of the business, to the structures of the halal triangle (Sharia, acceptability and health) ) is needed as a sufficient condition in today's competitive environment.
دهقانی، روشن؛ هادوی، اصغر. (1395). آثار تربیتی «رزق حلال» با تأکید بر آیات و روایات. پژوهشنامه معارف قرآنی، 7(24)، 103-83.
عمارلو، مرتضی. (1401). فرهنگ کسب رزق حلال در قرآن. پژوهشنامه حلال، 5(1)، 15-1.
هاشمی، نازنین. (1389) صنعت حلال. فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیا، 3(10)، 8-1.
Alserhan, B. A. (2011). Researching Muslim Consumers: Do They Represent. Management, 18, 34-49.
Halal food: forecast market revenue worldwide 2018-2027. (n.d.). Statista.
Korres, G. M. (2012). Handbook of innovation economics. Nova Science Publisher's.
_||_