نقش حسابداری مدیریت در بانکها
محورهای موضوعی : مهندسی مالیلیلا زمانیان فر 1 , شهرزاد سراج 2 , زهرا کهن دل 3 , جواد اوجاقی 4
1 - گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد صفادشت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: بانک, حسابداری مدیریت, روشهای حسابداری مدیریت,
چکیده مقاله :
هدف: بهطورکلی، حسابداران مدیریت ممکن است بهعنوان ارزشآفرینانی در نظر گرفته میشوند که به نوبه خود به سازمان کمک میکنند تا مزیت رقابتی کسب نماید. آنان مسئول یکپارچگی مدیریت عالی و قابلاعتماد بودن گزارشهایی هستند که ارائه مینمایند. همچنین، نقشی را بر عهده میگیرند که در آن مسئول یاری رساندن به مدیران در برنامهریزی راهبردی و کنترل عملیات هستند. هدف اصلی مقاله حاضر ارائه بینشی در مورد نقش حسابداری مدیریت در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در صنعت بانکداری است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد فلسفی و علمی بر پایه روش شناخت تاریخی و با هدف ترویج دانش به شیوه کتابخانهای با بررسی مقالات طراحی و اجرا شده است که نتیجه آن توسعه دانش حسابداری مدیریت در بانکها میباشد.یافتهها: بررسیها حاکی از آن است که حسابداری مدیریت مهارتها و روشهایی را ارائه میدهد که نقشی حیاتی در برنامهریزی، توسعه، اجرا و ارزیابی سیاستهای رقابتی راهبردی ایفا میکند. همچنین، مطالعات نشان دادهاند، رشد و رقابت سریع صنعت بانکداری را میتوان به استفاده از شیوههای نوآورانه حسابداری مدیریت نسبت داد. در واقع، بانکها برای رقابتی ماندن باید خدماتی را به مشتریان ارائه دهند که آن را از رقبای خود متمایز کند و این موضوع بیانگر اهمیت قابلتوجه وجود حسابداری مدیریت در بانکها میباشد.اصالت / ارزشافزوده علمی: بر اساس رویکرد فلسفی و علمی، پژوهش حاضر، نقش حسابداری مدیریت در بانکها را تبیین نموده است.
Purpose: In general, management accountants may be seen as value-creators which in turn assist an organization to gain a competitive advantage. They are responsible for the integrity of top management and the reliability of the reports they provide. Also, they assume a role in which they are responsible for helping managers in strategic planning and controlling operations. The main purpose of this article is to provide an insight into the role of management accounting in creating and maintaining competitive advantage in the banking industry.Methodology: The current research is based on a philosophical and scientific approach based on the method of historical knowledge and is designed and implemented with the aim of promoting knowledge in a library manner by reviewing articles. The result of which is the development of management accounting knowledge.Findings: Studies show that management accounting provides skills and methods that play a vital role in planning, developing, implementing and evaluating strategic competitive policies. Also, studies have shown that the rapid growth and competition of the banking industry can be attributed to the use of innovative management accounting practices. In fact, to remain competitive, banks must offer services to customers that differentiate it from its competitors. This issue shows the significant importance of management accounting in banks.Originality / Value: Based on the philosophical and scientific approach, the current research has explained the role of management accounting in banks.
Burns, J; Quinn, M; Warren, L; Oliveira, J. (2013). Management Accounting. McGraw-Hill.
Koch, T. W; Macdonald, S. S. (2014). Bank Management. South-Western College.
Rigby, D; Bilodeau, B. (2015). Management Tools & Trends 2015. Bain & Company.
_||_