بررسی ساختاری ده قصه از افسانههای محلی آذربایجان بر اساس نظریۀ ولادیمیر پراپ
محورهای موضوعی : زبان، گویش ها و ادبیات آذریمعصومه خلیل نوعلی آباد 1 , حمیدرضا فرضی 2 , رستم امانی آستمال 3
1 - دانشجوی دکترای زبان وادبیات فارسی، واحدتبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران.
2 - دانشیارگروه زبان وادبیات فارسی، واحدتبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیارگروه زبان وادبیات فارسی، واحدتبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: ساختار, پراپ, ریختشناسی, افسانههای آذربایجان,
چکیده مقاله :
در سال 1928 میلادی، فرمالیست معروف، ولادیمیر پراپ با بررسی صد قصۀ روسی، مطالـعۀ ساختاری قصههای عامیانه را آغاز کرد. در سالهای اخیر، الگوی وی به عنوان یکی از شیوههای رایج تحلیل ساختاری قصههای ملل، مورد توجه قرار گرفته است. از جمله آثار فولکلوریک با قدمتی عظیم و پشتوانۀ فرهنگی غنی، افسانههای محلی آذربایجان است که در این پژوهش بر اساس الگوی ساختاری پراپ، نقد و بررسی شده است. بههمین منظور، ده قصه از افسانههای محلی آذربایجان از کتاب افسانههای آذربایجان که صمد بهرنگی و بهروز دهقانی جمعآوری کردهاند انتخاب و سپس تجزیه و تحلیل شدهاند. در این پژوهش، تکرار، حذف و عدم توالی کارکردها کاملاً مشهود است. همچنین شش جفتکاری مختص قصههای مورد نظر به دست آمد که تابعیت کامل با ترکیب پراپ ندارد اما با به دست آمدن بیست و نه کارکرد از سی و یک کارکرد پراپ، میتوان به تطبیق الگوی پراپ با افسانههای آذربایجان پی برد.
The famous formalist, Vladimir Propp, began the structural analysis of the folkloric stories in 1928 by investigation 100 Russian stories. His model in recent years was studied as one of the common methods of structural analysis of the nation’s stories. Since the Azerbaijani stories, such as folklores with their great and rich precedence, have not investigated structurally, we have tried to study these stories with structural patterns. To do so, ten Azerbaijani Local legends from Samad Behranghi and Behrooz Dehghani selected and edited from Azarbaijani Legends Book and then they were analyzed according to Vladimir Propp theory. In this research, repetition, omission, lack of succession of the functions are obvious and 6-pair related to the studied stories were obtained which do not show complete compatibility with Propp theory. However, by achieving 29 functions from 31 Propp functions, it can found conformity of Propp theory with Azerbaijan legends.
- آذرافشار، احمد، (1384). افسانههای ایران زمین؛ آذربایجان. تهران: میلاد.
- احمدی، بابک(1380). ساختار و تأویل متن. چاپ پنجم. تهران: مرکز.
- اسکولز، رابرت (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمۀ فرزانه طاهری. تهران: آگاه.
- پراپ، ولادیمیر(1386). ریختشناسی قصّههای پریان. ترجمۀ فریدون بدرهای. تهران: توس.
- بهرنگی، صمد، و دهقانی، بهروز(1360). افسانههای آذربایجان. تهران: نشردنیا.
- جلالیپور، بهرام (1391). ریختشناسی قصههای اساطیری و پهلوانی شاهنامه فردوسی. تهران: افراز.
- حقشناس، علیمحمد و خدیش، پگاه(1387). یافتههای نو در ریختشناسی افسانههای جادویی. مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 59(186)،27-39.
- خدیش، پگاه (1387). ریختشناسی افسانههای جادویی. تهران: علمی و فرهنگی.
- خراسانی، محبوبه (1387). درآمدی بر ریختشناسی هزار و یک شب. اصفهان: نشرتحقیقات نظری اصفهان.
- دهقانیان، جواد، نوروزی، اسدالله، و پارسا نسب، مهناز (1395). ریختشناسی قصههای قشقایی بر اساس نظریۀ ساختگرایی. فرهنگ و ادبیات عامه، 4 (10)، 113-139.
- سجادی مطلق، معصومه(1395). «ریختشناسی قصههای شفاهی آذربایجان براساس نظریه پراپ». پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- شهبازی، اصغر (1400). بررسی توصیفی، ساختاری و محتوایی افسانۀ دختر جولاه. ادبیات و زبانهای محلی ایران زمین، 11(3)، 67-90. doi: 10.30495/IRLL.2021.1910207.1379
- غفوری، عاطفه، و رنجبر، محمدعلی (1392). ریختشناسی قصههای ایرانی با تمرکز بر نقش زن و قصههای منطقۀ آذربایجان. پژوهشهای ادبی و بلاغی،۲(۱)،47-63.
- فرضی، حمیدرضا، و فخیمی فاریابی، فرناز (1391). ریختشناسی گل و نوروز خواجویکرمانی براساس نظریۀ ولادیمیر پراپ، فنون ادبی، 9 (2)، 119-132. doi: 10.22108/LIAR.2017.93862
_||_