مراحل نماز از دیدگاه سید حیدر آملی و مقایسه آن در احادیث اهل بیت علیهم السلام.
محورهای موضوعی : نشریه پژوهشنامه معارف اهل بیت علیه السلام
1 - عضو هیت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملارد، تهران، ایران.
2 - باشگاپژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملارد، تهران، ایران.
کلید واژه: حقیقت, شریعت, ظاهر, باطن, نماز, طریقت, اهل بیت (ع), سید حیدر آملی,
چکیده مقاله :
رویکردهای باطنی و شیوههای ژرف نگرانِ به متون مقدس و ارکان عبادی دین، از شاخصههای تفکر عرفانی است که البته هرگز به معنای غفلت از ظواهر دین و شریعت و تخطی از احکام شرعی نیست. این ادعا در بررسی نظریات و تعالیم عارفان در همه حوزههای ارکان دینی اسلام قابلمشاهده است. در تعالیم عرفانیِ صحیح در کنار تبیین طریقت و حقیقت، حفظ ظواهر شریعت بهوضوح مشهود است. موضوعی که جایگاه خاصی را نیز در سیره و روایات اهل بیت (ع) به خود اختصاص داده است. ایشان به حفظ مراتبِ عبادت توجه داشته و همه عباد را به فراخور احوالشان به سیر در بطون دین سوق میدهند. این پژوهش با شیوه کتابخانهای و با رویکرد نقلی ـ تحلیلی به بررسی نماز و مطابقت مراتب آن از منظر سید حیدر آملی و اهل بیت (ع) پرداخته است. حاصل بررسیها نشان میدهد که وی بهعنوان تربیتیافته مکتب اسلام ناب، قرائتی کاملاً همسو با آموزههای اهل بیت (ع) ارائه داده است.
Esoteric approaches and methods of deep concern for the sacred texts and religious pillars of religion are the characteristics of mystical thinking, which of course never means neglecting the appearances of religion and Sharia and violating the rules of Sharia. This claim can be seen in the examination of the theories and teachings of mystics in all areas of religious pillars of Islam. In the correct mystical teachings, along with the explanation of the Tarīqat and the truth, it is clearly evident to preserve the appearances of the Sharia. A subject that has a special place in the history and traditions of Ahl al-Bayt (as). He pays attention to maintaining the level of worship and leads all the worshipers to walk in the heart of religion according to their condition. This research, with a library method and a narrative-analytical approach, has investigated the prayer and its correspondence from the point of view of Seyed Haidar Āmoli and Ahl al-Bayt (as). The results of the investigations show that he, as a trained school of pure Islam, has presented a recitation that is completely in line with the teachings of Ahl al-Bayt (as).
_||_