نقش آزمون تجربی، در بررسی صدق برخی احادیث و روایات
محورهای موضوعی : نشریه پژوهشنامه معارف اهل بیت علیه السلام
1 - دانش آموخته کارشناسیارشد فلسفه، دانشگاه مفید، قم، ایران
کلید واژه: حدیث, تجربه, صدق روایت, خرافه, فلسفه حدیث,
چکیده مقاله :
آموزههای دینی، شامل بسیاری از جملات خبری و خبریِ مشرط هستند که مؤمنین و یا غیر مؤمنین را به نتایج یا جزاءهایی وعده میدهند. از آنجایی که عدم نتیجه عملی صدق این جزاءها، میتواند در زندگی روزمره فرد فرد مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، اثرگذار باشد و موجب تقویت یا سستی بنیان اعتقادات دینی و یا ترویج و تقبیح مذهب شود، لازم است برای رفع این مشکل، این آموزهها را از هر طریقی که امکان دارد، مورد ارزیابی قرار داد. اگر گزارههای دینی، قابل تجربه باشند، میتوان و حتی باید آنها را تجربه کرد و اگر در آزمون تجربی، نتوانست صادق باشند، به استنادِ تجربه، صدق آن گزاره را ابطال نمود. بنابراین، تجربه میتواند برخی گزارههای دینی (حداقل به صورت موردی و با پذیرش قواعدی به صورت کلی) را ابطال و یا اثبات نماید؛ و آموزههای دینی را از پلشتیها و خرافات بزداید. به نظر میرسد این راه جدید (یعنی آزمون تجربی)، جدای از بررسیهای نظری احادیث و روایات، ابزار مناسبی برای بررسی عملی صحت و صدق روایات و احادیث باشد.
Religious teachings include many "news" and "conditional news" sentences that promise "results" or "punishments" to believers or non-believers. Since the lack of practical results of the truth of these punishments can be effective in the daily lives of Muslims and even non-Muslims and cause the strengthening or weakening of the foundations of religious beliefs or the promotion and condemnation of religion, it is necessary to remove these teachings from It was evaluated in every possible way. If religious propositions can be experienced, they can and even should be experienced, and if they are not true in the experimental test, the truth of that proposition can be disproved based on experience. Therefore, experience can prove or disprove some religious propositions (at least on a case-by-case basis and by accepting general rules); And remove religious teachings from myths and superstitions. It seems that this new way (i.e. experimental test), apart from the theoretical investigations of hadiths and hadiths, is a suitable tool for the practical examination of the authenticity of hadiths and hadiths
_||_