فهرس المقالات محمدرضا بمانیان


  • المقاله

    1 - بررسی تطبیقی وضعیت حقوقی آلودگی صوتی در ایران و جهان
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 7 , السنة 12 , پاییز 1389
    آلودگی صوتی یکی از معضلات فعلی شهر های بزرگ از جمله کلان شهر تهران می باشد که اثرات زیان باری بر سلامت جسمی و روحی افراد جامعه دارد. در برخی کشورهای بزرگ تدابیر قانونی برای کنترل و رفع آلودگی صوتی صورت گرفته است. از آن جا که تاکنون در خصوص وضعیت حقوقی آلودگی صوتی در ایر أکثر
    آلودگی صوتی یکی از معضلات فعلی شهر های بزرگ از جمله کلان شهر تهران می باشد که اثرات زیان باری بر سلامت جسمی و روحی افراد جامعه دارد. در برخی کشورهای بزرگ تدابیر قانونی برای کنترل و رفع آلودگی صوتی صورت گرفته است. از آن جا که تاکنون در خصوص وضعیت حقوقی آلودگی صوتی در ایران تحقیقی انجام نیافته است، بررسی تطبیقی وضعیت حقوقی آلودگی صوتی چند کشور انتخابی با ایران می تواند زمینه مناسبی برای یافتن کاستی ها و مشکلات موجود برای کنترل آلودگی صوتی در ایران و کلان شهر تهران باشد. این مقاله با هدف شناسایی این کاستی ها از طریق بررسی وضعیت حقوقی آلودگی صوتی در ایران و مقایسه آن با چند کشور دیگر دنیا انجام گرفته است تا با استفاده از این یافته ها زمینه برای تدوین پیش نویس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی که درقالب یک قانون مستقل در بر گیرنده تمام منابع آلاینده صوتی با ضمانت اجرایی کافی باشد مهیا گردد.. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارزیابی میزان صدا و اثرات آن در یک کارخانه ساخت قطعات اتومبیل
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 4 , السنة 4 , تابستان 1381
    اغلب فعالیت های صنعتی با تولید صدای زیاد همراه هستند که پرسنل شاغل در این صنایع را تحت تاثیر قرار می دهد. در مطالعه حاضر که در تابستان 80 انجام شده است. تراز صدای 8 کارگاه مختلف در یک کارخانه ساخت قطعات اتومبیل به همراه برخی اثرات آن بر حدود 50 نفر پرسنل شاغل در آن کارخ أکثر
    اغلب فعالیت های صنعتی با تولید صدای زیاد همراه هستند که پرسنل شاغل در این صنایع را تحت تاثیر قرار می دهد. در مطالعه حاضر که در تابستان 80 انجام شده است. تراز صدای 8 کارگاه مختلف در یک کارخانه ساخت قطعات اتومبیل به همراه برخی اثرات آن بر حدود 50 نفر پرسنل شاغل در آن کارخانه ارزیابی گردید. کارخانه تازه تاسیس بوده و پرسنل آن در کار فعلی خود اغلب کمتر از 3 سال سابقه داشتند. مجموعه در 139 ایستگاه تراز معادل فشار صوت (Leq) و در 35 ایستگاه نیز تراز فشار صوت در فرکانس های اکتاو به طور مجزا اندازه گیری شد. میانگین تراز معادل در سه کارگاه آسیاب مواد، التراسونیک و آهنگری به ترتیب 112.1، 104.8 و 86.1dBA و در سایر کارگاه ها از حد مجاز 85dBA کمتر بود. نتایج اندازه گیری در فرکانس های آنالیز شده نشان داد که در دو کارگاه التراسونیک و آسیاب مواد، فرکانس های بالا خطر بیشتری دارند از تراز بالاتری برخوردارند، خصوصا در کارگاه التراسونیک بین افزایش فرکانس و تراز فشار صوت یک رابطه کاملا خطی مشاهده شد. البته در این دو کارگاه جمعا 5 نفر کار می کردند که همه از گوشی استفاده می نمودند. نتایج ادیومتری 50 نفر از پرسنل تولید به همراه 15 نفر از پرسنل اداری نیز به عنوان گروه شاهد نشان داد که فقط 11 نفر کارگر شاغل در کارگاه های آسیاب مواد، التراسونیک و آهنگری به طور معنی داری بیش از گروه شاهد دارای افت شنوایی هستند که آن هم عمدتا در فرکانس های پایین بود. بین سایر افراد با گروه شاهد تفاوت معنی داری مشاهده نشد. از هر واحد نیز 2 نفر برای دوزیمتری صدا انتخاب شدند که نتایج آن برای شرایط بدون استفاده از حفاظ گوش، در کارگاه های آسیاب مواد و التراسونیک قطعا بیش از حد مجاز و در واحد داشبورد در یک مورد بیش از حد مجاز و در بقیه موارد میزان مواجهه با صدا زیر حد مجاز اندازه گیری شد. بررسی میزان مداخله صدا در مکالمه در هنگام فعالیت دستگاه ها نشان داد که در آسیاب مواد هیچ نوع مکالمه ای بین افراد قابل شنیدن نیست و در کارگاه های التراسونیک و آهنگری با فریاد زدن این کار میسر می شود. ولی در سایر کارگاه ها مشکل زیادی از این نظر وجود ندارد. تفاصيل المقالة


  • المقاله

    4 - مطالعات زیست محیطی شهرک های صنعتی ایران
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1381
    برای سنجش موفقیت و یا عدم موفقیت شهرک های صنعتی، شهرک البرز، رشت، کاوه، لیا و کاسپین مورد ارزیابی قرار گرفتند. فاکتورهای زیست محیطی و اقتصادی، از مهم ترین عوامل مورد بررسی برای ارزیابی بودند که متاسفانه به دلیل عدم مدیریت درست درون شهرک ها و عدم آموزش و آگاهی دست اندرکا أکثر
    برای سنجش موفقیت و یا عدم موفقیت شهرک های صنعتی، شهرک البرز، رشت، کاوه، لیا و کاسپین مورد ارزیابی قرار گرفتند. فاکتورهای زیست محیطی و اقتصادی، از مهم ترین عوامل مورد بررسی برای ارزیابی بودند که متاسفانه به دلیل عدم مدیریت درست درون شهرک ها و عدم آموزش و آگاهی دست اندرکاران از طرف سازمان های مربوطه، نه تنها شهرک های ایران به سیاست ها و عملکردها و اهداف ناشی از تاسیس شهرک ها نرسیده اند، بلکه در اثر تجمع واحدهای صنعتی ضد اهداف اولیه مانند تشدید معضلات زیست محیطی )آلودگی ها و هماهنگ نبودن واحدهای تولیدی درون شهرک در کمک های اقتصادی به یکدیگر( و عدم جذب نیروی انسانی برای کار روبرو شده اند که در نهایت، زیان ناشی از آن متوجه جامعه و اقتصاد کشور می شود. با توجه به اهداف اولیه شهرک ها و علت ایجاد آنها در راستای بهبودی وضعیت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی منطقه بهتر است سازمان های مربوطه، جدی تر رفتار کنند و با آموزش کلیه افراد مختلف درگیر در امور شهرک ها و اجبار به رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی، شهرک ها را از این ناهماهنگی ها و نابسامانی ها خارج کنند تا صنایع موجود درون آن، علاوه بر هدف سودآوری و اقتصادی در اثر کاهش آلودگی ها، به هزینه های ملی و ثروت ها کمک کنند. زیرا حل معضلات زیست محیطی و کاهش آلودگی ها، متضمن هزینه های اجتماعی و اقتصادی است که در نهایت جامعه و اقتصاد ملی متضرر می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی خطرها و ارزیابی ریسک HSE فازهای ساخت تا تولید پروژه‌های صنعت نفت و گاز(مطالعه موردی شرکت پتروپارس)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 7 , السنة 11 , پاییز 1388
    حمایت از ایجاد و تقویت شرکت های پیمانکار عمومی، عامل انتقال و ارتقای فن‌‌آوری ملی محسوب می‌شود و بر این اساس تأسیس شرکت های پیمانکاری عمومی (GC)[1] همواره مورد حمایت تصمیم گیرندگان دولتی بوده است. شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی صنعت نفت و گاز در اب أکثر
    حمایت از ایجاد و تقویت شرکت های پیمانکار عمومی، عامل انتقال و ارتقای فن‌‌آوری ملی محسوب می‌شود و بر این اساس تأسیس شرکت های پیمانکاری عمومی (GC)[1] همواره مورد حمایت تصمیم گیرندگان دولتی بوده است. شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی صنعت نفت و گاز در ابتدای شروع توسعه فاز 1 پارس جنوبی تاسیس شد که علاوه بر اجرای آن پروژه، توسعه پروژه فازهای 4 و5 و پروژه فازهای 6 ،7 و 8 را به عهده داشته است. به جهت جلوگیری از مخاطرات و حوادث در اجرای عملیات، نسبت به اجرای پروژه مستندسازی و تدوین سیستم ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست اقدام شد، تا با به کارگیری این سیستم‌ خطرات ناشی از کار برای کارکنان، محیط‌زیست، وسایل، تجهیزات و اموال و دارایی های سازمانی کاهش یابد. در این مقاله سعی شده است تا با ارزیابی ریسک مراحل مختلف اجرایی پروژه‌های صنعت نفت و گاز و بر مبنای آن، مدون‌سازی سیستم HSE مورد بررسی کامل قرار گیرد. همچنین سعی شده است تا اصول HSE که در مراحل اجرایی پروژه های نفت و گاز، توسط پیمانکاران عمومی رعایت می‌گردند، تجزیه و تحلیل و رتبه بندی گردند و بر این اساس نحوه مدیریت HSE اعمال شده در مراحل مختلف زمانی اجرای پروژه مشخص شود. بدین منظور ریسک مخاطرات ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست با مقادیر کمی برآورد گردید و همبستگی و مدل رگرسیون خطی ریسک‌های HSE موجود در فازهای مختلف اجرایی پروژه اندازه گیری شد. در این مقاله همچنین اقدامات مدیریتی جهت کاهش و حذف ریسک های HSE مورد بررسی قرار گرفته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تحلیل نتایج حاصل از سامانه های اندازه گیری مواد رادیو اکتیو هوا توسط آشکارسازهای هسته ای در سازمان انرژی اتمی ایران در سال 1382
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 4 , السنة 7 , تابستان 1384
    در این تحقیق، آلودگی محیطی با در نظر گرفتن عوامل احتمالی که در اندازه گیری ها و محاسبات پرتوزایی هوا دخالت داشته، اندازه گیری و تحلیل شده است. تا بتوان، جهت فعالیت های فعلی و آتی راکتور و همچنین در مراحل تصمیم گیری در طرح افزایش قدرت راکتور راه گشای مناسبی باشد. در این أکثر
    در این تحقیق، آلودگی محیطی با در نظر گرفتن عوامل احتمالی که در اندازه گیری ها و محاسبات پرتوزایی هوا دخالت داشته، اندازه گیری و تحلیل شده است. تا بتوان، جهت فعالیت های فعلی و آتی راکتور و همچنین در مراحل تصمیم گیری در طرح افزایش قدرت راکتور راه گشای مناسبی باشد. در این مطالعه، از فروردین تا اسفند 1382 نمونه برداری و اندازه گیری مواد پرتوزا در هوا ، انجام گرفته است. که اکتیویته هوای محیط اندازه گیری شده است، لذا دریافت حالتهای غیر عادی در ریزش های راکتور و فعالیتهای بعد آن مورد توجه بوده است، در عین حال از آنجایی که مقدار مواد پرتوزا موجود در محیط رابطه مستقیم با عوامل محیطی و شرایط جوی دارد، وضعیت آب و هوایی مقدار این مواد را در هوا تغییر داده است، از اینرو بحث افزایش و کاهش مواد پرتوزا در هوا، در رابطه با شرایط جوی اجتناب ناپذیر است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - ارزیابی خطر صنعت نساجی بر کارکنان در معرض آلودگی صوتی
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 10 , السنة 11 , زمستان 1388
    به منظور ارزیابی خطرات صنعت نساجی بروجرد بر کارکنان در معرض آلودگی صوتی پژوهشی صورت گرفت. در این پژوهش 60 کارگر از سالن های ریسندگی و بافندگی و کادر اداری در دو گروه مورد و شاهد ادیومتری شدند و نتایج آن به کمک آزمون T تفسیر و مورد بررسی قرار گرفت. نمودارهای میزان افت ش أکثر
    به منظور ارزیابی خطرات صنعت نساجی بروجرد بر کارکنان در معرض آلودگی صوتی پژوهشی صورت گرفت. در این پژوهش 60 کارگر از سالن های ریسندگی و بافندگی و کادر اداری در دو گروه مورد و شاهد ادیومتری شدند و نتایج آن به کمک آزمون T تفسیر و مورد بررسی قرار گرفت. نمودارهای میزان افت شنوایی در گروه های مورد و شاهد با 4 سابقه کار مختلف رسم و ارتباط آن با سابقه کار مشخص شد.60 پرسشنامه نیز توسط گروه های مورد و شاهد تکمیل و نتایج آن با استفاده آزمون X2 مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان می دهد که میانگین آستانه شنوایی در باندهای فرکانسی 8000،4000،2000هرتز بیشترین مقدار را داشته و با بالا رفتن سابقه کار تا بیش از10سال، افت شنوایی در فرکانس 1000هرتزهم مشاهده می شود.کمترین حساسیت شنوایی در باندهای فرکانسی500و250هرتز می باشدو نتیجه می شود که هر چقدر صدای دریافت شده فرکانس بالاتری داشته باشد و به عبارت دیگر زیرتر باشد، آستانه تحمل انسان در برابر این صدا کمتر خواهد بود. همچنین مشخص گردید که بین عامل سابقه کار و افت آستانه شنوایی در کارگران ریسنده و بافنده ارتباط مستقیم وجود دارد. افت شنوایی کارگران ریسنده و بافنده فاز 1 و 2 نیز با یکدیگر مقایسه و مورد بررسی قرار گرفت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - شبیه سازی دینامیک ملکولی ذخیره سازی هیدروژن در نانو ذرات FeTi و نانو لوله های کربنی تک لایه (SWNT)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 12 , السنة 15 , زمستان 1392
    یافتن روشی مناسب برای ذخیره سازی مقدار زیادی گاز هیدروژن و با ایمنی لازم برای استفاده در خودروها و سایر تجهیزات همچنان توجه مراکز پژوهشی انرژی و محیط زیست را به خود جلب نموده است. در این پژوهش با انجام شبیه سازی دینامیک ملکولی (MD) میزان هیدروژن جذب شده در سیستم نانو ذر أکثر
    یافتن روشی مناسب برای ذخیره سازی مقدار زیادی گاز هیدروژن و با ایمنی لازم برای استفاده در خودروها و سایر تجهیزات همچنان توجه مراکز پژوهشی انرژی و محیط زیست را به خود جلب نموده است. در این پژوهش با انجام شبیه سازی دینامیک ملکولی (MD) میزان هیدروژن جذب شده در سیستم نانو ذرات FeTi و نانو لوله ها کربنی تک لایه (SWNT) در محدوده دمایی 100-60 کلوین، با محاسبه مقدار جذب هیدروژن (θ)، آنتالپی جذب (q) و انرژی اتصال (e)، در فشار های متفاوت مورد بررسی قرار گرفت. میزان جذب هیدروژن در فشار حداکثر 10مگا پاسکال ودمای 60 درجه کلوین برای لایه اول جذب روی نانو ذرات FeTi 28/0 تا 35/0و درون SWNT دربیشترین قطر انتخاب شده 08/0 به دست آمد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که نانو ذرات FeTi مواد جدید و مناسبتری جهت استفاده در پیل های سوختی به عنوان ذخیره ساز گاز هیدروژن هستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - ارزیابی اثرات زیست محیطی شهر صنعتی البرز، قزوین
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 4 , السنة 4 , تابستان 1381
    شهر صنعتی البرز در دامنه جنوبی سلسه جبال البرز در 13 کیلومتری جنوب شرقی شهر قزوین، از طول جغرافیایی 50.5 درجه و عرضی 36.12 درجه واقع شده است. ارتفاع شهر از سطح دریا 1304 متر می باشد. شهر در نزدیکی سه مسیر اصلی حمل و نقل آهن تهران- تبریز، جاده قدیم و آزاد راه تهران- قزوی أکثر
    شهر صنعتی البرز در دامنه جنوبی سلسه جبال البرز در 13 کیلومتری جنوب شرقی شهر قزوین، از طول جغرافیایی 50.5 درجه و عرضی 36.12 درجه واقع شده است. ارتفاع شهر از سطح دریا 1304 متر می باشد. شهر در نزدیکی سه مسیر اصلی حمل و نقل آهن تهران- تبریز، جاده قدیم و آزاد راه تهران- قزوین واقع گردیده است. مساحت آن در حال حاضر 860 هکتار می باشد که به وسیله اراضی کشاورزی و شهر الوند محاط می باشد که از شمال به بلوار ورودی شهر صنعتی البرز و جاده قدیم کرج، از جنوب به تصفیه خانه شهر صنعتی البرز، از شرق به اراضی روستای نصرت آباد و از غرب به اراضی روستای ایرج محدود می شود.شهر صنعتی البرز در سال 1345 با توجه به مصوبات کمیسیون دارایی مجلس در طی برنامه سوم عمرانی و معافیت مالیاتی پنجساله برای تاسیس مراکز صنعتی با فاصله 120 کیلومتر از تهران تاسیس گردیده است. اهداف تاسیس شهر به پیروی از سیاست های عدم تمرکز صنایع، تاکید بر شرایط مطلوب تاسیس بازار مصرف و امکانات توسعه بوده است.حوزه تحت نفوذ شهر صنعتی البرز به لحاظ اثرات زیست محیطی و اقتصادی و اجتماعی، مورد ارزشیابی محیط زیستی قرار گرفت و در نهایت با جمع بندی اثرات مثبت و منفی به روش چک لیست، اثرات مثبت پروژه بیشتر نمایان شد. در جمع بندی نهایی اجرای پروژه شهر صنعتی با کسب 11+ نمره، امتیاز گرفته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - ارزیابی ارتعاش تمام بدن در رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران در سال 1387
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1389
    زمینه و هدف: مواجهه با ارتعاش تمام بدن به عنوان یک عامل خطر مهم در ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی ستون فقرات در بین کارگرانی که با ارتعاشات تمام بدن در مواجهه هستند، شناخته شده است.رانندگان اتوبوس های شهری در معرض ارتعاشات مکانیکی تمام بدن می باشند و بسیاری از رانندگان از أکثر
    زمینه و هدف: مواجهه با ارتعاش تمام بدن به عنوان یک عامل خطر مهم در ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی ستون فقرات در بین کارگرانی که با ارتعاشات تمام بدن در مواجهه هستند، شناخته شده است.رانندگان اتوبوس های شهری در معرض ارتعاشات مکانیکی تمام بدن می باشند و بسیاری از رانندگان از این مواجهه رنج می برند.هدف از این مطالعه ارزیابی ارتعاشات تمام بدن در رانندگان اتوبوس های شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران می باشد. روش بررسی: ارتعاش تمام بدن در 90 راننده اتوبوس که در 3 گروه مجزا الف- 30 راننده اتوبوس ایکاروس (ب- 30 راننده اتوبوس مان ج- 30 راننده اتوبوس شهاب قرار داشتند و به صورت تصادفی انتخاب شده بودند اندازه گیری گردید. اندازه گیری ها در شرایط واقعی کار رانندگان و بر اساس استاندارد ISO 2631 (1985) صورت گرفت. ارتعاش تمام بدن در سطح صندلی راننده در 3 محور(X,Y,Z) اندازه گیری و نتایج به دست آمده برای اتوبوس های مختلف با یکدیگر و مقادیر استاندارد مقایسه شد. نتایج: مقادیر برآیند شتاب معادل کلی ارتعاش در اتوبوس های نوع ایکاروس(m/s278/0 )بیشتر از نوع شهاب (m/s2 71/0( و مقدار این دو بیشتر از نوع مان (m/s2 70/0) می باشد. مقادیر مواجهه به دست آمده برای رانندگان بیشتر از مقدار مجاز مواجهه روزانه می باشد. بحث و بررسی: نتایج نشان می دهد که نوع اتوبوس (محل قرار گیری موتور اتوبوس، عایق کاری ارتعاش و...) و عمر اتوبوس از عوامل تاثیر گذار بر مقدار ارتعاش منتقل شده به رانندگان می باشد که مشابه با نتایج مطالعات پیشین در این زمینه است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - ارزیابی آلودگی صدا در مدارس بخش مرکزی شهرستان کرج
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 10 , السنة 7 , زمستان 1384
    به منظور بررسی وضعیت آلودگی صدا در مدارس شهری، پژوهشی در سال 1383 در مدارس بخش مرکزی شهرستان کرج انجام شد، و نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که، حدود معیار ترجیحی آلودگی صدا (PNC) و تراز معادل فشار صوت سی دقیقه ای (Leq30min) داخل کلاس ها بدلیل تراکم دانش آموزان، فرسودگ أکثر
    به منظور بررسی وضعیت آلودگی صدا در مدارس شهری، پژوهشی در سال 1383 در مدارس بخش مرکزی شهرستان کرج انجام شد، و نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که، حدود معیار ترجیحی آلودگی صدا (PNC) و تراز معادل فشار صوت سی دقیقه ای (Leq30min) داخل کلاس ها بدلیل تراکم دانش آموزان، فرسودگی ساختمان مدارس، استقرار مدارس در محلهای شلوغ و پرترافیک نظیر حاشیه بزرگراهها و خیابانهای اصلی، همجواری با مدارس دیگر در مجتمع های آموزشی، فعالیت های ساختمانی همسایه و نیز فقدان مکان اختصاصی مناسب برای ساعات زنگ ورزش بترتیب با میانگین 55.6dB و 51.8dBA بالاتر از حدود استاندارد پیشنهادی مرکز تحقیقات مسکن با حداکثر تراز 35 دسی بل برای هر دو شاخص (1) است. براساس این تحقیق، آلودگی صوتی مدارس غیرانتفاعی، بدلیل جمعیت کم دانش آموزان، نو بودن آنها و نیز اجاره سالن اختصاصی برای زنگ ورزش دانش آموزان در خارج از مدرسه با 4dBA تراز پایین تر، در وضعیت بهتری از مدارس دولتی هستند. همچنین، براساس نظرخواهی انجام شده از معلمان، 32 درصد از آنان از بین جنبه های رفاهی آلودگی زیاد صدا را مشکل اصلی خود هنگام تدریس در مدارس اعلام نموده و 47 درصد وضعیت شنیداری کلاسهای درس را محرک و آزاردهنده ارزیابی نموده اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - دیدگاه های مدیریتی در زمینه حل مشکلات سازمان دهی غیردولتی زیست محیطی در ایران
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 10 , السنة 3 , زمستان 1380
    سازمان های غیردولتی به عنوان نهادهای رسمی، مردمی و خودجوش می توانند دولت را برای حفاظت از محیط زیست جهت داده و انگیزه های لازم را برای جلب مشارکت گسترده مردم در حفظ، احیا و بهره برداری اصولی از محیط زیست ایجاد کنند.....
    سازمان های غیردولتی به عنوان نهادهای رسمی، مردمی و خودجوش می توانند دولت را برای حفاظت از محیط زیست جهت داده و انگیزه های لازم را برای جلب مشارکت گسترده مردم در حفظ، احیا و بهره برداری اصولی از محیط زیست ایجاد کنند..... تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - اندازه گیری و مدل سای تراز صدا ( Leq ) و تعیین نقاط بحرانی از نظر آلودگی صوتی ( مطالعه موردی در یک کارخانه خودروسازی )
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 12 , السنة 9 , زمستان 1386
    طراحی نامناسب کارگاه های تولیدی، نزدیکی بیش از حد ماشین آلات به یکدیگر، استهلاک بالای دستگاه های تولیدی، عدم اعمال مدیریت کارا در نگهداری و تعمیرات ماشین آلات، فرآیندهای تولید و سایر عوامل مرتبط، افزایش ترازهای صدا در سالن های تولیدی را به دنبال خواهد داشت.در این مقاله أکثر
    طراحی نامناسب کارگاه های تولیدی، نزدیکی بیش از حد ماشین آلات به یکدیگر، استهلاک بالای دستگاه های تولیدی، عدم اعمال مدیریت کارا در نگهداری و تعمیرات ماشین آلات، فرآیندهای تولید و سایر عوامل مرتبط، افزایش ترازهای صدا در سالن های تولیدی را به دنبال خواهد داشت.در این مقاله نتایج حاصل از اندازه گیری ترازهای صوتی ماشین آلات در فرکانس های اکتاوباندی، نقشه صوتی و کانتورهای رنگی ناشی از مدل سازی آن ها ارایه شده و سپس نقاط بحرانی سالن از نظر آلودگی صوتی و میزان خطای نرم افزار با استفاده از اندازه گیری میدانی تعیین شده و در نهایت راهکارهای کنترلی مناسبی با عنایت به نوع فرآیندهای تولید، شکل و ابعاد سالن و دستگاه ها و سایر عوامل مرتبط ارایه می گردد.بدیهی است با انجام مدل سازی، ضمن تعیین دقیق نقاط بحرانی می توان با ارایه راهکارهای کنترلی مناسب در جهت کاهش تراز صوتی آن نقاط گام های موثرتری برداشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - وابستگی کمیت های تراز معادل فشار صوت ، تراز آماری و شاخص صدای ترافیک با عوامل شار ترافیکی و سرعت وسایط نقلیه در مسیر بزرگراه شیخ فضل اله نوری تهران
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 12 , السنة 5 , زمستان 1382
    در اغلب کشورهای بزرگ جهان آلودگی صدا به عنوان یک آلاینده بزرگ زیست محیطی در کنار سایر آلاینده ها مطرح می باشد. در شهرهای بزرگ صدای حاصل از ترافیک وسایط نقلیه سهم بزرگی در ایجاد آلودگی صدا دارد. خصوصا در مناطق حاشیه ای بزرگراه ها عامل اصلی در ایجاد صدای مزاحم، همان شار ت أکثر
    در اغلب کشورهای بزرگ جهان آلودگی صدا به عنوان یک آلاینده بزرگ زیست محیطی در کنار سایر آلاینده ها مطرح می باشد. در شهرهای بزرگ صدای حاصل از ترافیک وسایط نقلیه سهم بزرگی در ایجاد آلودگی صدا دارد. خصوصا در مناطق حاشیه ای بزرگراه ها عامل اصلی در ایجاد صدای مزاحم، همان شار ترافیکی و سرعت وسایط نقلیه است. لذا در این پژوهش میزان صدای حاصل از ترافیک وسایط نقلیه در مسیر بزرگراه شیخ فضل اله نوری تهران پس از شناسایی مناطق حساس و پرتراکم حاشیه بزرگراه بررسی شد و در چندین نقطه از مسیر به عنوان ایستگاه های اندازه گیری در ساعات متفاوت در تمام روزهای هفته و سپس در روزهایی که تردد حداکثر بود پیک به وسیله دستگاه صداسنج مقادیر تراز معادل فشار صوت اندازه گیری شدند که در مقایسه با مقادیر استاندارد از حد مجاز بالاتر بودند. به طور همزمان با استفاده از روش های متداول ترافیکی، مقادیر سرعت و شارترافیکی وسایط نقلیه در چند معبر انتخابی از مسیر، در ساعاتی از روزهایی که تردد در طول هفته بیشترین بود اندازه گیری شدند.در این مطالعه از روش مسافت زمان و روش شمارش های دستی استفاده شده است. سپس براساس این داده ها منحنی های رگرسیون تراز معادل فشارصوت بر حسب شارترافیکی و سرعت وسایط نقلیه ترسیم شده و ضرایب همبستگی آنها نیز محاسبه شدند. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که تراز معادل فشار صوت به علت ترافیک در این مسیر رابطه مستقیم و معنی داری با شارترافیکی و سرعت وسایط نقلیه نداشته بلکه فقط سرعت و شار ترافیکی با تراز آلودگی صدا ارتباط دارد به طوری که کاهش یا افزایش این دو عامل سبب تغییراتی در میزان تراز صدای ترافیکی می شود.بررسی رابطه ترازهای آماری و شاخص صدای ترافیکی با شارترافیکی و سرعت وسایط نقلیه نشان می دهد که رابطه معنی دار و مستقیمی وجود نداشته و به نتایج مشابهی در خصوص بیشترین مقادیر TNI و LN در بین ایستگاه های تعیین شده می رسیم. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - بررسی میزان حذف دترجنت و موادآلی از فاضلاب های بیمارستانی به روش SBR پیشرفته(مطالعه موردی یزد)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 4 , السنة 12 , تابستان 1389
    مقدمه: برای تصفیه فاضلاب روش های مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی زیادی وجود دارد که یکی ازآن ها فرایند لجن فعال است. مهم ترین اهداف تصفیه فاضلاب شامل :کنترل آلودگی محیط زیست، حفظ زیبایی محیط زیست وکنترل بیماری های عفونی می باشد. بین فاضلاب های مختلف تولیدی در یک جامعه أکثر
    مقدمه: برای تصفیه فاضلاب روش های مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی زیادی وجود دارد که یکی ازآن ها فرایند لجن فعال است. مهم ترین اهداف تصفیه فاضلاب شامل :کنترل آلودگی محیط زیست، حفظ زیبایی محیط زیست وکنترل بیماری های عفونی می باشد. بین فاضلاب های مختلف تولیدی در یک جامعه،فاضلاب های بیمارستانی به علت دارابودن انواع بسیاری از میکروارگانیسم های بیماری زا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی ازترکیبات موجود در فاضلاب های بیمارستانی دترجنت ها هستند که در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به عنوان یک آلاینده مطرح می باشند. این تحقیق با هدف بررسی میزان حذف دترجنت و مواد آلی ازفاضلاب های بیمارستانی به روش SBR پیشرفته انجام گرفت، تا بتوان پارامترهای طراحی و پتانسیل فرآیند SBR پیشرفته را برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب های بیمارستانی ارایه نمود. روش کار: این تحقیق از نوع مطالعات تجربی کاربردی است. ابتدا پایلوت سیستم پیشرفته طراحی گردید که طی یک دوره چهارماهه انجام گرفت.جهت آنالیز شیمیایی تعداد 20 نمونه فاضلاب از ورودی وخروجی پایلوت مورد آزمایش گرفته شد و پارامترهای BOD,COD,MLSS,MLVSS,SVI و دترجنت طبق روش های پیشنهادی استاندارد متد اندازه گیری شد. نتایج: نتایج این تحقیق نشان داد که درصد حذف BOD , COD , و دتــرجنت به تــرتیب 95.54 % و92.97% و 84.995% می باشد و میانگین میزان MLSS،mg/l65/4327 ، MLVSS mg/L 05/3172 و SVI ml/g 97/113 به دست آمد.متوسط میزان F/M محاسبه شده در این سیستم kg BOD/kgmlss.d 0865/ بود. نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده از روش SBR پیشرفته،می توان گفت این فرایند تصفیه قابلیت انعطاف پذیری بالایی در برابر شوک های آلی و هیدرولیکی داشته و قادر به حذف BOD,COD ودترجنت ها بوده وهمواره استانداردهـای خروجـی را برآورده می کند. همچنین کاهش حجم لجن تثبیت شده وکاهش رشد باکتری های رشته ای از مزایای آن است که این مزایا سبب استفاده از این سیستم در تصفیه فاضلاب های صنعتی شده است و با سایر روش های تصفیه فاضلاب رقابت می کند و به عنوان یک روش مقرون به صرفه اقتصادی عمل می نماید . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    16 - مکان یابی نصب موانع صوتی در مسیر بزرگراه شیخ فضل ا... نوری تهران، سال 1376
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 10 , السنة 3 , زمستان 1380
    ترافیک یکی از منابع آلودگی صدا در سطح شهرهای بزرگ است که در بزرگراه ها معمولا به دلیل افزایش شار ترافیکی و سرعت بالای وسائط نقلیه نقش آن درایجاد آلودگی صدا بیشتر است. براساس آخرین اطلاعات به دست آمده تاکنون تحقیق و مطالعه جامعه در زمینه کاهش آلودگی صدای ناشی از وسائط... أکثر
    ترافیک یکی از منابع آلودگی صدا در سطح شهرهای بزرگ است که در بزرگراه ها معمولا به دلیل افزایش شار ترافیکی و سرعت بالای وسائط نقلیه نقش آن درایجاد آلودگی صدا بیشتر است. براساس آخرین اطلاعات به دست آمده تاکنون تحقیق و مطالعه جامعه در زمینه کاهش آلودگی صدای ناشی از وسائط..... تفاصيل المقالة

  • المقاله

    17 - وابستگی آلودگی صدای ترافیک به عوامل افزایش ارتفاع و فاصله از حاشیه در مسیر بزرگراه شیخ فضل ا... نوری تهران
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 7 , السنة 5 , پاییز 1382
    هدف از این پژوهش ، بررسی اثر عوامل نظیر افزایش ارتفاع و فاصله از حاشیه روی کمیت های تراز معادل فشار صوت ، تراز آلودگی صدا و فاکتور عدم رضایت در مسیر بزرگراه شیخ فضل الله نوری تهران و پیدا کردن رابطه ای بین این فاکتورها بود . برای دستیابی به تراز آلودگی صدا ابتدا تراز مع أکثر
    هدف از این پژوهش ، بررسی اثر عوامل نظیر افزایش ارتفاع و فاصله از حاشیه روی کمیت های تراز معادل فشار صوت ، تراز آلودگی صدا و فاکتور عدم رضایت در مسیر بزرگراه شیخ فضل الله نوری تهران و پیدا کردن رابطه ای بین این فاکتورها بود . برای دستیابی به تراز آلودگی صدا ابتدا تراز معادل فشار صوت اندازه گیری شد و سپس از روی رابطه ریاضی ، تراز آلودگی صدا محاسبه شد و همچنین برای به دست آوردن فاکتور عدم رضایت ، نظرسنجی از ساکنین حاشیه مسیر به عمل آمد . در این پژوهش تغییرات صدای حاصل از ترافیک وسایط نقلیه در اثر افزایش ارتفاع و دور شدن از حاشیه در مسیر بزرگراه شیخ فضل الله نوری تهران از طریق اندازه گیری با دستگاه انجام شد . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    18 - شناسایی و ارزیابی خطرات موجود یا بالقوه در یک شرکت تولیدی با استفاده از روش آنالیز ایمنی شغل
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 12 , السنة 8 , زمستان 1385
    هر روز در محیط های کار رویدادهای متعددی رخ می دهند که باعث مرگ و آسیب می شوند. این حوادث، اغلب به علت عدم شناسایی خطرات بالقوه و آموزش صحیح کارگران اتفاق می افتد. از این رو، شناسایی و ارزیابی خطرات محیط کار، می توان از بسیاری از حوادث پیشگیری کرد. و عدد ریسک آنها را محا أکثر
    هر روز در محیط های کار رویدادهای متعددی رخ می دهند که باعث مرگ و آسیب می شوند. این حوادث، اغلب به علت عدم شناسایی خطرات بالقوه و آموزش صحیح کارگران اتفاق می افتد. از این رو، شناسایی و ارزیابی خطرات محیط کار، می توان از بسیاری از حوادث پیشگیری کرد. و عدد ریسک آنها را محاسبه و کنترل های مورد نیاز را ارایه داد. روش JSA به صورت سیستماتیک، جهت شناسایی خطرات و ارزیابی ریسکهای آنها به منظور ارایه اقدامات کنترلی مناسب است. در این روش، هر مرحله از شغل به دقت بررسی می شود، خطرات بالقوه هر مرحله شناسایی و ارزیابی شده و بهتریه راه حل کنترل جهت حذف یا کاهش خطرات، ارایه می شود. در این تحقیق که، در یک شرکت تولیدی انجام شد با استفاده از روش JSA، 45 خطر شناسایی و ارزیابی شدند که از آنها 14 مورد غیر قابل قبول، 28 مورد نامناسب و 3 مورد قابل قبول با تجدیدنظر بود. برای حذف یا کاهش سطح ریسک هر کدام از این خطرات، راه حلهای کنترلی پیشنهاد شد که مهمترین راه حلهای کنترلی ارایه شده، آموزش کارگران، بالا بردن سطح آگاهی آنها از خطرات و نظارت مستمر بر کار آنها است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    19 - ارزیابی اثرات بهداشتی ناشی از میدان های مغناطیسی و الکتریکی پایانه های نمایشگر تصویری در کاربران این دستگاه در دانشگاه علوم پزشکی تهران
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1387
    اولین مشاهدات و شکایات در زمینه اثرات زیان آور ناشی از مواجه با پایانه های نمایشگر تصویری به سال های بعد از 1970 مربوط می شود. اکثرشکایات و ادعاهای کاربران در مورد عوارض و ضایعات ناشی از مواجه با میدان های مغناطیسی و الکتریکی منتشره از VDT شامل: ضایعات چشمی، جوش ها و خا أکثر
    اولین مشاهدات و شکایات در زمینه اثرات زیان آور ناشی از مواجه با پایانه های نمایشگر تصویری به سال های بعد از 1970 مربوط می شود. اکثرشکایات و ادعاهای کاربران در مورد عوارض و ضایعات ناشی از مواجه با میدان های مغناطیسی و الکتریکی منتشره از VDT شامل: ضایعات چشمی، جوش ها و خارش پوستی، ناتوانی های جنسی- تناسلی، تاثیر بر شیوع سقط جنین خود به خودی، کاهش وزن نوزادان و ضایعات دوران بارداری در میان کاربران VDT می باشد. در این مطالعه جهت ارزیابی اثرات زیان آور میدان های مغناطیسی و الکتریکی منتشره از VDT، 97 نفر از کاربران که بیش از 4 ساعت در روز جلوی صفحه نمایشگر می گذرانند مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین برای کسب اطلاعات مورد نیاز مطالعه از یک پرسشنامه استفاده گردید و میدان های مغناطیسی و الکتریکی در ایستگاه کاری کاربران اندازه گیری شد. مطالعه حاضر هیچ گونه ارتباط معنی داری میان تشدید و شیوع عوارض و ضایعات فوق در اثر میدان های مغناطیسی و الکتریکی منتشره از VDT در بین کاربران مورد بررسی نیافت. نتایج مطالعه در برخی موارد بیان می دارد که افزایش طول مدت زمان مواجه دراز مدت با نمایشگر های تصویری باعث تشدید بی نظمی و اختلال در عادت ماهانه کاربران زن نمایشگرها می شود. 199/1 OR= (حدود اطمینان95% 44/1-998/0) همچنین افزایش طول مدت زمان مواجه روزانه با نمایشگر های تصویری باعث تشدید اختلالات بینایی کاربران می شود. 244/1OR= (حدود اطمینان95% :027/1-507/1). که نتایج مذکور کماکان تاییدی بر نتایج برخی مطالعات پیشین انجام شده در این زمینه می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    20 - بررسی آلودگی صوتی کارخانه نساجی بروجرد
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 12 , السنة 9 , زمستان 1386
    به منظور بررسی آلودگی صوتی کارخانه نساجی بروجرد پژوهشی صورت گرفت که در آن تمامی قسمت های کارخانه مورد صداسنجی قرار گرفت. در این تحقیق در سالن های متفاوت کارخانه، تراز فشار صوت در ایستگاه های مشخص اندازه گیری و با مقادیر مجاز پیشنهادی در محیط های صنعتی مقایسه شد. هم چنین أکثر
    به منظور بررسی آلودگی صوتی کارخانه نساجی بروجرد پژوهشی صورت گرفت که در آن تمامی قسمت های کارخانه مورد صداسنجی قرار گرفت. در این تحقیق در سالن های متفاوت کارخانه، تراز فشار صوت در ایستگاه های مشخص اندازه گیری و با مقادیر مجاز پیشنهادی در محیط های صنعتی مقایسه شد. هم چنین تراز فشار صوت کلیه ماشین های مولد صدا در فواصل مختلف اندازه گیری و با استانداردهای مربوطه برای 8 ساعت مواجهه مقایسه گردید. نتایج بررسی نشان داده است که سالن ریسندگی فاز 1 با 97 دسی بل آ، ریسندگی فاز 2 با 90 دسی بل آ، بافندگی فاز 1 با 100 دسی بل آن، بافندگی فاز 2 با 99 دسی بل آ و آهارزنی فاز 2 با 87 دسی بل آ، دارای میانگین تراز فشار صوت بالاتر از حد استاندارد هستند. تراز فشار صوت کلیه ماشین های موجود در ریسندگی و بافندگی فاز 1 و 2 برای 8 ساعت مواجهه بیش از حد مجاز می باشند. میانگین کلی تراز فشار صوت در فضای باز کارخانه و خارج از سالن ها 65 دسی بل آ می باشد که برای محیط صنعتی در طی روز کمتر از حد مجاز (77 دسی بل آ) و قابل قبول می باشد. تفاصيل المقالة