فهرس المقالات محد صادق دهقان بهرغانی


  • المقاله

    1 - ارائه‌ مدل موفقیت توسعه محصولات جدید با رویکرد ارزیابی محصولات سبز در صنایع غذایی
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 3 , السنة 25 , بهار 1402
    زمینه و هدف: در دنیای کنونی افزایش تغییرات زیست‌محیطی؛ ضایعات؛ شدت رقابت؛ کوتاه شدن چرخه عمر محصول و از سوی دیگر حرکت تولید به سمت تکنولوژی و دانش جدید، شرکت‌ها را ناچار به توسعه محصولات جدید به عنوان یکی از استراتژی‌های رقابتی سوق داده است. لذا تحقیق حاضر با هدف ارائه‌ أکثر
    زمینه و هدف: در دنیای کنونی افزایش تغییرات زیست‌محیطی؛ ضایعات؛ شدت رقابت؛ کوتاه شدن چرخه عمر محصول و از سوی دیگر حرکت تولید به سمت تکنولوژی و دانش جدید، شرکت‌ها را ناچار به توسعه محصولات جدید به عنوان یکی از استراتژی‌های رقابتی سوق داده است. لذا تحقیق حاضر با هدف ارائه‌ ارائه‌ مدل توسعه محصولات جدید با رویکرد محصولات سبز در صنایع غذایی انجام گرفته است. روش بررسی: نوع روش شناسی پژوهش ترکیبی است و برمبنای نتیجه در دسته پژوهش‌های توسعه‌ای قرار می‌گیرد. در این پژوهش جهتِ جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی از مصاحبه استفاده می‌شود و در بخش کمی از چک لیست‌های ماتریسی براساس مقایسه زوجی بهره برده شده است. جامعه هدف در بخش کیفی ۱۴ نفر از متخصصان دانشگاهی بودند که چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ تجربی، خبره تلقی می‌شدند. نمونه‌گیری در بخش روش شناسی کیفی، نمونه‌گیری نظری و نحوه تعیین نمونه گلوله برفی بود. اما جامعه هدف در بخش کمی ۲۴ از مدیران شرکت‌های دانش بنیان بودند، که براساس تجربه‌های کاری و سطح دانش فنی و تخصصی از طریق نمونه‌گیری همگن انتخاب شدند. این پژوهش در بازه زمانی یکساله انجام شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش در بخش کیفی از وجود 810 کد باز؛ 107 مفهوم و20 مقوله در قالب یک مدل پارادایمی برای توسعه محصولات جدید در صنعت مواد غذایی حکایت دارد. همچنین نتایج در بخش کمی نشان داد، درصدِ تاثیرگذاری پیامد تکنولوژی سبز نسبت به بقیه پیامدهای توسعه محصولات جدید بیشتر است، که به معنای آن است که اثرگذارترین پیامد از توسعه محصولات جدید در سطح شرکت‌های دانش بنیان محصولات مواد غذایی می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری: نتیجه کسب شده گویای این واقعیت است که تکنولوژی سبز که طی فرآیندهای زیرساختی براساس طرح‌های توسعه محصولات جدید ایجاد می‌گردد، امکان طبقه‌بندی و دسته‌بندی اطلاعات را از زمینه‌های اجتماعی و مشتریان به شرکت‌های دانش بنیان می‌دهد و شرایط را مهیا می‌کند تا شرکت‌ها سطح شناخت‌شان از تغییرات زیست‌محیطی و سلایق و انتظارات مشتریان ارتقاء یابد و از این طریق بتوانند، نسبت به توسعه عملکردهای رقابتی در عرصه محصولات سبز در بلندمدت پیش قدم باشند. تفاصيل المقالة