فهرس المقالات علی صیادی سومار


  • المقاله

    1 - کارائی چرخه عملیاتی و رشد فروش شرکت‌ها در سایه توجه به فلسفه تکامل مراحل ابزارهای حسابداری مدیریت
    حسابداری مدیریت , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1397
    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثرپذیری چرخه عملیاتی و رشد فروش درنتیجه ی استفاده از ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت در شرکت ها می باشد. به این منظور در این پژوهش، از یک پرسشنامه به همراه اطلاعات صورت های مالی سال 1394 شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شد أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثرپذیری چرخه عملیاتی و رشد فروش درنتیجه ی استفاده از ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت در شرکت ها می باشد. به این منظور در این پژوهش، از یک پرسشنامه به همراه اطلاعات صورت های مالی سال 1394 شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است.تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهایsmart pls وspss صورت گرفته است.نتایج نشان می دهد که هرچه قدر شرکت ها از ابزارهای مراحل تکامل بالاتر استفاده می کنند به دلیل استفاده از ابزارهای پیشرفته تر مدیریت هزینه،استفاده حداکثری از ظرفیت واحدهای محدودیت وتوجه بیشتر به چرخه عمر و زنجیره ارزش کالا؛ چرخه عملیاتی کاراتری دارند. همچنین نتایج نشان دادتکامل ابزارهای حسابداری مدیریت به دلایلی همچون وضعیت رکودی بازار و عدم وجود استراتژی رقابتی در شرکت ها؛تاثیر چشمگیری بر رشد فروش شرکت ها ندارد، اما شرکت هایی که از ابزارهای مرحله چهارم تکامل استفاده می کنند، رشد فروش بالاتری دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تکامل ابزارهای حسابداری مدیریت; راهکاری برای کاهش سایه شوم تجدید ارائه فرصت طلبانه
    حسابداری مدیریت , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1397
    در محیط تجارت کنونی استفاده صحیح از رویکردهای نوین حسابداری مدیریت، که شرکت ها را در دستیابی بهتر به اهداف و کسب مزیت های رقابتی یاری کند، الزامی است. همچنین تجدید ارائه صورت های مالی به صورت صریح و شفاف حکایت از قابل اتکا نبودن صورت های مالی دوره های گذشته ، پایین بودن أکثر
    در محیط تجارت کنونی استفاده صحیح از رویکردهای نوین حسابداری مدیریت، که شرکت ها را در دستیابی بهتر به اهداف و کسب مزیت های رقابتی یاری کند، الزامی است. همچنین تجدید ارائه صورت های مالی به صورت صریح و شفاف حکایت از قابل اتکا نبودن صورت های مالی دوره های گذشته ، پایین بودن کیفیت گزارشگری و عدم تحقق پیش بینی ها و اهداف شرکت ها دارد.لذا پژوهش حاضر به دنبال بررسی انگیزه های تجدید ارائه با توجه به مرحله تکامل حسابداری مدیریت است.ازاین رو پس از پیگیری های مکرر 60 پرسش نامه توسط شرکت ها تکمیل شد که به همراه اطلاعات صورت های مالی سال های 1393- 1394 شرکت های پاسخ دهنده، با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که اثر بکارگیری ابزارهای نوین حسابداری مدیریت بر تجدید ارائه صورت های مالی منفی و برابر 13/0 است. همچنین شرکت های مرحله اول تکامل به دلیل عدم تحقق اهداف پیش بینی شده، همگی صورت های مالی خود را تجدید ارائه می کنند، اما شرکت های مرحله چهارم تکامل در تجدید ارائه های صورت های مالی خود انگیزه های غیرفرصت طلبانه دارند. لذا می توان گفت بکارگیری ابزارهای حسابداری مبتنی بر خلق ارزش می تواند باعث کاهش تعداد تجدید ارائه ها و تغییر انگیزه تجدیدارائه ها از فرصت طلبانه به غیر فرصت طلبانه شود. همچنین متغیرهای کیفیت حسابرسی و نرخ موثر مالیاتی؛میزان اثرگذاری ابزارهای حسابداری مدیریت برتجدید ارائه را تعدیل می کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی نقش ابعاد جهت‌گیری استراتژیک در میزان اثربخشی تکنیک‌های حسابداری مدیریت بر پایداری شرکت‌ها
    حسابداری مدیریت , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1402
    هدف از این تحقیق بررسی اثر بکارگیری تکنیک های حسابداری مدیریت بر پایداری شرکتی با تاکید بر نقش تعدیل کنندگی جهت گیری استراتژیک می باشد. برای اندازه گیری جهت گیری استراتژیک از مدل تئودوسیو و همکاران (۲۰۱۲) و برای تکنیک های حسابداری مدیریت از مدل لبدوف ( ۲۰۱۹) استفاده شده أکثر
    هدف از این تحقیق بررسی اثر بکارگیری تکنیک های حسابداری مدیریت بر پایداری شرکتی با تاکید بر نقش تعدیل کنندگی جهت گیری استراتژیک می باشد. برای اندازه گیری جهت گیری استراتژیک از مدل تئودوسیو و همکاران (۲۰۱۲) و برای تکنیک های حسابداری مدیریت از مدل لبدوف ( ۲۰۱۹) استفاده شده است. ابزار تحقیق یک پرسشنامه استاندارد است که در اختیار بخش مالی شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس و فرابورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است، که پس از پیگیری‌های مکرر تعداد ۹۱ پرسشنامه تکمیل و در اختیار گروه تحقیق قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها و فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزارهای Smart Pls و Spss صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که جهت گیری استراتژیک اثر تکنیک های حسابداری مدیریت بر پایداری شرکت را کاهش می کند، چرا که در کشور ما به دلیل وجود بازار انحصاری تلاش برای نوآوری، رضایت مندی مشتری، رقیب محوری و کاهش بهای محصولات از سوی شرکت ها کمتر انجام می شود در نتیجه از میزان اثرگذاری تکنیک های حسابداری مدیریت بر پایداری شرکت ها کاسته می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی‏ ‏‏اثر‏ ‏‏کاربست‏ ‏‏فنون‏ ‏‏حسابداری‏ ‏‏مدیریت‏ ‏‏بر‏ ‏‏پایداری‏ ‏‏شرکت‏ ‏‏با‏ ‏‏نقش‏ ‏‏تعدیل‏ ‏‏کنندگی‏ ‏‏فرهنگ‏ ‏‏سازمانی‏ ‏‏بر‏ ‏‏اساس‏ ‏‏مدل‏ ‏‏لبدوف
    حسابداری مدیریت , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1401
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثر کاربست فنون حسابداری مدیریت بر پایداری شرکت با نقش تعدیل کنندگی فرهنگ سازمانی می باشد. به این منظور، برای اندازه گیری فرهنگ سازمانی از مدل دنیسون (2000) أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثر کاربست فنون حسابداری مدیریت بر پایداری شرکت با نقش تعدیل کنندگی فرهنگ سازمانی می باشد. به این منظور، برای اندازه گیری فرهنگ سازمانی از مدل دنیسون (2000) و برای فنون حسابداری مدیریت از مدل لبدوف (2019) استفاده می شود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک پرسشنامه استاندارد است که در اختیار بخش مالی شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بازار بورس و فرابورس اوراق بهادار تهران در سال 1400 قرارگرفت، که پس از پیگیری های مکرر تعداد 91 پرسشنامه تکمیل و در اختیار گروه پژوهش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها و فرضیه های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای Smart Pls و Spss صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد که فرهنگ سازمانی تاثیر فنون حسابداری مدیریت (دگرگونی و مدیریت هزینه، راهبرد مالی، ارزیابی سرمایه گذاری، مدیریت و کنترل، تصمیم گیری، قیمت گذاری و برآوردها و خزانه داری و مدیریت نقدینگی) بر پایداری شرکت را به میزان 16 درصد تقویت می کند. تفاصيل المقالة