فهرس المقالات فاطمه محمدپور شیرازی المقاله 1 - عوامل مؤثر بر بازاریابی ویروسی در توسعه گردشگری سلامت مهدیه زحمت کش سردوراهی فاطمه محمدپور شیرازی آرام آردیان محمد سیادتان محمدامیر اویسی مدیریت بهداشت و درمان , العدد 36 , السنة 11 , تابستان 1399 مقدمه: از آنجایی که، کشور ایران یکی از قطب های اصلی گردشگری سلامت در منطقه باشد که از رهگذر آن نه تنها از خروج ارز جلوگیری می شود، بلکه درآمد ارزی قابل توجهی را برای کشور به همراه خواهد داشت. در ایران اگر چه در سال های اخیر ا أکثر مقدمه: از آنجایی که، کشور ایران یکی از قطب های اصلی گردشگری سلامت در منطقه باشد که از رهگذر آن نه تنها از خروج ارز جلوگیری می شود، بلکه درآمد ارزی قابل توجهی را برای کشور به همراه خواهد داشت. در ایران اگر چه در سال های اخیر اقدامات و برنامه ریزی های مدیریتی و بازاریابی برای جذب گردشگر خارجی صورت گرفته است، اما متأسفانه به دلیل عدم انسجام و هماهنگی بخش های دولتی و خصوصی و به ویژه نبود ضوابط مدون در حوزه گردشگری سلامت، این فرآیند نتایج اقتصادی مطلوبی نداشته است. به همین منظور، هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی ویروسی در توسعه گردشگری سلامت و اولویت بندی این عوامل می باشد. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث جمعآوری دادهها توصیفی است. بدین منظور پس از بیان موضوع و بررسی پیشینه پژوهش، چهارچوب مفهومی مدل مشخص و دادهها با استفاده از ابزارها و تکنیکهای نگاشت شناختی فازی و تحلیل شبکههای اجتماعی تحلیل شدند. یافته ها: یافته های حاکی از آن است که عوامل ویژگی خدمات متمایز، ایجاد اعتماد و اعتبار و محتوای پیام نسبت به سایر عوامل از مرکزیت بیشتری برخوردار است و در نتیجه به این عوامل باید توجه بیشتری نمود. نتیجه گیری: با توجه به رشد سریع اینترنت فرصت های بی شماری برای فعالان حوزه سلامت و مصرف کنندگان قرار گرفته است که براساس نتایج پژوهش، پیشنهاد می شود که به عوامل اصلی مؤثر بر بازاریابی ویروسی که موجب توسعه گردشگری سلامت می شود توجه بیشتری معطوف شود و با برنامه ریزی های مناسب قدم هایی در این جهت برداشته شود. تفاصيل المقالة