توسعه بازارسرمایه و نفوذ اینترنت، نیازبه سکوی اجتماعی معاملاتی دربازار سرمایه ایران رانمایان میکند. هدف پژوهش، ارائه مدل کمی سکوی اجتماعی معاملاتی در بازار سرمایه ایران بر مبنای رتبهبندی ابعاد و شاخصهای اثرگذار میباشد. پژوهش بر مبنای هدف کاربردی، بر مبنای روش جمعآو أکثر
توسعه بازارسرمایه و نفوذ اینترنت، نیازبه سکوی اجتماعی معاملاتی دربازار سرمایه ایران رانمایان میکند. هدف پژوهش، ارائه مدل کمی سکوی اجتماعی معاملاتی در بازار سرمایه ایران بر مبنای رتبهبندی ابعاد و شاخصهای اثرگذار میباشد. پژوهش بر مبنای هدف کاربردی، بر مبنای روش جمعآوری داده توصیفی- پیمایشی، و بر مبنای نوع داده ترکیبی است و ابعاد و شاخصهای اثرگذار بر سکی اجتماعی معاملاتی در بازار سرمایه ایران را شناسایی و رتبهبندی میکند. با استفاده از ماتریس نظری استخراج شده از پیمایش انجام شده، پژوهش حاضر با رویکردی کمی، بر مبنای 380 پرسشنامه قابلتحلیل گردآوریشده ازفعالان حوزههای مرتبط انجام شد و روایی و پایایی با بکارگیری تحلیل عاملی تاییدی، بررسی شد. از ضرایب استاندارد مسیر برای رتبه بندی ابعاد سکوی اجتماعی معاملاتی و از اسمارت پیالاس برای تدوین مدل تحلیل عاملی تاییدی و در نهایت از آزمون تی یک نمونهای و آنالیز رتبهای فریدمن برای رتبهبندی شاخصهای سکوی اجتماعی معاملاتی استفاده شده است. ضرایب استاندارد مسیر 52شاخص مرتبط با 11 بعد، به رتبهبندی ابعاد انجامید که مهمترین آنها از نظر رتبه به شرح زیر می باشند: 1) شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی، 2) شاخصهای توسعه مالی و تعامل بازارها ، 3) آموزش سرمایهگذاران و ممانعت تودهواری، 4) تحلیل سهام و برآورد بازدهی، 5) ساختار و وضعیت کلی سکوی اجتماعی، 6) بررسی صورتهای مالی و حقوق مالکانه، 7) مدیریت ریسک، 8) مدیریت موجودی، 9) نسبتهای مالی و ارزش گذاری، 10) رقابتپذیری شرکتها، و 11) فناوری سکوی اجتماعی معاملاتی. اثرات ابعاد و شاخصهای مدل فوق نشان میدهد بعد کمک به شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه بالاترین رتبه، و اطلاعات مربوط به ساختار و وضعیت فناوری سکوی اجتماعی معاملاتی، پایینترین رتبه را دارند. پژوهش حاضر به دلیل پرداختن به مقوله سکوهای اجتماعی معاملاتی، و انجام کار ترکیبی کیفی-کمی به منظور شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مولفههای سکوی اجتماعی معاملاتی اولین مورد پژوهشهای داخلی در این حوزه به حساب میآید.
تفاصيل المقالة
مدیران مالی شرکت ها اغلب برای انجام طرح های توسعه ای یا تأمین سرمایه در گردش روزمره خود به تأمین مالی نیاز دارند. در سال های اخیر، تامین مالی جمعی به عنوان یک منبع جایگزین ارزشمند برای بودجه کارآفرینان متقاضی تأمین مالی تبدیل شده است. از این رو در این پژوهش که به شیوه ک أکثر
مدیران مالی شرکت ها اغلب برای انجام طرح های توسعه ای یا تأمین سرمایه در گردش روزمره خود به تأمین مالی نیاز دارند. در سال های اخیر، تامین مالی جمعی به عنوان یک منبع جایگزین ارزشمند برای بودجه کارآفرینان متقاضی تأمین مالی تبدیل شده است. از این رو در این پژوهش که به شیوه کیفی و با روش داده بنیاد استفاده شده است، به دنبال مدل مناسب تامین بدهی بانک ها از طریق تامین مالی جمعی پرداخته می شود. برای این منظور از نظرات ده نفر ازخبرگان این حوزه که با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند، برای شناسایی عوامل اثرگذار در تامین بدهی مؤسسات مالی و بانک ها استفاده گردید. پس از انجام مصاحبه ها نتایج نشان داد که تامین بدهی بانک ها در نتیجه ارتباطات جمعی (شرایط علی)، اعتمادسازی و فرهنگ سازی (شرایط مداخله گر) و عوامل محیطی و قانونگرایی (بستر حاکم) شکل می گیرد که از طریق راهبرد تجارت الکترونیک منجر به تامین اعتبار و بدهی بانک ها و موسسات اعتباری خواهد شد.
تفاصيل المقالة
هدف این تحقیق بررسی رویکرد تحلیل شبکه های اجتماعی برای تشکیل سبد بهینه سرمایه گذاری در بازار سهام ایران است. تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی- اکتشافی و در بعد جمع آوری از نوع مقطعی است. این تحقیق، در طی سه فاز شامل مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، أکثر
هدف این تحقیق بررسی رویکرد تحلیل شبکه های اجتماعی برای تشکیل سبد بهینه سرمایه گذاری در بازار سهام ایران است. تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی- اکتشافی و در بعد جمع آوری از نوع مقطعی است. این تحقیق، در طی سه فاز شامل مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، پژوهش اکتشافی، روش دلفی و استفاده از پرسشنامه در یک فرایند 20 مرحله ای به انجام رسیده است. در بخش کیفی و در ارتباط با دلفی در مرحله اول 15 خبره و در مرحله دوم با 25 نفر از خبرگان به عمل آمد. در رویکرد کمی با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری در دسترس 384 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط، سرمایه گذاران متاثر از اخبار سیاسی در شبکه های اجتماعی نبوده ولی از اخبار اقتصادی و شرکتی تاثیر می پذیرند.
تفاصيل المقالة
هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه الگوی سنجش حباب قیمتی سهام با رویکرد رفتاری است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری را دو گروه تشکیل میدهند بدین صورت که جهت تعیین عوامل مرتبط با مدل، گروه اول 10 نفر از خبرگان بازار سرمایه و گروه دوم شرکتهای فعال پذیرفته أکثر
هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه الگوی سنجش حباب قیمتی سهام با رویکرد رفتاری است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری را دو گروه تشکیل میدهند بدین صورت که جهت تعیین عوامل مرتبط با مدل، گروه اول 10 نفر از خبرگان بازار سرمایه و گروه دوم شرکتهای فعال پذیرفتهشده در بورس هستند که برای آزمون مدل مورداستفاده قرار گرفته اند. برای اولویتبندی عوامل رفتاری شناسایی شده از ANP استفاده شده است. محاسبات انجام شده برای تعیین اولویت معیارهای اصلی نشان می دهد عدم تجانس سرمایهگذاران با وزن نرمال 128/0 از بیشترین اولویت برخوردار است. رفتار سفتهبازی، رفتار تودهوار و حسابداری ذهنی به ترتیب در جایگاه دوم الی چهارم قرار دارند. همچنین نتایج بخش دوم نشان می دهد باتوجهبه اینکه جامعه آماری پژوهش را کلیه شرکتهای فعال در بورس در فاصله زمانی 1392 الی 1399 تشکیل می دهند، بر اساس حذف سیستماتیک تعداد 143 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیهها از نرمافزار Eviews و رگرسیون لجستیک استفاده شده است. عوامل رفتاری شناسایی شده شامل رفتار سفتهبازی، بیثباتی رفتاری، عدم تجانس سرمایهگذار و انتظارات بازار است. نتایج نشان می دهد بیثباتی رفتاری، عدم تجانس، انتظارات بازار و همچنین رفتار سفتهبازی بر بروز حباب قیمتی سهام تأثیر مثبت دارد؛ لذا میتوان اظهار داشت عوامل رفتاری میتواند در شکلگیری حباب قیمتی سهام تأثیر مثبت داشته باشد؛ بنابراین الگوی شناسایی شده از دید رفتاری کارایی لازم را دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications