فهرس المقالات علی جلالی دیزجی


  • المقاله

    1 - میزان جامعیت و مانعیت بازیابی تصاویر در موتورهای کاوش Bingو Google Image
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , العدد 4 , السنة 5 , پاییز 1395
    چکیده هدف: هدف پژوهش، تعیین میزان جامعیت و مانعیت دو موتورکاوش بینگ و گوگل در بازیابی محتوامحور تصاویر است. روش شناسی: روش‌ پژوهش شبه آزمایشی است، جامعه پژوهش، تصاویر پایگاه‌های دو موتور کاوش بینگ و گوگل،‌ و نمونه شامل جستجوی 15 تصویر منتخب در هر موتور کاوش است. همه م أکثر
    چکیده هدف: هدف پژوهش، تعیین میزان جامعیت و مانعیت دو موتورکاوش بینگ و گوگل در بازیابی محتوامحور تصاویر است. روش شناسی: روش‌ پژوهش شبه آزمایشی است، جامعه پژوهش، تصاویر پایگاه‌های دو موتور کاوش بینگ و گوگل،‌ و نمونه شامل جستجوی 15 تصویر منتخب در هر موتور کاوش است. همه منابع بازیابی شده با جستجوی محتوا‌محور گردآوری شده و جامعیت و مانعیت نتایج هر موتور کاوش با فرمول ربط محاسبه و میانگین درصد‌ها به‌دست آمده است. فرضیه‌های پژوهش با آزمون‌ یومن ویتنی بررسی شده‌اند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می دهد جامعیت گوگل با % 73/88 دارای رتبه‌ی بالاتری در میزان بازیابی نسبت به موتور کاوش بینگ با جامعیت % 86/20 است. اما موتور کاوش بینگ با % 86/96 مانعیت، رتبه‌ی بالاتری در میزان دقت نسبت به موتور کاوش گوگل با %80/94 داشته است. بین میزان جامعیت دو موتور کاوش، تفاوت معناداری با اطمینان 95% وجود دارد اما بین میزان مانعیت آنها تفاوت معناداری موجود نیست. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه تهران با استفاده از مدل لیب کوآل
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1396
    هدف: هدف این پژوهش سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و شناسایی مولفه‌هایی از خدمت است که در این کتابخانه نیازمند ارتقاء و بهبود می‌باشند. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش پژوهش پیمایشی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. از جامعه 3100 أکثر
    هدف: هدف این پژوهش سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و شناسایی مولفه‌هایی از خدمت است که در این کتابخانه نیازمند ارتقاء و بهبود می‌باشند. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش پژوهش پیمایشی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. از جامعه 31000 نفری دانشگاه تهران، 205 نفر نمونه انتخاب شدند. از ابزار لیب کوآل برای سنجش سطوح مختلف ادراکات کاربران از کیفیت خدمات کتابخانه استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داده در مولفه اثر خدمت، سطح خدمت دریافتی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بالاتر از سطح حداقل انتظار کاربران بوده است که نشان دهنده رضایت کاربران در این مولفه می باشد. در دو مولفه کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان مکان نیز سطح خدمت دریافتی در کتابخانه مورد مطالعه بالاتر از سطح حداقل انتظار کاربران بوده که نشان دهنده رضایت کاربران در این مولفه‌ها است. در مولفه اثر خدمت، سطح حداقل انتظارات برای همه‌ی گروه‌های کاربری کتابخانه برآورده شده است. خدمات ارائه شده در مولفه کنترل اطلاعات، برای دانشجویان کارشناسی از سطح حداقل انتظارشان پایین‌تر بوده و ابراز نارضایتی کرده اند. خدمات ارائه شده در مورد مولفه کتابخانه به عنوان مکان برای دانشجویان دکتری در حد سطح حداقل انتظارشان بوده و به نوعی مطالباتی دارند. سطح خدمات دریافتی برای همه‌ی گروه‌های کاربری، در هر سه مولفه، تا سطح حداکثری مورد انتظار فاصله دارد. اصالت پژوهش: به دلیل کاربرد لیب کوال در سنجش شکاف موجود بین سطوح ادراکات کاربران و تعیین نقاط ضعف و قوت کتابخانه در سه مولفه خدمت اهمیت دارد. تفاصيل المقالة