خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
العدد1,السنة
13
,
بهار
1401
زمینه و هدف: نیروی انسانی در هر سازمانی به عنوان یک سرمایه مبتنی بر ابعاد چهارگانه فیزیولوژیکی، فکری، اجتماعی و عاطفی مورد توجه قرار می گیرد؛ هدف از پژوهش حاضر آسیب شناسی خط مشی نظام مدیریت منابع انسانی بر اساس شایستگی های بینالمللی و جهانی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جن أکثر
زمینه و هدف: نیروی انسانی در هر سازمانی به عنوان یک سرمایه مبتنی بر ابعاد چهارگانه فیزیولوژیکی، فکری، اجتماعی و عاطفی مورد توجه قرار می گیرد؛ هدف از پژوهش حاضر آسیب شناسی خط مشی نظام مدیریت منابع انسانی بر اساس شایستگی های بینالمللی و جهانی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب می باشد. روش: که در دو بخش کیفی - کمی و به روش توصیفی - اکتشافی انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش در بخش کیفی به عنوان اعضای پانل دلفی مدیران اجرایی و اساتید دانشگاهی به تعداد 32 نفر که به روش غیرتصادفی هدفمند و در بخش کمی معاونین مدیر منابع انسانی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به تعداد 10 نفر انتخاب شدند. در مرحله کیفی شاخص ها و مولفه های شایستگی های نظام مدیریت منابع انسانی با روش دلفی طراحی شد. در مرحله کمی تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از سه تکنیک تحلیل اهمیت - عملکرد، دیمتل فازی و فرآیند تحلیل شبکه ای فازی استفاده شده است. یافته ها: بر اساس یافته های حاصل در بخش کیفی، شایستگی های نظام مدیریت منابع انسانی در شش بعد نظام تامین منابع انسانی (7 شاخص)، نظام جبران خدمت منابع انسانی (6 شاخص)، نظام مدیریت عملکرد منابع انسانی (12 شاخص)، نظام آموزش و توسعه منابع انسانی (10 شاخص)، نظام نگهداری منابع انسانی (7 شاخص) و نظام روابط کار منابع انسانی (10 شاخص) طراحی گردید. نتیجه گیری: همچنین نتایج مرحله کمی حاکی از آن است که 25 زیر عامل به عنوان آسیب های نظام های مدیریت منابع انسانی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تعیین گردید.
تفاصيل المقالة
خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
العدد4,السنة
13
,
پاییز
1401
زمینه و هدف: مدیریت منابع انسانی سبز به دنبال استفاده بهینه از منابع کمیاب محیطی است و تأکید آن بر فلسفه، خطمشی و فعالیتهایی است که سازمانها را در رسیدن به اهداف سبز یاری می رساند. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل مدیریت منابع انسانی سبز در بانک رفاه کارگران انجام گرفته ا أکثر
زمینه و هدف: مدیریت منابع انسانی سبز به دنبال استفاده بهینه از منابع کمیاب محیطی است و تأکید آن بر فلسفه، خطمشی و فعالیتهایی است که سازمانها را در رسیدن به اهداف سبز یاری می رساند. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل مدیریت منابع انسانی سبز در بانک رفاه کارگران انجام گرفته است.
روش: پژوهش حاضر با روش آمیخته (کیفی- کمی) انجام گرفته و جامعه پژوهش در بخش کیفی عبارت بودند از اساتید، متخصصان و خبرگان در این حوزه و در بخش کمی، کلیه اساتید، کارکنان، مدیران و متخصصان در حوزه استراتژی منابع انسانی سبز. تعداد نمونه در بخش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شد، 12 نفر از اساتید، متخصصان و خبرگان و در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 332 نفر از مدیران و معاونین بانک رفاه کارگران، انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل؛ مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته. در بخش کیفی به روش دلفی و از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام گرفته است.
یافته ها: یافته ها نشان داد همانگونه که ملاحظه شد، از مولفههایی که معرف شاخصهای استراتژی منابع انسانی سبز در بانک رفاه کارگران بود، به دلیل آنکه هیچ یک از مولفهها بار عاملی کمتر از ۰٫۳ نداشت، از روند تحلیل عاملی حذف نگردیدند و با توجه به اینکه کلیه گویههای باقیمانده بزرگتر از 6/0 بود، مدل مطلوب است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که، برنامه ها و استراتژی های منابع انسانی سبز به طور فزاینده ای برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی های سبز و شیوه های مدیریت محیطی سازمان ها ضروری تلقی می شود و در این الگو تایید شده اند. در این الگو، استراتژی منابع انسانی مبتنی بر سه سطح فردی، تیمی و سازمانی تایید شده است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications