فهرس المقالات سیدمحمد سیدعلوی


  • المقاله

    1 - تحلیل کانونیکالی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی در بین کارکنان واحد پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 3 , السنة 9 , پاییز 1397
    زمینه و هدف:این رو پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سلامت سازمانی و تعهد سازمانی در بین کارکنان واحد پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شده است روش بررسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی در بین 130 نفر از 230 کارمند غیر هیئت‌علمی واحد تهران پزشکی به عنوان نمونه آماری اجرا شده أکثر
    زمینه و هدف:این رو پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سلامت سازمانی و تعهد سازمانی در بین کارکنان واحد پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شده است روش بررسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی در بین 130 نفر از 230 کارمند غیر هیئت‌علمی واحد تهران پزشکی به عنوان نمونه آماری اجرا شده است. برای جمع‌آ‌وری اطلاعات از پرسش‌نامه استاندارد تعهد سازمانی می‌یر و آلن (1991) و پرسشنامه سلامت سازمانی OHI مایلز استفاده شده است و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و از همبستگی کانونیکالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها: تعهد سازمانی در بین کارکنان واحد پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با کلیه سطوح و مؤلفه‌های سلامت سازمانی رابطه معناداری دارد. بعد ساخت دهی با ضریب همبستگی 484/0بیشترین همبستگی با تعهد سازمانی را دارد و نتایج آزمون همبستگی کانونیکالی نیز نشان می‌دهد که یک مجموعه کانونی قابل تفسیر و تأیید در بین خود دارند که ملاحظه‌گری و تعهد عاطفی بیش‌ترین ارتباط را با این نقطه دارند. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی و تاثیر معنادار سلامت سازمانی بر تعهد سازمانی در بین کارکنان واحد تهران پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را تأیید نموده و نشان می‌دهد که کارکنان رفتار و توجه سازمان را در سلامت سازمانی موثر می‌دانند تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تعیین سطح هوش سازمانی کارکنان و رابطه آن با میزان بهره وری آنان (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1392
    هدف پژوهش: در عصر حاضر هر چه زمان به جلوتر می‌رود با توجه به پیشرفت علوم و فنون و پیدایش نیازها و چالش‌های جدید، سازمان‌ها نیز پیچیده‌تر و اداره آن‌ها نیز مشکل‌تر می‌شود و در هر سازمان امروزی علاوه بر منبع عظیم و خلاق انسانی، عوامل دیگری نیز در فرآیند عملکرد سازمان‌ها ن أکثر
    هدف پژوهش: در عصر حاضر هر چه زمان به جلوتر می‌رود با توجه به پیشرفت علوم و فنون و پیدایش نیازها و چالش‌های جدید، سازمان‌ها نیز پیچیده‌تر و اداره آن‌ها نیز مشکل‌تر می‌شود و در هر سازمان امروزی علاوه بر منبع عظیم و خلاق انسانی، عوامل دیگری نیز در فرآیند عملکرد سازمان‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین سطح هوش سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات و رابطه آن میزان بهره‌وری کارکنان است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است. که به روش پیمایشی- توصیفی اجرا شده است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران است. جامعه آماری این پژوهش 825 نفر از کارکنان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است که به روش تصادفی ساده 286 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. با استفاده از پرسش‌نامه هوش سازمانی آلبرشت اطلاعات مورد نیاز این پژوهش جمع‌آوری گردید و با آزمون t و رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون به سئوالات پژوهش پاسخ داده شده است. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که سطح هوش سازمانی در واحد علوم و تحقیقات در حد مطلوبی قرار دارد. همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بهره‌وری با تمامی ابعاد هوش سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارزیابی تاثیر عملکرد اعضای هیئت علمی بر ارتقای مولفه‌های توسعه اجتماعی (از دیدگاه دانشجویان دکتری واحد علوم و تحقیقات)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1394
    آموزش عالی از جهات مختلفی در تمامی ابعاد توسعه نقش اساسی دارد. دانشجویان، اعضای هیئت علمی و تولیدات علمی دانشگاه هر یک به نحوی در توسعه کشورها نقش دارند. نقش اعضای هیئت‌علمی در توسعه اجتماعی موضوع این پژوهش هست. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی هست که به روش پیمایشی اجرا شده أکثر
    آموزش عالی از جهات مختلفی در تمامی ابعاد توسعه نقش اساسی دارد. دانشجویان، اعضای هیئت علمی و تولیدات علمی دانشگاه هر یک به نحوی در توسعه کشورها نقش دارند. نقش اعضای هیئت‌علمی در توسعه اجتماعی موضوع این پژوهش هست. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی هست که به روش پیمایشی اجرا شده است. برای اجرای پژوهش با استناد به منابع علمی موجود به استخراج مؤلفه‌های عینی توسعه اجتماعی برای ارزیابی کمی داده‌ها اقدام شد و مؤلفه‌های مورد ارزیابی پژوهش مشخص گردید. ابزار جمع‌آوری این پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته‌ای با 43 گویه است که با استناد به نتایج پژوهش بررسی و شناسایی شاخص‌های کاربردی توسعه اجتماعی (با استفاده از تکنیک دلفی) آزاد ارمکی و همکاران (آزاد ارمکی، مبارکیو شهبازی1391، 19) سئوالات پرسش نامه طراحی و تدوین گردید. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از کلیه 7250 نفر دانشجوی مقطع دکتری واحد علوم و تحقیقات است که با استفاده جدول نمونه گیری گرجسی مورگان، 367 نفر برآورد نمونه گردید. یافته‌های پژوهش نشان می دهد که اعضای هیئت علمی در همبستگی و وفاق اجتماعی، در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، در افزایش سطح امنیت امنیت اجتماعی، در ترویج و اخلاق توسعه اجتماعی و بطور کلی در توسعه اجتماعی جامعه نقش مثبت و معنی داری دارند و در این زمینه اختلاف دیدگاهی از نظر سن، جنسیت و عضو هیئت علمی بودن یا نبودن پاسخگویان وجود ندارد.نتایج این پژوهش نشان می دهد که اعضای هیئت علمی در ابعاد مختلف توسعه اجتماعی از دید کمی و کیفی نقش دارند و برای برنامه‌ریزی‌ توسعه اجتماعی کشور نباید از نقش مهم این بخش از جامعه غافل بود و پتانسیل موجود در روند توسعه جامعه بهره برداری کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه پایدار شهرهای حومه تهران (مورد مطالعه شهرستان اسلامشهر)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 1 , السنة 5 , بهار 1392
    مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها در توسعه پایدار نقش اساسی دارند و در توسعه پایدار محلی این نقش پر رنگ‌تر می‌شود. از این رو بررسی نقش دانشگاه در روند توسعه پایدار یک شهر می‌تواند به مدیریت شهری و به برنامه‌ریزی آن دانشگاه کمک کند. هدف پژوهش حاضر ب أکثر
    مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها در توسعه پایدار نقش اساسی دارند و در توسعه پایدار محلی این نقش پر رنگ‌تر می‌شود. از این رو بررسی نقش دانشگاه در روند توسعه پایدار یک شهر می‌تواند به مدیریت شهری و به برنامه‌ریزی آن دانشگاه کمک کند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه پایدار شهرهای حومه تهران است. این پژوهش به روش پیمایشی با استفاده از پرسش‌نامه‌ای محقق ساخته در بین فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، شهری، کشاورزی و عمرانی شهرستان اسلامشهر به اجرا در آمده است. جامعه آماری این پژوهش حدود پنج هزار نفر برآورد شده بود که از 352 نفر به عنوان نمونه آماری اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری گردید. برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون t تک نمونه‌ای و برای رتبه‌بندی مؤلفه‌های پژوهش از آزمون فریدمن استفاده گردیده است.یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در توسعه پایدار این شهر نقش داشته و نقش آن در ابعاد مختلف توسعه کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کدام به تنهای مورد بررسی قرار گرفتند که پاسخگویان با اطمینان 99 درصد نقش دانشگاه آزاد اسلامی را در توسعه محیطی، اقتصادی و اجتماعی و با اطمینان 95 درصد نقش آن را در توسعه فرهنگی موثر می‌دانند. از نظر رتبه‌بندی مؤلفه‌ها، به ترتیب بعد اجتماعی، بعد محیطی، بعد اقتصادی و بعد فرهنگی قرار دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های مدیریت‌سبز دانشگاه‌ها
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 5 , السنة 21 , تابستان 1398
    زمینه و هدف: جایگاه و انتظارات از آموزش عالی و به‌ویژه از دانشگاه در دهه‌های اخیر نسبت به قبل تغییر کرده است و انتظار اجتماع از آموزش عالی آن است که نقش و جایگاه خود را در عرصه تغییر و نو آفرینی و به‌تبع آن توسعه پایدار و حفاظت از ارزش‌های سنتی و نوین جوامع بشری به شیوه أکثر
    زمینه و هدف: جایگاه و انتظارات از آموزش عالی و به‌ویژه از دانشگاه در دهه‌های اخیر نسبت به قبل تغییر کرده است و انتظار اجتماع از آموزش عالی آن است که نقش و جایگاه خود را در عرصه تغییر و نو آفرینی و به‌تبع آن توسعه پایدار و حفاظت از ارزش‌های سنتی و نوین جوامع بشری به شیوه‌ای مناسب ایفا نماید. بنا بر این ضروری است که دانشگاه‌ها در راستای حرکت به سمت توسعه پایدار و ارتقا مؤلفه‌های زیست‌محیطی زیستگاه بشری، فعالانه مشارکت نماید. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مدیریت‌سبز دانشگاه‌ها می‌تواند به‌عنوان یک نقشه راه و راهنمایی کلی، راهنما و راهگشای این مراکز در مسیر استقرار مدیریت‌سبز باشد. از این رو این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مدیریت‌سبز دانشگاه‌ها اجرا شده است. روش بررسی: در این پژوهش جهت شناسایی مؤلفه‌هـای مدیریت‌سبز دانشگاه‌ها از تکنیک دلفی استفاده شده است. در ایـن راستـا، با استفاده از نظرات اعضای پنل که عبارت بودند از 19 نفر از اعضای هیات علمی و خبرگان حوزه مدیریت آموزش عالی، محیط زیست و انرژی، ابتدا با تلفیق مؤلفه‌های استخراج شده از مبانی نظری پژوهش و مؤلفه‌های پیشنهادی خبرگان، پرسش‌نامه‌ای بسته پاسخ و باز پاسخ در دو مرحله در اختیار خبرگان قرار گرفت و در زمینه میزان ارتباط مؤلفه‌ها با مدیریت‌سبز دانشگاه‌ها و تعیین میزان اهمیت هر‌یک از ابعاد در این رابطه با مدیریت‌سبز از خبرگان نظرخواهی شد و نظرات آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در این پژوهش دوازده بعد اساسی رهبری و راهبردها، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، حکمرانی دانشگاهی و اداره‌امور سازمانی، ارتباطات و تعامل با محیط، منابع انسانی و امور پرسنلی، بودجه و منابع مالی، فن‌آوری و اطلاعات، زیرساخت‌ها و تجهیزات، امور آموزشی، امور پژوهشی، نظارت، ارزش‌یابی و پاسخ‌گویی، اقدامات و برنامه‌های زیست‌محیطی در زمینه مدیریت‌سبز دانشگاه‌ها شناسایی و مورد تائید خبرگان قرار گرفت که هر یک از ابعاد چندین مؤلفه را شامل می‌شود. در نهایت 77 مؤلفه در این زمینه شناسایی و با وزن بالا مورد توافق قرار گرفت که جهت استقرار مدیریت‌سبز در دانشگاه‌ها می‌تواند مورد توجه و استفاده قرار بگیرد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که از نظر خبرگان مهم‌ترین ابعاد در بحث مدیریت‌سبز دانشگاه‌ها به ترتیب عبارتند از سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، مدیریت منابع مادی و تجهیزات دانشگاه‌، رهبری و راهبردها، فن‌آوری، مباحث اجرایی و امور سازمانی دانشگاه، منابع مالی است، منابع انسانی، پژوهش، آموزش، ارتباط با محیط و نظارت و ارزش‌یابی. تفاصيل المقالة