فهرس المقالات امیر یوسفی


  • المقاله

    1 - آینده‌پژوهی توسعۀ حرفه‌ای مدیران مدارس در افق 1404 با رویکرد سناریونویسی
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 3 , السنة 35 , پاییز 1403

    چکیده زمینه: امروزه دست‌یابی به توسعۀ حرفه‌ای مدیران مدارس یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش‌و‌پرورش در تمامی کشورهای توسعه‌یافته و اغلب کشورهای در حال توسعه است. هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه سناریوهای مطلوب برای توسعۀ حرفه‌ای مدیران مدارس د أکثر

    چکیده زمینه: امروزه دست‌یابی به توسعۀ حرفه‌ای مدیران مدارس یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش‌و‌پرورش در تمامی کشورهای توسعه‌یافته و اغلب کشورهای در حال توسعه است. هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه سناریوهای مطلوب برای توسعۀ حرفه‌ای مدیران مدارس دورۀ ابتدایی در افق 1404 استان‌های شمالغرب کشور بوده است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت، براساس روش‌های جدید علم آینده‌پژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که با به‌کارگیری ترکیبی از مدل‌های کیفی و کمی و در قالب روش‌های اسنادی و پیمایشی و در دو مرحله شناسایی پیشران‌های کلیدی با استفاده از نرم‌افزار میک‌مک بر پایه روش تحلیل اثرات متقاطع و ارائه سناریوهای مطلوب با استفاده از نرم‌افزار سناریو ویزارد انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل اساتید، صاحب‌نظران و متخصصان رشته‌ی مدیریت آموزشی در استان‌های شمالغرب کشور بوده است. حجم نمونه 12 نفر بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. یافته‌ها: نتایج حاصل از به‌کارگیری روش تحلیل تأثیرات متقاطع حاکی از آن بود که 15 عامل کلیدی از میان عوامل 52 گانه شناسایی شده در مرحله مصاحبه، بیشترین تأثیر را بر آینده توسعۀ حرفه‌ای مدیران دارد. با تهیۀ سبد سناریوها برای این عوامل، 45 وضعیت محتمل برای 15 عامل تعریف شده است. وضعیت محتمل برای هر عامل طیفی از وضعیت‌های مطلوب تا نامطلوب را پوشش می‌داد. نتیجه‌گیری: با تشکیل ماتریس 45*45 و با تحلیل‌های انجام شده توسط نرم‌افزار سناریو ویزارد، 11 سناریوی قوی، 29 سناریوی باورکردنی و 39 سناریوی ضعیف استخراج شد.

    تفاصيل المقالة