فهرس المقالات بهمن خانعلی زاده


  • المقاله

    1 - بررسی تاثیر ابزار مالی اسلامی (صکوک) بر سرمایه گذاری در ایران
    پژوهش های بازاریابی اسلامی , العدد 3 , السنة 1 , تابستان 1402
    هدف اصلی این تحقیق مشخص نمودن تاثیر برخی عوامل اقتصادی بر سرمایه گذاری در کشور با تاکید بر ابزارهای مالی اسلامی می باشد. روش پژوهش: روش تحقیق از نوع علی یا پس رویدادی می باشد. داده های آماری بکار گرفته شده در این تحقیق از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت مدیریت دار أکثر
    هدف اصلی این تحقیق مشخص نمودن تاثیر برخی عوامل اقتصادی بر سرمایه گذاری در کشور با تاکید بر ابزارهای مالی اسلامی می باشد. روش پژوهش: روش تحقیق از نوع علی یا پس رویدادی می باشد. داده های آماری بکار گرفته شده در این تحقیق از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه برای سال‌های 1400-1389 بوده و بصورت سالیانه استخراج و از نرم افزار Eviews 13 برای برآورد معادله پیشنهادی استفاده شده ‌است.یافته‌ها: پس از بررسی مانایی داده ها نتایج بدست آمده از آزمون حداقل مربعات معمولی کاملا اصلاح شده (FMOLS) نشان‌ می دهد که تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه و نرخ بهره واقعی به ترتیب تاثیر مثبت و منفی معنی داری بر سرمایه گذاری ایجاد می نماید. این تاثیر برای رشد صکوک علیرغم ضریب مثبت، معنی دار آماری بدست نیامده که بیانگر این مطلب است که با وجود اقدامات مناسب در زمینه صکوک در کشور، فراهم آوردن تنوع و تعمیق بیشتر بازار صکوک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا از این طریق شاهد رو به رشدی در فرایند سرمایه گذاری کشور باشیم.بحث و نتیجه‌گیری: فراهم آوردن تنوع و تعمیق بیشتر بازار صکوک جهت افزایش سرمایه گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این زمینه می توان به مواردی نظیر فعال سازی بازار ثانویه اوراق، تنوع بخشی به اوراق، آموزش و فرهنگ سازی در خصوص خرید اوراق بهادار، تسهیلات ویژه و غیره اشاره نمود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تأثیر توسعه بازار سرمایه و رشد اقتصادی بر فقر
    پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1400
    رفاه اجتماعی و کاهش فقر همواره از مهمترین اهداف اقتصادی و سیاسی کشورها بوده است. زیرا فقر در طول تاریخ بشری همواره یکی از پدیده های نامطلوب اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف به شمار رفته و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از معضلات بزرگ جوامع جهانی شناخته می شود. اما یکی از مهم أکثر
    رفاه اجتماعی و کاهش فقر همواره از مهمترین اهداف اقتصادی و سیاسی کشورها بوده است. زیرا فقر در طول تاریخ بشری همواره یکی از پدیده های نامطلوب اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف به شمار رفته و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از معضلات بزرگ جوامع جهانی شناخته می شود. اما یکی از مهم‌‌ترین راه‌های مبارزه با فقر افزایش تولید ناخالص داخلی می‌باشد که بواسطه آن می‌توان فقر و نابرابری درآمدی را در جامعه کاهش داد اما دستیابی به رشد اقتصادی خود مستلزم بکارگیری عواملی متعددی از جمله سرمایه، نیروی انسانی، انرژی و... است. به همین علت توجه هر چه بیشتر بر بازارهای مالی از جمله بازار سرمیاه (بورس و اوراق بهادار) که می‌تواند یکی از ابزارهای مهم تأمین مالی موسسات و بنگاههای اقتصادی باشد قطعاً خواهد توانست زمینه‌ساز افزایش تولیدناخالص داخلی و در نهایت به کاهش فقر منتهی گردد. لذا در این تحقیق با انجام آزمون ARDL روابط بلندمدت و کوتاه‌مدت بین متغیرهای توسعه بازار بورس (ارزش معاملات انجام شده در بورس، حجم سهام‌های معامله شده در بورس و تعداد شرکت‌ها بورسی) و تولید ناخالص داخلی واقعی با متغیر ضریب جینی (میزان فقر) در بازه زمانی 1398-1365و با استفاده از داده‌های سالیانه در کشور ایران مورد بررسی قرار گیرد. لذا نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت تأثیرتمامی متغیرهای بکارگرفته شده بر میزان فقر در کشور ایران منفی می‌باشد. همچنین متغیر ارزش معاملات انجام شده در بورس بیشترین تأثیر منفی را در میان متغیرهای توسعه بازار سرمایه بر میزان فقر داشته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مدیریت ارتباط با مشتری
    پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1401
    مشتریان هسته اصلی بنگاه‌های اقتصادی می‌باشند، عدم توجه به نیازها و سلایق آنها می‌تواند یک کسب و کار را از چرخه رقابت بازار خارج نماید. وقتی یک سازمان بدون توجه به نیاز مشتری فقط بر تولید محصول تأکید کند، قطعاً در بلندمدت دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد که جبران آن شاید دی أکثر
    مشتریان هسته اصلی بنگاه‌های اقتصادی می‌باشند، عدم توجه به نیازها و سلایق آنها می‌تواند یک کسب و کار را از چرخه رقابت بازار خارج نماید. وقتی یک سازمان بدون توجه به نیاز مشتری فقط بر تولید محصول تأکید کند، قطعاً در بلندمدت دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد که جبران آن شاید دیگر امکان پذیر نبوده و نهایتاً بنگاه را با ورشکستگی خواهد کشاند. ارتباط با مشتریان در تجارت نقش حیاتی برای شرکت‌ها دارد ارتباطات خوب به کسب و کارها کمک می‌کند تا اعتمادی دوطرفه بین مشتریان و بنگاه‌ها بر قرار شود. برقراری ارتباط موثرتر با مشتری به طور بالقوه می‌تواند وضعیت یک بنگاه اقتصادی را بهبود بخشد. به همین علت ارتباط با مشتری به جهت شناسایی نیازها، سلیقه‌ها، نظریات و شکایات آنها امری بدیهی به نظر خواهد آمد. لذا با توجه به اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری در بنگاه‌های اقتصادی، در این پژوهش سعی شده است که با استفاده از روش کتابخانه‌ای و با مطالعه کتاب‌ها، مجلات و مقالات معتبر به بررسی جنبه‌های مختلف مدیریت ارتباط با مشتری پرداخته شود. نتایج این تحقیق بخوبی حاکی از آن است که یک سازمان برای پیشی گرفتن از رقبا و ماندگاری در بازار رقابت می بایست در پی جلب رضایت مشتریان خود باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تأثیر کیفیت حاکمیت بر ارزش بازار سهام
    پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1401
    بازارهای مالی از جمله بازار سهام با تمام خصوصیات مثبتی که بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارند تحت تاثیر عوامل خرد و کلانی هستند که ریسک ذاتی این بازار را افزایش داده و دارایی‌های سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عوامل در ادبیات نظری شامل طیف وسیعی از متغیرها أکثر
    بازارهای مالی از جمله بازار سهام با تمام خصوصیات مثبتی که بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارند تحت تاثیر عوامل خرد و کلانی هستند که ریسک ذاتی این بازار را افزایش داده و دارایی‌های سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عوامل در ادبیات نظری شامل طیف وسیعی از متغیرها است که به تازگی نیز کیفیت حاکمیتی به جمع این متغیرها افزوده شده، بطوریکه تاثیرات آن به مراتب مخرب‌تر از سایر عوامل دیگر است. به همین علت افزایش کیفیت حاکمیتی دولت‌ها به عنوان متولیان اقتصادی خواهد توانست بازارهای مالی از جمله بازار بورس و اوراق بهادار که یکی از ابزارهای مهم تأمین مالی موسسات و بنگاههای اقتصادی است را تقویت نماید. لذا در این تحقیق با بکارگیری آزمون ARDL روابط بلندمدت و کوتاه‌مدت بین متغیرهای ارزش جاری بازار سهام (SMV) و کیفیت حاکمیتی (صدا و پاسخگویی (VOA)، ثبات سیاسی بدون خشونت (PON)، اثر بخشی دولت (GOE)، کیفیت نظارتی (REQ)، حکم قانون (RUF) و کنترل فساد (COC)) در بازه زمانی 1399-1374و با استفاده از داده‌های سالیانه در کشور ایران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که در کوتاه‌مدت و بلندمدت تاثیر کیفیت حاکمیتی بر ارزش بازار سهام ایران مثبت است بطوریکه بیشترین تاثیرگذاری از میان شاخص‌های کیفیت حاکمیتی مربوط به متغیر کیفیت نظارتی (REQ) و کمترین تاثیر مربوط به متغیر حکم قانون(RUF) است. در نهایت آنچه که مشخص است کیفیت حاکمیتی قطعاً بر کاهش و افزایش ریسک‌ بازارهای مالی تاثیر گذار است و اتخاذ تصمیات آنها می‌تواند بر بازدهی و ارزش بازار سهام تاثیر گذار باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی تاثیر ابزارهای مالی اسلامی (صکوک) بر تورم در کشور ایران
    پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1402
    اهمیت روزافزون اوراق بهادار اسلامی در سرتاسر جهان اخیراً به دلیل نقشی که در اقتصادهای اسلامی ایفا می‌کند، علاقه فزاینده‌ای به تحقیق در مورد این بازارها ایجاد نموده است. اوراق بهادار اسلامی (صکوک) با توجه به ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﻧﻘﺪﯾﻨﮕﯽ در راستای ﮐﻨﺘﺮل ﺗﻮرم نقش داشته و همچنین ﺗﺄﻣﯿﻦ أکثر
    اهمیت روزافزون اوراق بهادار اسلامی در سرتاسر جهان اخیراً به دلیل نقشی که در اقتصادهای اسلامی ایفا می‌کند، علاقه فزاینده‌ای به تحقیق در مورد این بازارها ایجاد نموده است. اوراق بهادار اسلامی (صکوک) با توجه به ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﻧﻘﺪﯾﻨﮕﯽ در راستای ﮐﻨﺘﺮل ﺗﻮرم نقش داشته و همچنین ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﭘﺮوژهﻫﺎی ﻋﻤﺮاﻧﯽ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری را به همراه دارد. هدف این تحقیق میزان تاثیرپذیری تورم از برخی متغیرهای اقتصادی با تاکید بر اوراق بهادار اسلامی می باشد. داده های آماری بکار گرفته شده در این تحقیق از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک جهانی برای سال‌های 1400-1389 بوده و بصورت سالیانه استخراج و از نرم افزار Eviews 11 برای برآورد معادله پیشنهادی استفاده شده ‌است. پس از بررسی مانایی داده ها نتایج بدست آمده از آزمون حداقل مربعات معمولی کاملا اصلاح شده (FMOLS) نشان‌ می دهد که صکوک بصورت درصدی از تولید ناخالص داخلی و همچنین متغیرGDP واقعی تاثیر منفی معنی داری بر تورم ایجاد می نماید. این تاثیر برای نرخ ارز آزاد مثبت معنی دار می باشد تفاصيل المقالة