فهرس المقالات نوید خیاط


  • المقاله

    1 - بررسی علل خرابی کانال های اصلی با استفاده از آنالیز برگشتی و ارائه راهکار جهت ترمیم(مطالعه موردی کانال پای پل)
    علوم و مهندسی آب , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 2018
    احداث کانال از دیرباز از رایج ترین راه های ذخیره و انتقال آب به شمار می رود. از مهمترین اهداف طراحی کانال ها، انتقال آب از منبع تا محل مصرف با حداقل تلفات نشت و کمترین هزینه بهره‌برداری می باشد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که بسیاری از سازه‌های هیدرولیکی و کانال‌ها ب أکثر
    احداث کانال از دیرباز از رایج ترین راه های ذخیره و انتقال آب به شمار می رود. از مهمترین اهداف طراحی کانال ها، انتقال آب از منبع تا محل مصرف با حداقل تلفات نشت و کمترین هزینه بهره‌برداری می باشد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که بسیاری از سازه‌های هیدرولیکی و کانال‌ها به دلایل مختلفی از جمله عدم وجود خاک مناسب در محل و خاک‌های مسئله‌دار دچار تخریب‌های جزئی و کلی گردیده و صدمات زیادی را موجب شده اند، از جمله این سازه ها کانال پای پل واقع در استان خوزستان می‌باشد که دچار تخریب شده است. پیش بینی علل تخریب کانال‌ها منوط به شناسایی هر چه دقیق تر پارامترهای خاک بستر کانال است. با توجه به اینکه شناسایی این پارامترها به وسیله انجام آزمایش بر روی گمانه ها و یا با آزمایش های صحرایی مشخص می شود، اما معمولاً نتیجه این پارامترها همواره با خطا همراه است. لذا یک روش برای کاستن این عدم قطعیت‌ها استفاده از روش آنالیز برگشتی می باشد. از این روش می توان جهت طراحی سازه ها با ضریب اطمینان بالاتر استفاده کرد. در این پژوهش با استفاده از روش آنالیز برگشتی، به کمک نرم افزار Geo Studio و داده های حاصل از برداشت های میدانی، کانال پای پل مدل سازی گردید و پس از کنترل صحت و عملکرد نرم افزار، راهکارهایی جهت ترمیم تخریب های ایجاد شده ارائه شد. همچنین در انتها پس از بررسی علل ایجاد تخریب، روش بهسازی کانال ارائه و مدل سازی گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - استفاده از سیستم الگوریتم اجتماع ذرات (PSO ) جهت بهینه سازی هزینه طرح ضخامت روسازی راه ها و مقایسه ان با روش شل
    یافته های نوین کاربردی و محاسباتی در سیستم های مکانیکی , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1401
    از آن جایی که هزینه روسازی راه ها بخش بزرگی ازمنابع مالی هزینه اجرا را به خود اختصاص می دهد، لذا یافتن مناسب ترین طرح ضخامت روسازی با حداقل هزینه یکی از دغدغه های مهندسین طراح می باشد. استفاده از الگوریتم های جستجوی هوشمند بعنوان یکی از راهکارهای موثر در یافتن طرح بهینه أکثر
    از آن جایی که هزینه روسازی راه ها بخش بزرگی ازمنابع مالی هزینه اجرا را به خود اختصاص می دهد، لذا یافتن مناسب ترین طرح ضخامت روسازی با حداقل هزینه یکی از دغدغه های مهندسین طراح می باشد. استفاده از الگوریتم های جستجوی هوشمند بعنوان یکی از راهکارهای موثر در یافتن طرح بهینه می تواند مطرح باشد . تحقیق حاضر با هدف بررسی کارائی تکنیک الگوریتم هوشمند اجتماع ذرات PSO در طرح ضخامت روسازی به روش اشتو و تعیین هزینه بهینه اقتصادی و عملکرد این الگوریتم را نسبت به روش شل مورد مقایسه قرار می دهد. به این منظور نرم افزارلازم برای پیاده سازی این الگوریتم جهت حل مسئله طراحی روسازی انجام و مدل شبیه سازی-بهینه سازی لازم توسعه داده شد. ، در ادامه با ذکر یک مثال با استفاده از 3 ترکیب از مصالح با مدول الاستیسیته متفاوت و قیود مختلف هزینه بهینه طرح ضخامت روسازی با استفاده از الگوریتم PSO و روش شل محاسبه و با یکدیگر مقایسه گردید . .نتایج نشان داد روش الگوریتم PSO توسعه یافته هزینه ها را در حالت با قید محدودیت ضخامت اساس و زیر اساس در روش شل برای ترکیبات سه گانه بین 0.5% تا 14% و در حالت بدون قید محدودیت ضخامت بین 2.9% تا 20.6% و در حالت بدون قید محدودیت ضخامت و استفاده از اساس سیمانی در طرح ضخامت روسازی بین 17.4% تا30.6% نسبت به روش شل کاهش می دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - نانو اکسید منیزیم یک تثبیت کننده سبز کم کربن برای تثبیت خاک های حاوی پسماند جامد شهری
    تحقیقات در علوم مهندسی سطح و نانو مواد , العدد 2 , السنة 2 , تابستان 1402
    این تحقیق با هدف کمک به محیط زیست بوسیله مواد نانو جهت افزایش مقاومت خاک های حاوی پسماند جامد شهری می باشد. نانومواد به دلیل ماهیت غیرسمی و مصرف انرژی کمتر موردنیاز برای تولید، در مهندسی ژئوتکنیک و ژئومحیط زیست پذیرفته شده اند. از این رو در این مطالعه چهار درصد مختلف ا أکثر
    این تحقیق با هدف کمک به محیط زیست بوسیله مواد نانو جهت افزایش مقاومت خاک های حاوی پسماند جامد شهری می باشد. نانومواد به دلیل ماهیت غیرسمی و مصرف انرژی کمتر موردنیاز برای تولید، در مهندسی ژئوتکنیک و ژئومحیط زیست پذیرفته شده اند. از این رو در این مطالعه چهار درصد مختلف از نانواکسیدمنیزیم (25/.، 5/.، 75/. و 1) به¬عنوان یک ماده تثبیت¬کننده در خاک های حاوی درصد مختلف از پسماندجامدشهری (15، 25، 35 و 45%) مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج آزمون مقاومت فشاری در حالت خشک و در سیکل های تر و خشک نشان می دهد که، نمونه های حاوی 15% پسماند که با 1% نانواکسیدمنیزیم تثبیت شده اند می توانند دوام و رفتار مقاومتی بهتری را نشان دهند. این نتیجه از دید آزمون میکروسکوپ الکترونی نیز با تشکیل ساختار فلوکه شده مورد تایید قرار گرفت. از این رو استفاده از نانواکسیدمنیزیم در خاک های حاوی پسماندجامدشهری با مقدار بهینه می تواند در حل مشکلات خاک مؤثر واقع شود. تفاصيل المقالة