مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
العدد5,السنة
11
,
زمستان
1399
تاثیر مقدار و نوع عناصر موجود در فولاد و همچنین آثار بعدی آن در ریز ساختار و مشخصات مکانیکی در فرآیند عملیات حرارتی موضوع ثابت شده ای می باشد در این مقاله تاثیر دو عنصر مهم کربن و منگنز بر فولاد 1050 در هنگام شوکه کردن مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل از مدلسازی با اس أکثر
تاثیر مقدار و نوع عناصر موجود در فولاد و همچنین آثار بعدی آن در ریز ساختار و مشخصات مکانیکی در فرآیند عملیات حرارتی موضوع ثابت شده ای می باشد در این مقاله تاثیر دو عنصر مهم کربن و منگنز بر فولاد 1050 در هنگام شوکه کردن مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل از مدلسازی با استفاده از نرم افزار AC3 و نمودارهای مربوط به رابطه سختی و تغییرات عناصر تحلیل و بررسی شده است. عناصر مورد استفاده در این مطالعه ، کربن و منگنز می باشند که برای هر یک از آنها نمودار سختی و رفتار آن در سطح و عمق بررسی تهیه شده است و مقایسه نتایج حاصل از شبیه سازی ، نتایج تجربی را با دقت نسبتاً بالایی تایید کرده و نشان می دهد که از این روش می توان در فولادهای دیگر نیز استفاده کرد و این نرم افزار از دقت بسیار خوبی برای بررسی تاثیرات عناصر بر عملیات حرارتی فولادها برخوردار می باشد.
تفاصيل المقالة
مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
العدد1,السنة
12
,
بهار
1400
پرس کردن مواد در قالب های زاویه ای ECAP یکی از روش های شکل دهی است که به منظور ایجاد کرنش های بالا جهت کارسختی و بهبود ریز ساختار انجام می گردد و با استفاده از شکل دهی تحت فشار و تحت زاویه در قالب و در اثر پدیده کارسختی ایجاد شده ، بهبود ریزساختار ، خواص مکانیکی خوب و ق أکثر
پرس کردن مواد در قالب های زاویه ای ECAP یکی از روش های شکل دهی است که به منظور ایجاد کرنش های بالا جهت کارسختی و بهبود ریز ساختار انجام می گردد و با استفاده از شکل دهی تحت فشار و تحت زاویه در قالب و در اثر پدیده کارسختی ایجاد شده ، بهبود ریزساختار ، خواص مکانیکی خوب و قابلیت انعطاف پذیری بالا حاصل می گردد. در این مقاله کیفیت تغییر ریز ساختار و بهبود شرایط و مقاومت مکانیکی با استفاده از روش پرس کردن برای آلیاژ آلومینیوم ( 6xxx ) در قالب زاویه ای بررسی شده است به نحوی که قالب تهیه شده دارای دو مقطع مربعی و دایره ای بوده و نمونه ها فقط یک بار پرس شدند و همچنین تفاوت های حاصل از این دو مقطع ، در تغییرات ریز ساختار بررسی شده است. نتایج حاصل از بررسی ها نشان داد که با پرس کردن نمونه ها بهبود و یکنواخت شدن ساختار حاصل گردید و در این میان نمونه های با مقطع دایره ای شرایط بهتری از آثار کار سختی و بهبود ساختار را نشان داد.
تفاصيل المقالة
مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
العدد4,السنة
12
,
پاییز
1400
در این مقاله تاثیر هندسه قطعه و اندازه دانه بندی ریزساختار در عملیات حرارتی فولاد 1050 مورد بررسی قرار گرفته است بدین منظور دو نمونه قطعه کار با مقطع گرد (استوانه ای) و مربعی (تخت) برای شبیه سازی با نرم افزار AC3 در نظر گرفته شد و تاثیر هر کدام بر روی رشد اندازه دانه ها أکثر
در این مقاله تاثیر هندسه قطعه و اندازه دانه بندی ریزساختار در عملیات حرارتی فولاد 1050 مورد بررسی قرار گرفته است بدین منظور دو نمونه قطعه کار با مقطع گرد (استوانه ای) و مربعی (تخت) برای شبیه سازی با نرم افزار AC3 در نظر گرفته شد و تاثیر هر کدام بر روی رشد اندازه دانه ها در محیط های خنک کننده مختلف مورد بررسی قرار گرفت همچنین بررسی سختی در سطح و عمق برای هر دو حالت ارزیابی گردید. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان می دهد که نرم افزار بکارگرفته شده قابلیت مناسبی برای پیش بینی سختی در سطح و عمق، اندازه دانه بندی و رفتار منحی های CCT و سرد شدن در عملیات حرارتی فولاد 1050 دارد و این شیوه می تواند در مقیاس کارگاهی و در کاربردهای صنعتی به کار گرفته شود.
تفاصيل المقالة
مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
العدد5,السنة
12
,
زمستان
1400
همزمان با توسعه روزافزون کشورها، نیاز روزمره به حمل و نقل کالاها و تجهیزات مختلف و بطورکلی مسافرت به دلایل متعدد، در حال افزایش است و به همین دلیل در سال های اخیر تعداد انواع خودورها افزایش چشمگیری داشته است، به نحوی که در کلان شهرها این موضوع باعث ترافیک سنگین در بزرگر أکثر
همزمان با توسعه روزافزون کشورها، نیاز روزمره به حمل و نقل کالاها و تجهیزات مختلف و بطورکلی مسافرت به دلایل متعدد، در حال افزایش است و به همین دلیل در سال های اخیر تعداد انواع خودورها افزایش چشمگیری داشته است، به نحوی که در کلان شهرها این موضوع باعث ترافیک سنگین در بزرگراه ها و معابر مختلف گردیده است. برای تسهیل و روان سازی ترافیک اقدامات و رویکردهای مختلفی از جمله حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است. اما به هر حال، راه حل رفع برخی از گره های ترافیکی به ویژه در کلان شهرها، ساخت تونل های شهری می باشد. از این روی، در سال های اخیر تونل های شهری به عنوان راهکاری برای تسهیل ترافیک مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، مطالعه ایمنی در تونل ها اهمیت زیادی پیدا می کند. هدف این مقاله شبیه سازی حریق در یک تونل کوتاه با تهویه طبیعی برای ملاحظه رفتار دود در سناریوهای مختلف جریان طبیعی هوا در تونل می باشد. نتایج مدل سازی CFD نشان داد که حریق محدود (خودرو سواری) مشکلی برای افراد و همچنین تیم امدادی به ویژه اطفاء حریق ایجاد نخواهد کرد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications