فهرس المقالات امیر منتظری


  • المقاله

    1 - طراحی و تبیین الگوی مدیریت چندفرهنگی در ورزش مدارس
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1402
    هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی مدیریت چندفرهنگی در ورزش مدارس بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیت‌بدنی کشور تشکیل دادند(34000=N) نمونه آماری با استفاد ه از جدول کرجسی و مورگان 332 نفر برآورد گردید(332=n)، روش أکثر
    هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی مدیریت چندفرهنگی در ورزش مدارس بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیت‌بدنی کشور تشکیل دادند(34000=N) نمونه آماری با استفاد ه از جدول کرجسی و مورگان 332 نفر برآورد گردید(332=n)، روش نمونه گیری در این پژوهش با استفاده از روش خوشه‌ای غیر تصادفی در دسترس انجام پذیرفت. داده‌های مورد‌نیاز برای شناسایی مؤلفه‌ها و تحلیل مدل اندازه‌گیری با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته، پس از اخذ روایی (صوری، محتوا و سازه) و اعتبار‌سنجی، گردآوری شد. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (91/0=α) و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از روش‌های تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. بررسی و آزمون مدل معادلة ساختاری پژوهش نشان داد، شاخص‌های کلی برازش در وضعیت مناسب و مطلوبی قرار دارند؛ به‌طوری‌که متغیر پیشایندهای مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس بر فرایندهای مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس اثر مثبت و معنی‌داری دارند؛ هم‌چنین، متغیر فرایندهای مدیریت چندفرهنگی، اثر مثبت و معنی‌داری بر متغیر پیامدهای مدیریت چندفرهنگی دارند. به‌علاوه، اثر غیر‌مستقیم پیشایندهای مدیریت چندفرهنگی بر متغیر پیامدهای مدیریت چندفرهنگی معنی‌دار بود و در این میان، متغیر فرایندهای مدیریت چندفرهنگی نقش میانجی را ایفا می‌کرد. بنابراین، متصدیان امر برنامه‌ریزی آموزشی باید توجه بیشتری به مدارس چندفرهنگی در برنامه‌ها و سیاست‌های کلان آموزش‌وپرورش داشته و به‌منظور توانمندسازی و نیازمندی منابع انسانی به توسعه مهارت‌های مدیریت چندفرهنگی به آموزش‌های ضمن خدمت و گنجاندن مفاهیم چندفرهنگی در برنامه آماده‌سازی نومعلمان توجه بیشتری داشته باشند. تفاصيل المقالة