فهرس المقالات Fatemeh Parasteh-Ghombavani


  • المقاله

    1 - نقش سیاست گذاری های آموزش و پرورش در کارآیی و اثر بخشی مدیران و مقایسه آن در مدارس دولتی و غیر دولتی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1395
    توجه به نیروی انسانی و مدیریت به عنوان دو اولویـت مهـم در سـند تحـول بنیـادین آمـوزشپرورش مطرح شده است که در هر دو مورد، نقش مدیران آموزشی در این امر نمود پیدا مـی کنـد.ازطرفی بررسی کارآیی و اثربخشی مدیران آموزشـی در مـدارس مـی توانـد نقـش سیاسـتگذاری هـایآموزش و پرورش أکثر
    توجه به نیروی انسانی و مدیریت به عنوان دو اولویـت مهـم در سـند تحـول بنیـادین آمـوزشپرورش مطرح شده است که در هر دو مورد، نقش مدیران آموزشی در این امر نمود پیدا مـی کنـد.ازطرفی بررسی کارآیی و اثربخشی مدیران آموزشـی در مـدارس مـی توانـد نقـش سیاسـتگذاری هـایآموزش و پرورش را آشکار سازد.شرایط حاکم بر مدارس دولتی و غیر دولتی این شبهه را ایجـاد مـیکند کهآیا سیاستگذاری های آموزش و پرورش در مدیریتاین دو طیف مدارستفـاوتی ایجـاد مـیکند؟ لذا هدف این تحقیق بررسی نقش سیاستگذاری های آموزش و پـرورش در کـارایی و اثربخشـیمدیران و مقایسه آن در مدارس دولتی و غیر دولتی است.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظـرروش، علی–مقایسه ای می باشد.جامعه آماری629مدیر در مدارس دولتی و غیر دولتـی نـواحی3و4شهر کرج می باشند.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران242نفر برآورد شـده کـه بـه روش1.استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه برنامه ریزی آموزشی، کرج–ایرانshaparasteh@yahoo.com30/نقش سیاستگذاری های آموزش و پرورش در کارآیی و اثر بخشیمدیران و مقایسه آن در مدارس دولتی و غیر دولتینمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند.ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته40آیتمی استکه ابعاد کارایی و اثربخشی مدیران را مورد سنجش قرار می دهد.نتایج تجزیـه و تحلیـل داده هـا بـراساس آمار توصیفی)میانگین(و استنباطی)tتک نمونه ای وtدو گروه مستقل(بیانگر این است کـههر دو گروه مدیران مدارس نقش سیاستگذاری آموزش و پرورش بر ارتقاء کارایی و اثربخشی را زیاد وخیلی زیاد می دانند.همچنین نتایج فوق نشان دهندهیتفاوت معنی دار در متغیـر کـارآیی مـدیرانمدارس بوده؛ مدیران مدارس غیر دولتی از میانگین کارایی بالاتری نسبت به مـدیران مـدارس دولتـیبرخوردار بوده اند که می توان آن را به بهره مندی بیشتر مدارس غیـر دولتـی در توانـایی اسـتفاده ازفناوری و در اختیار داشتن امور مالی بیشتر نسبت داد.درواقع مشارکت مالی مردمیدرمیزان کـارآییمدیران بی تأثیر نبوده در حالیکه این تفاوت در اثربخشی مدیران مدارس وجود ندارد.ایـن نتیجـه بـهاین معنی است که همه مدیران تلاش می کنند تا خـدمات یکسـانی را بـرای همـهیدانـش آمـوزانبرنامه ریزی و سازماندهی نمایند.آگاه نمودن مسئولین و سیاستگذاران آموزش و پـرورش بـرای رفـعاین تفاوت می تواند در سیاست های آینده نظام آموزشی تأثیرگذار باشد.واژه های کلیدی:کارآیی، اثربخشی، مدیران مـدارس دولتـی، مـدیران مـدارس غیـر دولتـی،سیاستگذاری آموزش و پرورش. تفاصيل المقالة