ایران از کشورهایی است که جادهابریشم را فرصتی استراتژیک برای منطقه خود (سطح خرد) و در پیرامون (سطح کلان) برای ایجاد توازن در روندهای اقتصاد سیاسی بینالملل تلقی میکند. توجه به اهمیت زنجیره ارزش علاوه برانگیزهها و اهداف اقتصادی و تجاری، ابعاد ژئواستراتژیک، ژئوپولتیک، ژ أکثر
ایران از کشورهایی است که جادهابریشم را فرصتی استراتژیک برای منطقه خود (سطح خرد) و در پیرامون (سطح کلان) برای ایجاد توازن در روندهای اقتصاد سیاسی بینالملل تلقی میکند. توجه به اهمیت زنجیره ارزش علاوه برانگیزهها و اهداف اقتصادی و تجاری، ابعاد ژئواستراتژیک، ژئوپولتیک، ژئواکونومیک وگردشگری نیز پیدا کرده است. طرحهای مرتبط با سازمان جهانی گردشگری در دهه اخیر و طرح ابتکار جادهابریشم چین(2013) با 900 پروژه در 65 درصد از سه قاره جهان جهان (شامل دو طرح ساخت کمربند اقتصادی جادهابریشم و جادهابریشم دریایی قرن بیست ویکم) و طرح جادهابریشم ایالت متحده آمریکا(2011) با 40 مگاپروژه کلان و از طرفی توجه و اهمیت طرحهای ملی به رونق گردشگری در راستای حفاظت و معرفی میراثهای واقع در مسیر جادهابریشم اهمیت بالای این جاده را نشان میدهد. در این راستا؛ با مطالعه ادبیات تحقیق هیچ یک از پژوهشهای داخلی به بررسی و شناسایی فرصتهای کارآفرینی در جادهابریشم نپرداختهاند و پژوهش حاضر توانسته است در راستای پر کردن این خلا پژوهشی گام مهمی برداد. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی فرصتهای کارآفرینی گردشگری در بخش مهمی از این جاده جهانی در ایران و اولویتبندی آنها است. سوال اصلی این است که کدام فرصتهای کارآفرینی از طریق رونق گردشگری جادهابریشم در ایران فراهم خواهد شد؟ ابزار گردآوری داده در پژوهش فرم مصاحبه بوده و دادهها به روش گلوله برفی جمعآوری شده است. به منظور شناسایی فرصتهای کارآفرینی روش کیفی (کد گذاری باز و محوری) به کار رفته است. به علاوه با بهرهگیری از آزمونهای آماری (فریدمن) به اولویتبندی فرصتهای هر دسته پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که فرصتهای کارآفرینی به 9 دسته بزرگ - فرصتهای اقامتی؛ اوقات فراغت و گردشگری؛ عمومی؛ حملونقل؛ کسب و کار؛ فرهنگی؛ تندرستی و سلامتی؛ اداری و مالی - تقسیمبندی میگردد و اولویت فرصتهای کارآفرینی شناخته شده متفاوتند.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
العدد2,السنة
15
,
تابستان
1402
ایران از کشورهایی است که جادهابریشم را فرصتی استراتژیک برای منطقه خود (سطح خرد) و در پیرامون (سطح کلان) برای ایجاد توازن در روندهای اقتصاد سیاسی بینالملل تلقی میکند. توجه به اهمیت زنجیره ارزش علاوه برانگیزهها و اهداف اقتصادی و تجاری، ابعاد ژئواستراتژیک، ژئوپولتیک، ژ أکثر
ایران از کشورهایی است که جادهابریشم را فرصتی استراتژیک برای منطقه خود (سطح خرد) و در پیرامون (سطح کلان) برای ایجاد توازن در روندهای اقتصاد سیاسی بینالملل تلقی میکند. توجه به اهمیت زنجیره ارزش علاوه برانگیزهها و اهداف اقتصادی و تجاری، ابعاد ژئواستراتژیک، ژئوپولتیک، ژئواکونومیک وگردشگری نیز پیدا کرده است. طرحهای مرتبط با سازمان جهانی گردشگری در دهه اخیر و طرح ابتکار جادهابریشم چین(2013) با 900 پروژه در 65 درصد از سه قاره جهان جهان (شامل دو طرح ساخت کمربند اقتصادی جادهابریشم و جادهابریشم دریایی قرن بیست ویکم) و طرح جادهابریشم ایالت متحده آمریکا(2011) با 40 مگاپروژه کلان و از طرفی توجه و اهمیت طرحهای ملی به رونق گردشگری در راستای حفاظت و معرفی میراثهای واقع در مسیر جادهابریشم اهمیت بالای این جاده را نشان میدهد. در این راستا؛ با مطالعه ادبیات تحقیق هیچ یک از پژوهشهای داخلی به بررسی و شناسایی فرصتهای کارآفرینی در جادهابریشم نپرداختهاند و پژوهش حاضر توانسته است در راستای پر کردن این خلا پژوهشی گام مهمی برداد. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی فرصتهای کارآفرینی گردشگری در بخش مهمی از این جاده جهانی در ایران و اولویتبندی آنها است. سوال اصلی این است که کدام فرصتهای کارآفرینی از طریق رونق گردشگری جادهابریشم در ایران فراهم خواهد شد؟ ابزار گردآوری داده در پژوهش فرم مصاحبه بوده و دادهها به روش گلوله برفی جمعآوری شده است. به منظور شناسایی فرصتهای کارآفرینی روش کیفی (کد گذاری باز و محوری) به کار رفته است. به علاوه با بهرهگیری از آزمونهای آماری (فریدمن) به اولویتبندی فرصتهای هر دسته پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که فرصتهای کارآفرینی به 9 دسته بزرگ - فرصتهای اقامتی؛ اوقات فراغت و گردشگری؛ عمومی؛ حملونقل؛ کسب و کار؛ فرهنگی؛ تندرستی و سلامتی؛ اداری و مالی - تقسیمبندی میگردد و اولویت فرصتهای کارآفرینی شناخته شده متفاوتند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications