فهرس المقالات زهرا علی پوردرویشی


  • المقاله

    1 - شناسایی و تدوین مولفه های جامعه شناختی تربیت ورزشی با رویکرد نظریه داده بنیاد
    علوم ورزش , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050
    تربیت شامل ایجاد یا فعلیت‌بخشیدن هر نوع کمالی در انسان است که مطلوبیت و ارزش داشته باشد. ورزش به عنوان پدیده‌ای مقبول برای همگان می‌تواند به عنوان ابزاری تربیتی برای انتقال ارزش‌های انسانی و اجتماعی در نظر گرفته شود. هدف از این پژوهش، شناسایی و تدوین مولفه‌های جامعه‌شنا أکثر
    تربیت شامل ایجاد یا فعلیت‌بخشیدن هر نوع کمالی در انسان است که مطلوبیت و ارزش داشته باشد. ورزش به عنوان پدیده‌ای مقبول برای همگان می‌تواند به عنوان ابزاری تربیتی برای انتقال ارزش‌های انسانی و اجتماعی در نظر گرفته شود. هدف از این پژوهش، شناسایی و تدوین مولفه‌های جامعه‌شناختی تربیت‌ورزشی با رویکرد نظام‌مند نظریه داده‌بنیاد بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی و بر پایه پارادایم تفسیری بود. در این راستا با مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته صورت گرفته با 20 نفر از خبرگان حوزه‌های جامعه‌شناسی، مدیریت‌ورزشی و رفتار‌حرکتی داده‌های کیفی جمع‌آوری گردید. ملاک اتمام مصاحبه‌ها اشباع نظری بود. داده‌های کیفی با مجموعه‌ای از کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی تحلیل شد و براساس کدهای تولید شده مدل پارادایمی تربیت‌ورزشی تدوین شد. اعتبار نتایج با روش کنترل اعضاء و ارزیابی مشارکت کنندگان در تحقیق مورد تائید واقع شد. نتایج شامل: شرایط علی(همکاری، سازگاری، مخالفت و توافق)؛ عوامل زمینه‌ای(فردی، اجتماعی) و عوامل مداخله‌گر(زیرساخت فیزیکی و آموزشی) بود. که با بهبود مهارت‌های فردی و اجتماعی، رشد و شکوفایی ورزش آموزشی کشور را به دنبال دارد. همچنین، تدوین مدل و ارائه الگوی آموزشی تربیت ورزشی، می‌تواند موضوع پژوهش در‌ آینده باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی و تدوین مولفه های جامعه شناختی تربیت ورزشی با رویکرد نظریه داده بنیاد
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1400
    تربیت شامل ایجاد یا فعلیت‌بخشیدن هر نوع کمالی در انسان است که مطلوبیت و ارزش داشته باشد. ورزش به عنوان پدیده‌ای مقبول برای همگان می‌تواند به عنوان ابزاری تربیتی برای انتقال ارزش‌های انسانی و اجتماعی در نظر گرفته شود. هدف از این پژوهش، شناسایی و تدوین مولفه‌های جامعه‌شنا أکثر
    تربیت شامل ایجاد یا فعلیت‌بخشیدن هر نوع کمالی در انسان است که مطلوبیت و ارزش داشته باشد. ورزش به عنوان پدیده‌ای مقبول برای همگان می‌تواند به عنوان ابزاری تربیتی برای انتقال ارزش‌های انسانی و اجتماعی در نظر گرفته شود. هدف از این پژوهش، شناسایی و تدوین مولفه‌های جامعه‌شناختی تربیت‌ورزشی با رویکرد نظام‌مند نظریه داده‌بنیاد بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی و بر پایه پارادایم تفسیری بود. در این راستا با مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته صورت گرفته با 20 نفر از خبرگان حوزه‌های جامعه‌شناسی، مدیریت‌ورزشی و رفتار‌حرکتی داده‌های کیفی جمع‌آوری گردید. ملاک اتمام مصاحبه‌ها اشباع نظری بود. داده‌های کیفی با مجموعه‌ای از کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی تحلیل شد و براساس کدهای تولید شده مدل پارادایمی تربیت‌ورزشی تدوین شد. اعتبار نتایج با روش کنترل اعضاء و ارزیابی مشارکت کنندگان در تحقیق مورد تائید واقع شد. نتایج شامل: شرایط علی(همکاری، سازگاری، مخالفت و توافق)؛ عوامل زمینه‌ای(فردی، اجتماعی) و عوامل مداخله‌گر(زیرساخت فیزیکی و آموزشی) بود. که با بهبود مهارت‌های فردی و اجتماعی، رشد و شکوفایی ورزش آموزشی کشور را به دنبال دارد. همچنین، تدوین مدل و ارائه الگوی آموزشی تربیت ورزشی، می‌تواند موضوع پژوهش در‌ آینده باشد. تفاصيل المقالة