فهرس المقالات موسی مقدس


  • المقاله

    1 - شناسایی عوامل موثر بر رهبری مثبت گرا در بین مدیران مدارس
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 64 , السنة 17 , تابستان 1402
    هدف: توانمندی رهبری مثبت‌گرا می‌تواند برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر رهبری مثبت‌گرا در بین مدیران مدارس انجام شد. روش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کیفی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش متخصصان تعلیم‌وت أکثر
    هدف: توانمندی رهبری مثبت‌گرا می‌تواند برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر رهبری مثبت‌گرا در بین مدیران مدارس انجام شد. روش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کیفی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش متخصصان تعلیم‌وتربیت و افراد خبره در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی استان فارس بودند که تعداد 16 نفر از آنها طبق اصل اشباع نظری به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با چهار سوال بود که به‌صورت انفرادی انجام و علاوه بر یادداشت مطالب، صدای مصاحبه‌ها جهت بررسی مجدد ضبط شد. روایی مصاحبه‌ها با روش مثلث‌سازی تایید و پایایی آن با روش بازآزمایی 20 روزه 77 درصد و با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 79 درصد محاسبه شد. داده‌ها با روش کدگذاری در نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که عوامل موثر بر رهبری مثبت‌گرا در بین مدیران مدارس شامل 30 مفهوم در سه عامل فردی (با 11 مفهوم)، عامل سازمانی (با 13 مفهوم) و عامل محیطی (با 6 مفهوم) بود. در نهایت، الگوی عوامل موثر بر رهبری مثبت‌گرا در بین مدیران مدارس ترسیم شد. نتیجه‌گیری: با توجه به عوامل موثر شناسایی‌شده بر رهبری مثبت‌گرا در بین مدیران مدارس و الگوی ترسیم‌شده برای آن، متخصصان و برنامه‌ریزان تعلیم‌وتربیت با توجه به آنها می‌توانند گام موثری در جهت بهبود و ارتقای رهبری بردارند و برای سازمان خود مزیت رقابتی ایجاد نمایند. تفاصيل المقالة