فهرس المقالات جمشید ناظمی



  • المقاله

    2 - استراتژیهای تولید بدون کارخانه
    مدیریت صنعتی , العدد 5 , السنة 7 , زمستان 2013
    ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﭼﺎﻟﺸﻬﺎﻱ ﻛﻠﻴﺪﻱ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻱ ﺭﻗﺎﺑﺘﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﺩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪﻱ ، ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻳﻬﺎﻱ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎﻱ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﻱ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺎﺭ أکثر
    ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﭼﺎﻟﺸﻬﺎﻱ ﻛﻠﻴﺪﻱ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻱ ﺭﻗﺎﺑﺘﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﺩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪﻱ ، ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻳﻬﺎﻱ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎﻱ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﻱ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺎﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪﻱ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺪﻟﺴﺎﺯﻱ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﭼـﺎﺭﭼﻮﺏ ﺍﺭﺍﺋـﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﭼﻪ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎ ﺑﺮﻭﻥ ﺳﭙﺎﺭﻱ ﻣـﻲ ﺷـﻮﺩ. ﻧﻘـﺶ ﺻﻨﻌﺖ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ ﺩﺭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﻣﺆﺛﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻓﻀﺎﻱ ﺭﻗـﺎﺑﺘﻲ ﺻـﻨﻌﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﺳﺖ . ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﻘﺶ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎﻱ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎﻱ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﻣﺘﻮﺳـﻂ ﺭﺍ ﺑـﺮ ﺣﺴـﺐ ﻧـﻮﻉ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﺗﺸﺮﻳﺢ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻫﻢ ﺳﻮﻳﻲ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺭﻗﺎﺑﺘﻲ ﺷﺒﻜﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ . ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻟﮕﻮﻱ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﺗﻨﻮﻉ، ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﺗﻨﻮﻉ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﻫﺰﻳﻨـﻪ ﺭﻗـﺎﺑﺘﻲ، ﻫﻤﻜـﺎﺭﻱ ﺑـﺎ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎﻱ ﭼﺎﺑﻚ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺤﻘﻖ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﺗﻨﻮﻉ ﺑﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺭﻗﺎﺑﺘﻲ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﺑـﺎ ﺷـﺮﻛﺖ ﻫـﺎﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻭﻳﮋﮔـﻲ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - اولویت بندی شاخص های همکاری های نوآورانه ی تکنولوژیک در شرکت ملی پتروشیمی ایران
    مدیریت صنعتی , العدد 5 , السنة 7 , زمستان 2013
    امروزه در سرتاسر دنیا تأکید بر نوآوری بین همه شرکت های بزرگ افزایش ییافته است. اثرات جهانی سازی اطلاعات و همچنین عواملی مانند افزایش رقابت نامشخص بودن مرزهایصنعتی سیکل کوتاهتر میان تولید محصول باعث ایجاد محیط تجاری متغیر و نیز پررنگ ‌تر شدن نقش نوآوری در همکاری تکنولوژی أکثر
    امروزه در سرتاسر دنیا تأکید بر نوآوری بین همه شرکت های بزرگ افزایش ییافته است. اثرات جهانی سازی اطلاعات و همچنین عواملی مانند افزایش رقابت نامشخص بودن مرزهایصنعتی سیکل کوتاهتر میان تولید محصول باعث ایجاد محیط تجاری متغیر و نیز پررنگ ‌تر شدن نقش نوآوری در همکاری تکنولوژیک شده است. همکاری نوآورانه‌ی تکنولوژیک بر اهمیت نقش نوآوریبه عنوان مفهوم محوری و اساسی در همکاریتکنولوژیکتأکید می کندتا بدین وسیله دسترسی به اهدافی چون بهبود توانمندی نوآورانه تغییررقبا به شرکاء و کاهش هزینه های تحقیق وتوسعه میسر گردد. این تحقیق با هدف شناسایی شاخص های همکاری های نوآورانه‌یتکنولوژیک در شرکت ملی پتروشیمی ایران دسته-بندی و بررسی اهمیت هرکدام از این شاخص ها صورت گرفت.با بررسی دقیق ادبیات تحقیق وبا نظر خبرگان تعداد ۲۰ شاخص برای همکاری های نوآورانه‌یتکنولوژیک در شرکتبازرگانیپتروشیمی استخراج شد و در ادامه با تنظیم پرسشنامه نظرات سیاست گذاران و خبرگان در حوزه هایمرتبط در این شرکت جمع آوری شد. سپس با استفاده از روش‌های آماری تحلیل عاملیاکتشافی و تحلیل واریانس اقدامبهدسته بندی و وزن دهی این معیارها گردید. این معیارها در چهاربُعد خصوصیات سازمان همکار روش های همکاریتکنولوژیک اندازه‌ی سازمان همکار و علمی – آموزشی به ترتیب اهمیت قرارگرفتند. از آنجاییکه در تحقیق صورتگرفته عامل خصوصیات سازمان همکارء مهم‌ترین عاملشناخته شده و در اولویت اول قرار گرفت. لذا افزایش اطلاعات در مورد شریکبا در نظرگرفتن حداقل ریسک و حداکثر بازدهی مذاکره با شریک و توسعه ی توانمندی های جدیدبه ایجاد همکاری نوآورانه‌ی تکنولوژیک موْثر و کارا کمک می کند. تفاصيل المقالة