فهرس المقالات هاجر براتی


  • المقاله

    1 - اثر بخشی آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر پذیرش‌ اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401
    احساس ارزشمندی و پذیرفته‌شدن از سوی همسالان و جامعه که پذیرش‌‌اجتماعی نامیده می‌شود؛ برای هر فردی بسیار مهم است زیرا پذیرش‎اجتماعی فرد را در برابر انواع مشکلات جسمی و روانی مقاوم می‎سازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر پذیرش‌‌اجتماع أکثر
    احساس ارزشمندی و پذیرفته‌شدن از سوی همسالان و جامعه که پذیرش‌‌اجتماعی نامیده می‌شود؛ برای هر فردی بسیار مهم است زیرا پذیرش‎اجتماعی فرد را در برابر انواع مشکلات جسمی و روانی مقاوم می‎سازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر پذیرش‌‌اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون‌ـ‌پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان تشکیل می‎دادند که در سال 1399 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر از دانشجویان به روش نمونه‌‌گیری در دسترس انتخاب شدند، سپس در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی قرار گرفتند(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) و به پرسش نامه‌ی مقیاس پذیرش‌ اجتماعی مارلوـ‌کراون قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. محتویات جلسات آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی در 6 جلسه ارائه شد. داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کو‌‌واریانس در نرم‌افزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر پذیرش‌اجتماعی دانشجویان معنی‌دار بود (p<0.05) و پذیرش‌ اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. بر‌اساس یافته‌های این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی پذیرش‌ اجتماعی دانشجویان را افزایش می‌دهد. با توجه به این یافته بر به کارگیری این مداخله‎ی آموزشی در سایر متغیر‌ها و نیز برای سایر افراد جامعه نیز تأکید می‎شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مقایسه درصد انتخاب کالای حد وسط در دو گروه عاطفه مثبت و منفی و گشودگی بالا و پایین نسبت به احساسات در دانشجویان لیسانس و ارشد روان‌شناسی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 24 , بهار 1402
    عواطف در رفتار خرید افراد دخیل هستند و انتخاب کالاها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مقایسه درصد انتخاب کالای حد وسط در دو گروه عاطفه مثبت و منفی و گشودگی بالا و پایین نسبت به احساسات در دانشجویان هدف این پژوهش بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با گر أکثر
    عواطف در رفتار خرید افراد دخیل هستند و انتخاب کالاها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مقایسه درصد انتخاب کالای حد وسط در دو گروه عاطفه مثبت و منفی و گشودگی بالا و پایین نسبت به احساسات در دانشجویان هدف این پژوهش بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با گروه کنترل نامعادل و کاربندی معکوس بود. جامعه آماری همه دانشجویان رشته‌ی روانشناسی دانشگاه اصفهان در مقطع لیسانس و ارشد در کلیه گرایش‌ها بودند. یک نمونه 144 نفری از اعضای جامعه به صورت داوطلب انتخاب شدند و به مقیاس‌های عاطفه‌ی مثبت و منفی ( Watson,Clark & Tellegen, 1988) فرم کوتاه و گشودگی نسبت به احساسات ( Forgas & Ciarrochi,2001) پاسخ دادند. سپس به آنها خلق مثبت و منفی القا شد. سپس این افراد از بین سه بسته کالا (دو بسته با خطر بالا و یک بسته کالای حد وسط) دست به انتخاب زدند. داده‌ها با استفاده از آزمونt مستقل و تحلیل Logit تحلیل شد. پایایی آلفای کرونباخ ابزارها در حد مطلوب بود. یافته‌ها نشان داد که درصد انتخاب کالای حد وسط در بین افرادی که عاطفه مثبت دارند و افرادی که گشودگی بالا نسبت به احساسات دارند، بیشتر است. همچنین، تاثیر گشودگی به احساسات بر انتخاب کالا از سوی شرکت کنندگان توسط عاطفه مثبت و عاطفه منفی تعدیل می‌شود. براساس یافته‌ها فروشندگان می‌توانند با ایجاد عواطف مثبت ( منفی) در خریداران، احتمال خرید کالای ایمن(با خطر بالا) را در آنان بالا برند و به اهداف فروش خود برسند. تفاصيل المقالة