فهرس المقالات عطیه جعفری شالکوهی


  • المقاله

    1 - تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان زنان باردار
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 21 , تابستان 1399
    هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان زنان باردار بود. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت شهر رشت در پاییز 1395 به روش نمونه‌گیری در أکثر
    هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان زنان باردار بود. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت شهر رشت در پاییز 1395 به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) به‌صورت تصادفی گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، اعضای هر دو گروه با فاصله زمانی 2 ماه به مقیاس تاب‌آوری (Connor & Davidson, 2003) و مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (Garnefsky et al, 2001) پاسخ دادند. برنامۀ 8 جلسه‌ای درمان ذهن‌آگاهی در مورد گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس بررسی شدند. نتایج حاکی از تأثیر معنادار آموزش ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان زنان باردار بود (01/0>P) و میزان تاب‌آوری و استفاده از راهبردهای سازش‌یافته در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش یافت (01/0>P). بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت آموزش ذهن‌آگاهی به شیوۀ گروهی بر تاب‌آوری و راهبردهای تنظیم هیجان زنان باردار مؤثر است. تفاصيل المقالة