پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد2,السنة
18
,
تابستان
1400
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامۀ درسی تربیت بدنی و سلامت دورۀ اول متوسطه با رویکرد فرهنگی _ تربیتی است. این پژوهش جزء پژوهشهای آمیخته با طرح اکتشافی است که در دو بخش کیفی-کمّی انجام شده است؛ در بخش کیفی به فرایند طراحی الگو و در بخش کمّی با روش توصیفی از نوع پیما أکثر
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامۀ درسی تربیت بدنی و سلامت دورۀ اول متوسطه با رویکرد فرهنگی _ تربیتی است. این پژوهش جزء پژوهشهای آمیخته با طرح اکتشافی است که در دو بخش کیفی-کمّی انجام شده است؛ در بخش کیفی به فرایند طراحی الگو و در بخش کمّی با روش توصیفی از نوع پیمایشی، به اعتبارسنجی الگو پرداخته شده است. در بخش کیفی حوزۀ مطالعات شامل کلیۀ متون و منابع نظری و پژوهشی داخلی و خارجی در دسترس و همچنین 18 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزۀ برنامهریزی درسی و تربیت بدنی است که به روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری، مصاحبۀ نیمهساختار یافته بود که از طریق روشهای پرسش از همکار و چک اعضا، دادهها تأیید و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در بخش کمّی و برای اعتبارسنجی الگوی طراحی و از نظرات 22 نفر از متخصصان دانشگاهی در حوزۀ برنامهریزی درسی و رشتۀ تربیت بدنی طی پرسشنامهای و برای بررسی روایی محتوای کمّی نیز از شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) استفاده شد. نسبت روایی مـحتوا به مقدار 72/0 و شاخص روایی محتوا به مقدار 90/0 مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ به مقدار89/0 تأیید شد. الگوی به دست آمده متشکل از سه بخش مبانی، عناصر راهبردی و عناصر دهگانه اکر بود که برای هریک از بخشهای الگو مؤلفههایی ارائه شد.
تفاصيل المقالة
مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات راهبردی بود که با هدف تعیین راهبردهای توسعه فوتبال در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. به این منظور با استفاده از نظرات صاحبنظران در قالب مصاحبههای کیفی و نیز برگزاری جلسات شورای راهبردی، ابتدا تحلیل محیط شامل شناسایی قوت أکثر
مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات راهبردی بود که با هدف تعیین راهبردهای توسعه فوتبال در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. به این منظور با استفاده از نظرات صاحبنظران در قالب مصاحبههای کیفی و نیز برگزاری جلسات شورای راهبردی، ابتدا تحلیل محیط شامل شناسایی قوتها، محدودیتها، فرصتها و ریسکها انجام شد. سپس انتظار یا چشمانداز برای رشته ورزشی فوتبال در ورزش آموزش و پرورش تعیین شد. در پایان به منظور دستیابی به انتظار تدوینشده سه راهبرد اصلی تعیین شد. تقویت ارتباطات و تعاملات با نهادهای ورزشی و فوتبالی داخلی و خارجی، توسعه نظام آموزش و توسعه منابع انسانی فوتبال و توسعه نظام و فرآیندهای استعدادیابی فوتبال، سه راهبرد اصلی تعیینشده در این مطالعه بودند. به منظور تحقق راهبردهای تدوینشده فهرستی از برنامه های عملیاتی ارائه شد. لذا لازم است ضمن زمان بندی برنامه ها، بودجه مناسب هر یک پیشبینی و شاخصهای ارزیابی نیز برای تحقق راهبردها مشخص شود.
تفاصيل المقالة
هدف از انجام این تحقیق تعیین ارتباط بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران فوتبال (مطالعه موردی: هواداران باشگاه پرسپولیس) با در نظر گرفتن نقش واسطهای رضایت احساسی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبسستگی میباشد. برای جمع آور أکثر
هدف از انجام این تحقیق تعیین ارتباط بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران فوتبال (مطالعه موردی: هواداران باشگاه پرسپولیس) با در نظر گرفتن نقش واسطهای رضایت احساسی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبسستگی میباشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، هواداران تیم فوتبال پرسپولیس (220=n) به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده و پرسشنامههای الکترونیکی را به صورت داوطلبانه تکمیل کردند. ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه بود و از پرسشنامه کیفیت تیمی ژان و همکاران(1997)، پرسشنامه رضایت احساسی رینولد و بیتی(1999) و پرسشنامه دلبستگی محقق ساخته استفاده شده است. نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد، کیفیت تیمی بر روی رضایت احساسی و دلبستگی هواداران تأثیر دارد و نیز رابطه بین رضایت احساسی و دلبستگی هواداران مثبت و معنادار میباشد. همچنین نقش میانجیگری مثبت رضایت احساسی بر رابطه بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران مورد تأیید قرار گرفت. بطورکلی میتوان گفت که باشگاهها به منظور تقویت کیفیت تیمی با بهرهگیری از بازیکنان باکیفیت و ستاره، میتوانند بر دلبستگی هواداران تأثیر بگذارند.
تفاصيل المقالة
هدف از این پژوهش، تدوین راهبردهای فدراسیون شمشیر بازی ایران بر مبنای رویکرد AHP-SCORE بود. تحقیق حاضر برمبنای هدف، کاربردی؛ برمبنای راهبرد، ترکیبی (کیفی – کمی) و برمبنای مسیراجرا، مبتنی بر مطالعات راهبردی است. با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، بررسی اسناد بالادست أکثر
هدف از این پژوهش، تدوین راهبردهای فدراسیون شمشیر بازی ایران بر مبنای رویکرد AHP-SCORE بود. تحقیق حاضر برمبنای هدف، کاربردی؛ برمبنای راهبرد، ترکیبی (کیفی – کمی) و برمبنای مسیراجرا، مبتنی بر مطالعات راهبردی است. با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، بررسی اسناد بالادستی و نظرات شورای راهبردی فدراسیون شمشیربازی، حوز ه های کلیدی عملکرد برای فدراسیون شمشیربازی تعیین شد. با استفاده روش های کتابخانه ای و استفاده از نطرات شورای راهبردی به تحلیل محیط درونی و بیرونی فدراسیون به تفکیک حوزه های کلیدی پرداخته شد. سپس برای هر یک از حوزه های کلیدی عملکرد، انتظارات یا اهداف کیفی فدراسیون در هر حوزه مشخص و اولویت بندی شد. بر مبنای تحلیل محیطی بدست آمده راهبردها شناسایی و تمامی آنها با کمک روش تحلیل سلسه مراتبی(AHP) الویت بندی شد، همچنین برنامه عملیاتی متناظر با هریک از حوزه ها طراحی گردید.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications