فهرس المقالات رسول کردنوقابی


  • المقاله

    1 - تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر آموزش ابتدایی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1392
      این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر ابتدایی اجرا شد. روش پژوهش آزمایشی (دو گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون) و جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان دختر مدارس ابتدایی در همدان بودند که از میان آنها 56 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری چندمرحله أکثر
      این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر ابتدایی اجرا شد. روش پژوهش آزمایشی (دو گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون) و جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان دختر مدارس ابتدایی در همدان بودند که از میان آنها 56 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (26 نفر) و گروه گواه (30 نفر) قرار گرفتند. از همۀ دانش‌آموزان، در گروههای آزمایش و گواه، خواسته شد که دو مقیاس محقق‌ساختۀ هوش هیجانی را تکمیل کنند. سپس، گروه آزمایش در 10 جلسۀ آموزش هوش هیجانی، مبتنی بر الگوی نظری گلمن (1995)، در 5 هفته شرکت کرد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم‌افزار SPSS ویرایش16 تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان دادکه بین گروه آزمایش و گروه گواه در هوش هیجانی کلی، مهارت‌های درون‌فردی، مهارت‌های بین‌فردی، توانایی حل مسأله، مدیریت فشار روانی و خلق عمومی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P < ) . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تأثیر آموزش حل مسئله بر تغییرپذیری سبک‌شناختی وابسته به زمینه به مستقل از زمینه دانش‌آموزان متوسطه منطقه هلیلان (کهره)
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1396
    هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی آموزش از طریق حل مسئله بر تغییرپذیری سبک‌شناختی وابسته به زمینه به مستقل از زمینه دانش‌آموزان بود. روش تحقیق آزمایشی، با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه شامل همه دانش‌آموزان سال اول متوسطه پسر و دختر منطقه هلیلان أکثر
    هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی آموزش از طریق حل مسئله بر تغییرپذیری سبک‌شناختی وابسته به زمینه به مستقل از زمینه دانش‌آموزان بود. روش تحقیق آزمایشی، با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه شامل همه دانش‌آموزان سال اول متوسطه پسر و دختر منطقه هلیلان (کهره) استان ایلام در سال تحصیلی 1393-1392 و روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چند مرحله‌ای بود. نمونه شامل 300 نفر از دانش‌آموزان بود (163 نفر پسر و 137 دختر) که بعد از مشخص شدن سبک‌شناختی آنها به‌صورت جایگزینی تصادفی در چهار گروه 20 نفری (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، آزمون تصاویر پنهان ویتکین و همکاران (1971) بود و مداخله آزمایشی برای هر کدام از گروه‌های آزمایش طی 6 اجرا شد و پس از اتمام جلسه‌های آموزشی از هر چهار گروه پس‌آزمون به عمل آمد. داده‌ها با استفاده از SPSS21 و آزمون کوواریانس دوراهه و تی همبسته تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش از طریق حل مسئله موجب تغییرپذیری سبک‌شناختی وابسته به زمینه به مستقل از زمینه دانش‌آموزان دختر و پسر می‌شود؛ بنابراین با به‌کارگیری روش حل مسئله می‌توانیم سبک‌شناختی دانش‌آموزان را از وابسته به زمینه، به نابسته به زمینه تغییر دهیم. تفاصيل المقالة