پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1389
در پژوهش حاضر، نحوۀ گذران اوقات فراغت استادان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی شهرکرد براساس پنج حیطۀ امور ورزشیـ تفریحی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و خانوادگی بررسی شد. روش پژوهش توصیفیـ پیمایشی است و برای دستیابی به اهداف پژوهش 3 دانشکده از دانشگاه دولتی شهرکرد به أکثر
در پژوهش حاضر، نحوۀ گذران اوقات فراغت استادان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی شهرکرد براساس پنج حیطۀ امور ورزشیـ تفریحی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و خانوادگی بررسی شد. روش پژوهش توصیفیـ پیمایشی است و برای دستیابی به اهداف پژوهش 3 دانشکده از دانشگاه دولتی شهرکرد به روش تصادفیـ خوشهای انتخاب شدند، که به دلیل توان مقایسه، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد نیز همین 3 دانشکده انتخاب گردید. به علت محدود بودن نمونۀ آماری کل استادان تماموقت 6 دانشکده که 220 نفر بودند انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در پژوهش، پرسشنامۀ محققساخته شامل 26 سؤال بستهپاسخ بود. بهمنظور سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون t تک متغیره، تحلیل واریانس، آزمون شفه و آزمون t مستقل صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ساعت گذران اوقات فراغت در هر دو دانشگاه آزاد و دولتی در حیطۀ ورزشی ـ تفریحی کمتر از سطح متوسط بوده است. ساعت گذران اوقات فراغت در حیطۀ فرهنگی در دانشگاه آزاد کمتر از سطح متوسط و در دانشگاه دولتی بیش از سطح متوسط بود. ساعت گذران اوقات در حیطۀ اقتصادی در هر دو دانشگاه آزاد و دولتی کمتر از سطح متوسط بوده است. در حالی که گذران اوقات فراغت در دانشگاه آزاد و دولتی در حیطۀ آموزشی و خانوادگی بیش از سطح متوسط بود. در دانشگاه آزاد میزان فعالیتهای ورزشی ـ تفریحی و خانوادگی استادان زن بیشتر از استادان مرد بود و در دانشگاه دولتی برحسب جنسیت تفاوت معنادار نبود. برحسب وضعیت تأهل در دانشگاه آزاد تفاوت معنادار نبوده است، اما در دانشگاه دولتی میزان فعالیتهای فرهنگی استادان متأهل بیشتر از استادان مجرد بوده است.
میزان گذران اوقات فراغت استادان دانشگاه آزاد و دولتی با مدرک فوقلیسانس به ترتیب در حیطۀ اقتصادی و ورزشی ـ تفریحی بیشتر از دکترا بود؛ ولی برحسب نوع دانشکده در هر دو دانشگاه تفاوت معنادار نبود. همچنین در دانشگاه آزاد براساس سابقۀ خدمت در حیطۀ اقتصادی، آموزشی و خانوادگی تفاوت معناداری بود، در حالیکه در دانشگاه دولتی برحسب سابقۀ خدمت تفاوت معنادار نبوده است.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد1,السنة
7
,
بهار
1389
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری تحولی مدیران با سلامت سازمانی مدارس ابتدایی دخترانه شهر اصفهان بود. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود و روایی صوری و محتوایی آن را نیز متخصصان تأیید کردند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه بود؛ پرسشنامه استاندارد رهبری تحولی که أکثر
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری تحولی مدیران با سلامت سازمانی مدارس ابتدایی دخترانه شهر اصفهان بود. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود و روایی صوری و محتوایی آن را نیز متخصصان تأیید کردند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه بود؛ پرسشنامه استاندارد رهبری تحولی که باس آن را با 25 گویه و ضریب پایایی 97/0 ارائه داد و دیگری پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی که هوی و همکاران با 44 گویه و ضریب پایایی 89/0 ارائه دادند. جامعه آماری پژوهش 7606 معلم زن دوره ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 88 ـ87 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 195 نفر از آنان انتخاب گردیدند. دادههای حاصل از پرسشنامهها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس و آزمون شفه) تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بین سبک رهبری تحولی مدیران و کلیه شاخصهای سلامت سازمانی (یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظهگری، ساختدهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی) مدارس ابتدایی دخترانه شهر اصفهان، رابطه معناداری وجود دارد.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد1,السنة
6
,
بهار
1388
هدف این پژوهش بررسی «رابطه بین منابع قدرت مدیران و نوع فرهنگ سازمانی در مدارس متوسطه و راهنمایی شهرستان خمین بود. عوامل قدرت مورد مطالعه عبارت بود از: قانونی، پاداش، اجبار، تخصصی و مرجعیت و نوع فرهنگ سازمانی ثبات، مشارکتی، انعطافپذیری و رسالتی. روش تحقیق از نوع توصیفی أکثر
هدف این پژوهش بررسی «رابطه بین منابع قدرت مدیران و نوع فرهنگ سازمانی در مدارس متوسطه و راهنمایی شهرستان خمین بود. عوامل قدرت مورد مطالعه عبارت بود از: قانونی، پاداش، اجبار، تخصصی و مرجعیت و نوع فرهنگ سازمانی ثبات، مشارکتی، انعطافپذیری و رسالتی. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان راهنمایی و دبیران (290 نفر) شهرستان خمین در سال 88 ـ87 تشکیل میدادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم 120 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل دو پرسشنامه محققساختۀ منابع قدرت با 21 سؤال بستهپاسخ و پرسشنامه فرهنگ سازمانی با 30 سؤال بستهپاسخ تدوین گردید. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از نظر آزمودنیها و متخصصان صاحبنظر و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 96/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون ضریب همبستگی کانونی استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین قدرت قانونی با فرهنگ سازمانی ثبات و مشارکتی رابطه وجود دارد، در صورتی که بین قدرت قانونی با فرهنگ انعطافپذیری و رسالتی رابطهای وجود ندارد. همچنین بین قدرت پاداش، تخصص و مرجعیت با تمام انواع فرهنگ سازمانی رابطه معنادار وجود داشت.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications