فهرس المقالات ناصر سراج خرمی


  • المقاله

    1 - بررسی نقش آموزش‌های پس از سواد در ارتقای سطح آگاهی‌های زنان و دختران نو سواد بزرگسال روستایی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1391
    این پژوهش به منظور بررسی نقش آموزش‌های پس از سواد در ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی و کاربردی دختران و زنان بزرگسال روستایی انجام شده است. تعداد 600 نفر از دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده با روش نمونه گیری منظم، از جامعه آماری انتخاب شده‌اند. روش تحقیق از نوع علی ـ مقایسه‌ أکثر
    این پژوهش به منظور بررسی نقش آموزش‌های پس از سواد در ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی و کاربردی دختران و زنان بزرگسال روستایی انجام شده است. تعداد 600 نفر از دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده با روش نمونه گیری منظم، از جامعه آماری انتخاب شده‌اند. روش تحقیق از نوع علی ـ مقایسه‌ای است و ابزار پژوهش یک پرسشنامه 49 سؤالی چند گزینه‌ای در حد دوره‌ی تکمیلی تعیین شده است. از آزمون t برای گروه‌های مستقل به منظور مقایسه‌ی میانگین نمرات آزمون شوندگان دو گروه استفاده گردید. برای روایی و پایایی ابزار پژوهش، به ترتیب تاو کندال و ضریب آلفای کرانباخ مورد استفاده قرار گرفت که سؤالات مربوط به فرضیه‌ی 3و 5 در سطح 01/0 و سؤالات مربوط به دیگر فرضیه‌ها در سطح 05/0معنادار بود و پایایی کل پرسشنامه 88./ مشخص شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که میان فراگیرانی که آموزش‌های پس از سواد را دریافت کرده‌اند با سوادآموزانی که این آموزش‌ها را دریافت نکرده‌اند در مؤلفه‌های بهداشت، پیشگیری از بیماری‌ها، تربیت فرزند، مسائل دینی و اعتقادی تفاوت معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - رابطه نگرانی از تصویر بدنی،طرحواره های ناسازگار اولیه و ناگویی خلقی با اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی
    نشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1395
    این پژوهش با هدف تعیین رابطه نگرانی از تصویر بدنی، طرحواره های ناسازگار و ناگویی خلقی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول صورت گرفت. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی دزفول در سال تحصیل أکثر
    این پژوهش با هدف تعیین رابطه نگرانی از تصویر بدنی، طرحواره های ناسازگار و ناگویی خلقی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول صورت گرفت. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی دزفول در سال تحصیلی1394-1395 بود. از این تعداد، 351 نفر به طور تصادفی خوشه ای از بین دانشجویان دختر انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامۀ اضطراب اجتماعیSPAIN و پرسشنامه روابط چند بعدی خود-بدن( MBSRQ) و پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ و ناگویی خلقی(FTAS-20) استفاده شد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون صورت گرفت. یافته ها نشان داد بین نگرانی از تصویر بدنی، طرحواره های ناسازگار اولیه و ناگویی خلقی با اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معنی دار وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد نگرانی از تصویر بدنی، طرحواره های ناسازگار اولیه و ناگویی خلقی، توان پیش بینی معنی دار اضطراب اجتماعی را دارند(01/0 p<). تفاصيل المقالة