فهرس المقالات Mohsen Heydari


  • المقاله

    1 - محتوای اطلاعاتی گزارشگری مالی و توسعه قابلیتِ تعاملی با ذینفعان: آزمون نظریه پیگمالیون
    دانش سرمایه‌گذاری , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1401
    اعتماد در بازار سرمایه، زمانی به شکل پویا تبدیل به ارزش می‌گردد، که استراتژی‌های تعاملی با ذینفعان توسط شرکت‌ها برای بلندمدت مدون گردد تا بر مبنای کاستن از عدم تقارن اطلاعاتی موجـود که در بین شرکت‌ها تبدیل به اپیدمی (نهادینه شدن) شده است، پاسخ مسئولانه تری به سطح انتظار أکثر
    اعتماد در بازار سرمایه، زمانی به شکل پویا تبدیل به ارزش می‌گردد، که استراتژی‌های تعاملی با ذینفعان توسط شرکت‌ها برای بلندمدت مدون گردد تا بر مبنای کاستن از عدم تقارن اطلاعاتی موجـود که در بین شرکت‌ها تبدیل به اپیدمی (نهادینه شدن) شده است، پاسخ مسئولانه تری به سطح انتظارات از این بازار که تحت نظارت‌های نهادهای مربوط قرار دارد، ارائه شود. با انعکاس اخبار و اطلاعات دارای محتوا در بازه زمانی به موقع و توام با بیان صادقانه، می‌توان انتظار داشت کارکردها و قابلیت‌های تعاملی بین شرکت‌ها با ذینفعان در قالب تئوری‌هایی همچون نظریه پیگمالیون که اشاره به شکل‌گیری مجدد انتظارات در این بازار اشاره دارد، تقویت شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر محتوای اطلاعاتی گزارشگری مالی بر توسعه قابلیتِ تعاملی با ذینفعان براساس نظریه پیگمالیون می‌باشد. در این پژوهش به منطور سنجش محتوای اطلاعاتی گزارشگری مالی از دو معیار به موقع بودن و بیان صادقانه استفاده شده و جهت سنجش توسعه قابلیتِ تعاملی با ذینفعان از تحلیل فراترکیب و دلفی براساس تدوین مقیاس لیکرت ۵ گزینه‌ای استفاده گردیده است. پرسشنامه جهت جمع آوری داده‌های پژوهش برای ۱۴۲ شرکت در سال ۱۳۹۸ ارسال که از این تعداد، ۱۰۵ پرسشنامه با مشارکت مدیران شرکت بورس اوراق بهادار تهران، برگشت شد. به منظور برازش و آزمون فرضیه پژوهش، از تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج پس از برازش مطلوبیت مدل نشان داد، محتوای اطلاعاتی گزارشگری مالی تاثیر مثبت و معناداری در توسعه قابلیتِ تعاملی با ذینفعان دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - The Effects of the CEO’s Perceptual Bias in Economic Decision-Making and Judgment on the Capabilities of the Financial Reporting Quality
    Advances in Mathematical Finance and Applications , العدد 5 , السنة 4 , پاییز 2019
    The current research sets out to identify and scrutinize the impact of the CEO’s perceptual biases in judgment and economic decision-making on the reporting quality of the firms listed on the Tehran Stock Exchange. Adopting a mixed method, the present study first أکثر
    The current research sets out to identify and scrutinize the impact of the CEO’s perceptual biases in judgment and economic decision-making on the reporting quality of the firms listed on the Tehran Stock Exchange. Adopting a mixed method, the present study first seeks to detect the components and indices of CEO’s perceptual biases via critical appraisal and with the special participation of 10 accounting experts. Afterwards, the rec-ognized indices are set to undergo a Delphi analysis given the mean and the coefficient of agreement. The verified indices are then adapted to the ac-counting models and analyzed in the form of research hypotheses. The re-sults of qualitative analysis using Delphi method verify the reliability of 16 indices out of 22 ones. Regarding the quantitative analysis, the association between the indices of the CEO’s perceptual biases in judgment and econom-ic decision-making, and the primary proxies of financial reporting, namely reliability and competitiveness is tested. The findings reveal that the indices of the CEO’s perceptual biases in judgment and economic decision-making exert a significantly negative effect on financial reporting reliability and competitiveness. تفاصيل المقالة