فهرس المقالات هادی افرا


  • المقاله

    1 - Evaluating the Impact of Social Capital on the Empowerment of Young Female Heads of Households (Case Study of Bojnourd)
    Sociological of Studies of youth , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 2020
    Until now, only income factors were considered for empowerment. But in contemporary times, most nonprofit and non-advocacy approaches, such as social capital and its components, have been taken into consideration. The World Bank has identified social capital as one of t أکثر
    Until now, only income factors were considered for empowerment. But in contemporary times, most nonprofit and non-advocacy approaches, such as social capital and its components, have been taken into consideration. The World Bank has identified social capital as one of the pillars of the empowerment process. Hence, the main purpose of this paper is to examine the effect of social capital and its components on the empowerment of young female head of household. The present study was conducted using a survey method. The statistical population consisted of young female headed households who are resident in Bojnurd city in 2019 and are covered by the Welfare Organization. The sample size of the study was 106 people. A random sampling method was used to select the sample size based on the list of households covered by the Welfare Organization of North Khorasan Province. The results of the comparison of the means show a significant difference between the mean components of social capital in the statistical population under study. The F test shows that there is no significant difference between the ethnicity of women head of household and social capital and their empowerment level. Also, there is a positive and direct relationship between social capital and the empowerment of young female headed households. From the components of social capital, a significant relationship between social cohesion, social security and social trust with the empowerment of young female head of household has been confirmed. The strongest relationship is social trust with empowerment. Young female headed households are more vulnerable to social networking and social security network components; therefore, efforts to improve the components of social capital can be an effective way to empower women headed by households. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - فراتحلیل مطالعات انجام شده پیرامون عوامل موثر بر طلاق عاطفی در جامعه‌ی ایران
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1399
    از مهم‌ترین مسائلی اجتماعی که خانواده در جوامع معاصر را تحت تاثیر قرار داده، مساله طلاق عاطفی است. به طوری که مطالعات بسیاری را برانگیخته است. از این رو، انجام تحقیقاتی که بتوان از طریق آن عصاره پژوهش های موجود را بدست آورد بسیار ضروری است. هدف از پژوهش حاضر، به کارگ أکثر
    از مهم‌ترین مسائلی اجتماعی که خانواده در جوامع معاصر را تحت تاثیر قرار داده، مساله طلاق عاطفی است. به طوری که مطالعات بسیاری را برانگیخته است. از این رو، انجام تحقیقاتی که بتوان از طریق آن عصاره پژوهش های موجود را بدست آورد بسیار ضروری است. هدف از پژوهش حاضر، به کارگیری فراتحلیل به منظور تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات پیرامون عوامل مؤثر بر طلاق عاطفی است. جامعه آماری کلیه مقالات در مورد طلاق عاطفی در بین خانواده های ایرانی است که بین سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ انجام شده اند. با توجه به معیارهای فراتحلیل، 5 مقاله در خصوص طلاق عاطفی از میان 60 مقاله منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتی انتخاب و توسط نرم افزار فراتحلیل بررسی شدند. بررسی های اولیه نشان دهنده ناهمگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعات است. هم چنین، اندازه های اثر متغییرهای میزان دینداری زوجین معادل 0/316، میزان دخالت خانواده ها 0/303، ساختار قدرت در خانواده 0/387 است که بر حسب نظام تفسیری کوهن متوسط رو به بالا ارزیابی می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - شبکه‌های اجتماعی مجازی و شکل‌گیری تصویر ذهنی زنان از بدنشان
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1398
    ویژگی بازاندیشانه­ی مدرنیته­ی متأخر، موجب تغییر در حوزه­های متعدد زندگی روزمره شده و از مهم‌ترین این حوزه­ها مباحث مربوط به تکوین هویت و بدن است. یکی از عواملی که بستر مناسبی را برای بازاندیشی در خصوص بدن فراهم آورده، شبکه­های اجتماعی مجازی هستند. بر أکثر
    ویژگی بازاندیشانه­ی مدرنیته­ی متأخر، موجب تغییر در حوزه­های متعدد زندگی روزمره شده و از مهم‌ترین این حوزه­ها مباحث مربوط به تکوین هویت و بدن است. یکی از عواملی که بستر مناسبی را برای بازاندیشی در خصوص بدن فراهم آورده، شبکه­های اجتماعی مجازی هستند. بر این مبنا، هدف اصلی این مقاله، تبیین رابطه­ی شبکه­های اجتماعی مجازی و تصویر ذهنی زنان از بدنشان است. این مطالعه از نوع پیمایش بوده و از تکنیک پرسش­نامه برای جمع­آوری داده­ها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه­ی زنان 20 تا 35 سال شهر کاشان در سال 1396 تشکیل می­دهند که از طریق نمونه­گیری سهمیه­ای و بر اساس مناطق پنج­گانه شهر کاشان با حجم نمونه 340 نفر مطالعه شده­اند. یافته­های تحقیق و نتایج فعالیت آماری مربوطه، رابطه­ی مستقیم و معنادار میزان استفاده از شبکه­های اجتماعی مجازی و تصویر ذهنی از بدن را در سطح اطمینان 95 درصد تأیید کرده­اند. در انجام تحلیل رگرسیون چند متغیره رضایت از تصویر بدن در مجموع 6 متغیر استفاده از فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس، واتس­آپ، تلگرام و ایستاگرام وارد معادله شدند که از بین متغیرهای 6 گانه­ی فوق 2 متغیر فیس­بوک و ایستاگرام وارد شده در معادله در سطح آلفای 0.05 معنادار تشخیص داده شده و در معادله باقی مانده­اند. تفاصيل المقالة