فهرس المقالات رمضانعلی رویایی


  • المقاله

    1 - سرمایه اجتماعی و استقلال حسابرسان؛ رویکرد حرفه ای گرایی
    حسابداری مدیریت , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1399
    امروزه حسابرسان شأن و منزلت اجتماعی دارند. زیرا وظیفه اجتماعی حمایت از صاحبکاران خود و سایر افراد ذینفع درمقابل هرگونه عملکرد نادرست و تحریف به وسیله مدیران را به عهده دارند. برای آن که این منزلت حسابرسان دچار لطمه نشود از آن ها انتظار می رود که از نظر اقتصادی برای نفع أکثر
    امروزه حسابرسان شأن و منزلت اجتماعی دارند. زیرا وظیفه اجتماعی حمایت از صاحبکاران خود و سایر افراد ذینفع درمقابل هرگونه عملکرد نادرست و تحریف به وسیله مدیران را به عهده دارند. برای آن که این منزلت حسابرسان دچار لطمه نشود از آن ها انتظار می رود که از نظر اقتصادی برای نفع شخصی خود تلاش نکنند بلکه همواره در جهت ارتقای منافع عموم، استقلال، صداقت و درستکاری را رعایت نمایند. این پژوهش به بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با استقلال حسابرس می پردازد. بدین منظور تعداد 249 پرسشنامه میان حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران به شیوه تصادفی توزیع و جمع آوری و داده های بدست آمده از آنها با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته است. در این تحقیق متغیر مستقل، سرمایه اجتماعی و متغیر وابسته، استقلال حسابرس می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد که سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت بر استقلال حسابرس دارد. این موضوع باعث ارتقاء و بهبود ارزشهای اخلاقی مثبت خواهد شد. از آنجاییکه وظیفه اصلی حسابرسی اطمینان بخشی به استفاده کنندگان از صورتهای مالی می باشد، لذا هر چه سطح سرمایه اجتماعی حسابرسان بیشتر باشد، این مؤلفه اجتماعی بر رفتار حسابرس در رعایت استقلال و در نتیجه ارتقای کیفیت حسابرسی اثرگذار خواهد بود. این موضوع باعث خواهد شد تا شهرت حسابرسان بهبود یافته و ریسک دعاوی حقوقی بر علیه آنها کاهش یابد لذا عاملی برای مشروعیت اجتماعی حسابرس خواهد بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی فاصله انتظاراتی میان آموزش و عمل حسابداری مدیریت
    مدیریت بهره‌وری , العدد 3 , السنة 1 , زمستان 1386
    برنامه آموزشی حسابداری مدیریت ، موضوع قابل توجهی است که در طی دهه های اخیر مورد بحث صاحبنظران بوده است ، بدین صورت که چگونه باید مجموعه دانش مشترک برای آموزش حسابداری مدیریت شکل گیرد و اینکه آیا بین تئوری و عمل حسابداری مدیریت ، فاصله انتظاراتی وجود دارد؟ این تحقیق در ص أکثر
    برنامه آموزشی حسابداری مدیریت ، موضوع قابل توجهی است که در طی دهه های اخیر مورد بحث صاحبنظران بوده است ، بدین صورت که چگونه باید مجموعه دانش مشترک برای آموزش حسابداری مدیریت شکل گیرد و اینکه آیا بین تئوری و عمل حسابداری مدیریت ، فاصله انتظاراتی وجود دارد؟ این تحقیق در صدد آنست تا با ارزیابی میزان انتظارات اساتید و مدیران شاغل از حسابداری مدیریت ، فاصله موجود بین آموزش و عمل حسابداری مدیریت را شناسایی و برای به حداقل رساندن این فاصله ، راهکارهایی ارایه نماید. بدین منظور یک نمونه 150 تایی از شرکتهای فعال تولیدی بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شدند که در نهایت 69 نفر آنها به پرسشنامه پاسخ دادند. همچنین برای 25 نفر از اساتید حسابداری مدیریت در دانشگاهها پرسشنامه ارسال شد که در نهایت 23 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. نتایج حاصله نشان می دهد که مدیران شاغل بر بکارگیری تکنیکهای سنتی و اساتید دانشگاه بر تکنیکهای نوین حسابداری مدیریت تاکید دارند. هر دو گروه بر مهارتها و ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت فارغ التحصیلان اخیر حسابداری نظرات مشابهی ارائه دادند. عدم پذیرش تکنیکهای نوین حسابداری مدیریت توسط شاغلین ، ضرورتا بدین معنا نیست که این تکنیکها ، نامربوط و غیر کاریردی هستند. اساتیدی که در پی راهکارهایی برای پذیرش تکنیکهای نوین می باشند ، لازمست که یک پایگاه داده یا یک مجله برای ارتباط مشترک بین شاغلین و استادان ایجاد کنند تا از این طریق راحتتر بتوانند مسائل و مشکلات موجود را به همدیگر منتقل نمایند بدین صورت که شاغلین ، مشکلات واقعی موجود در بکارگیری تکنیکهای مورد استفاده را به اساتید دانشگاهی منتقل و اساتید نیز متقابلا راهکارهای لازم برای حل مسائل موجود را همراه با پیشنهاد تکنیکهای نوین به مدیران شاغل در حسابداری مدیریت ارائه دهند. همچنین مدیران شرکتها می توانند برای کارکنان حسابداری خود ، دوره های آموزشی ضمن خدمت برگزار نموده و در این زمینه از اساتید دانشگاهها کمک بگیرند. وجود یک منبع اطلاعاتی و عملیات مشترک بین شاغلین و اساتید دانشگاه ، هر دو گروه را قادر خواهد ساخت تا بصورت هماهنگ فعالیت نمایند و فاصله انتظاراتی موجود را به حداقل برسانند. تفاصيل المقالة