فهرس المقالات معصومه تدریس حسنی


  • المقاله

    1 - ارزیابی و بهبود عملکرد با کمک مدل‌سازی ریاضی مفهوم هزینه کل مالکیت
    مدیریت بهره‌وری , العدد 54 , السنة 14 , تابستان 1399
    شیوه های سنتی ارزیابی و انتخاب تأمین‌کننده غالباً تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از هزینه‌ها را نادیده می‌گیرند و درنتیجه ارائه رویکردی جامع که تمام هزینه‌های مربوط به یک خدمت یا تولید را در نظر بگیرد، در فرآیند ارزیابی و مدیریت زنجیره تأمین ضروری به نظر می رسد. برای این منظور مف أکثر
    شیوه های سنتی ارزیابی و انتخاب تأمین‌کننده غالباً تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از هزینه‌ها را نادیده می‌گیرند و درنتیجه ارائه رویکردی جامع که تمام هزینه‌های مربوط به یک خدمت یا تولید را در نظر بگیرد، در فرآیند ارزیابی و مدیریت زنجیره تأمین ضروری به نظر می رسد. برای این منظور مفهوم "هزینه کل مالکیت" شاخصی مناسب برای ارزیابی عملکرد و درنتیجه راهکاری مطلوب برای بهبود بهره وری محسوب می‌شود. این شاخص ابزار خرید و فلسفه‌ای است که به دنبال درک هزینه‌های واقعی خرید یک کالا یا ارائه یک خدمت معین از تأمین‌کننده‌ای خاص است. این مدل منجر به کاهش هزینه‌های احتمالی یک سرمایه‌گذاری یا خرید شده و درنتیجه در بهبود بهره‌وری تأثیرگذار خواهد بود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد چندگانه مفهوم هزینه کل مالکیت در انتخاب و ارزیابی عملکرد تأمین‌کنندگان سازمان‌ها و نهایتاً ارائه یک مدل ریاضی برای تبیین مناسب این مفهوم است. پس از ارائه مدل ریاضی نهایی، شاخصی جهت ارزیابی عملکرد تأمین‌کنندگان بر اساس هر یک از ابعاد مفهوم هزینه کل مالکیت ارائه می‌شود، این شاخص برای تصمیم‌گیرندگان سازمانی این امکان را فراهم می‌آورد تا با مقایسه هر یک از تأمین‌کنندگان آنها ازنظر ابعاد گوناگون مفهوم هزینه کل مالکیت، دست به انتخاب کاراترین و مناسب‌ترین تأمین‌کننده، با حداقل هزینه کل زده و درنتیجه بهره وری سازمانی را افزایش دهند. در انتها نیز شاخص پیشنهادی با کمک نمونه مطالعاتی از یک شرکت خودروسازی تشریح گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی یک سیستم استنتاجی برمبنای قواعد فازی سلسله مراتبی جهت اعتبارسنجی مشتریان بانکی
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1400
    تصمیمگیری در خصوص اعطای تسهیلات مالی در هر بنگاه اقتصادی مستلزم تحلیل اطلاعات است تا با استفاده از شاخص‌های اعتباری بتوان الگوی مناسبی را جهت اعتبارسنجی مشتریان ارائه کرد. بسیاری از این الگوها کلاسیک بوده و به طور کامل و بهینه به اعتبارسنجی نمی‌پردازند باتوجه به شرایط پ أکثر
    تصمیمگیری در خصوص اعطای تسهیلات مالی در هر بنگاه اقتصادی مستلزم تحلیل اطلاعات است تا با استفاده از شاخص‌های اعتباری بتوان الگوی مناسبی را جهت اعتبارسنجی مشتریان ارائه کرد. بسیاری از این الگوها کلاسیک بوده و به طور کامل و بهینه به اعتبارسنجی نمی‌پردازند باتوجه به شرایط پیچیده رقابت روزافزون بازارهای کنونی، نیازبه طراحی الگوی جدیدی برای اعتبارسنجی است تا علاوه بر در نظر گرفتن شاخص‌های اعتبارسنجی، منجربه کاهش ریسک‌های اعتباری شود. رویکردهای فازی چنین امکانی را برای اعتباردهندگان فراهم می آورند. از این رو هدف پژوهش حاضر طراحی سیستمی جدید جهت اعتبارسنجی مشتریان بانکی بر مبنای قوانین فازی سلسله مراتبی است. شاخص‌های اعتبارسنجی بر اساس ادبیات تحقیق در نظر گرفته شد و قوانین فازی نیز براساس نظرات خبرگان جمع آوری و مورد تحلیل قرارگرفت . درنهایت مدل نهایی اعتبارسنجی مشتریان بر اساس قواعد فازی سلسله مراتبی طراحی و در یکی از بانک‌های خصوصی در سطح استان گیلان پیاده سازی شد. نتایج نشان داد که، چنانچه در تحلیل وضعیت اعتباری مشتریان، حداقل شرایط پیشنهادی در مدل ارائه شده رعایت گردد، مشتری از وضعیت اعتباری متوسطی برخوردار خواهد‌بود و ریسک اعتباری ناشی از عدم بازپرداخت تسهیلات تا حد امکان، کاهش خواهد یافت. تفاصيل المقالة