فهرس المقالات اسماعیل رمضان پور


  • المقاله

    1 - بررسی تاثیر همزمان سیاست‌های پولی و مالی بر نابرابری درآمد در ایران
    اقتصاد کاربردی , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1400
    سیاست‌های مناسب مالی و پولی از مسیرهای مختلف بر نابرابری درآمد تاثیر می‌گذارند و این رابطه هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم در مطالعات تجربی متعددی مورد تایید قرار گرفته است. اجرای سیاست‌های نامناسب مالی و پولی آثار زیان‌بار غیرقابل جبرانی بر نابرابری‌های درآمدی أکثر
    سیاست‌های مناسب مالی و پولی از مسیرهای مختلف بر نابرابری درآمد تاثیر می‌گذارند و این رابطه هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم در مطالعات تجربی متعددی مورد تایید قرار گرفته است. اجرای سیاست‌های نامناسب مالی و پولی آثار زیان‌بار غیرقابل جبرانی بر نابرابری‌های درآمدی به دنبال خواهد داشت. بنابراین، تعیین مسیر سازگار برای ترکیب سیاست های مالی و پولی، آثار خارجی و اثرات ناسازگار ناشی از اجرای سیاست‌های پولی و مالی بر نابرابری درآمد به حداقل می رساند. بنابراین طراحی و اجرای سیاست‌های پولی و مالی سازگار جهت کاهش نابرابری درآمد ضروری به نظر می‌رسد. لذا این مطالعه به دنبال بررسی تاثیر همزمان سیاست‌های پولی و مالی بر نابرابری درآمد در ایران طی دوره 1396-1357 با استفاده از روش ARDL است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد در کوتاه مدت و بلندمدت، چنانچه میزان حجم پول، نرخ تورم، نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار، نرخ ارز و مخارج دولت افزایش یابد، نابرابری درآمدی افزایش می‌یابد و افزایش درآمدهای مالیاتی سبب کاهش نابرابری درآمدی گردیده است. همچنین قدرت تعدیل مدل برابر با 59 درصد است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تأثیر قابلیت بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد سازمان «مطالعه موردی:پتروشیمی تبریز»
    مدیریت بهره‌وری , العدد 36 , السنة 10 , بهار 1395
    دستیابی به عملکرد بالاتر هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی می آورند. قابلیّتها نقش مهمی در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها ایفا می کنند و از جمله این قابلیّتها می توان به بازاریابی، نوآوری و یادگیری اشاره کرد. در حالی که اغلب مطالعات در مورد تأ أکثر
    دستیابی به عملکرد بالاتر هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی می آورند. قابلیّتها نقش مهمی در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها ایفا می کنند و از جمله این قابلیّتها می توان به بازاریابی، نوآوری و یادگیری اشاره کرد. در حالی که اغلب مطالعات در مورد تأثیر این قابلیّتها بر عملکرد، اغلب به صورت مجزا صورت گرفته است، در این پژوهش سعی بر ارائه مدلی یکپارچه شده است تا تأ ثیر هر سه قابلیت به صورت متحد و مکمل همدیگر بر عملکرد سازمان سنجیده شود. بدین منظور و برای سنجش تأثیر قابلیت بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد شرکت پتروشیمی تبریز تعداد 265 پرسش نامه بین کارکنان رسمی با مدرک کارشناسی و بالاتر توزیع شد که از این تعداد 255 پرسشنامه برای تحلیل مناسب تشخیص داده شد. در این پژوهش از نرم افزارSPSS و LISREL برای تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می دهدکه رابطه معناداری بین قابلیّت بازاریابی و عملکرد سازمان وجود دارد، همچنین بین قابلیّت نوآوری و عملکرد سازمان و ونیز قابلیّت یادگیری و عملکرد سازمانی رابطه معناداری موجود است. بین قابلیّتهای بازاریابی و نوآوری و یادگیری به عنوان قابلیّتهای مکمل هم و عملکرد سازمانی نیز رابطه رابطه معناداری دیده می شود. تفاصيل المقالة